Nieuws uit Thailand – 17 april 2013
Eén soldaat is gisteren om het leven gekomen en drie zijn gewond toen in Thung Yang Daeng (Pattani) een bom ontplofte. De soldaten keerden in twee militaire pickup trucks terug van een bezoek aan Ban Paku. Toen ze bij een brug een motorfiets (zie foto) passeerden, werd de eraan bevestigde bom tot ontploffing gebracht.
De avond tevoren kostten aanvallen het leven aan twee personen. In het district Mayo werd een 46-jarige man doodgeschoten, die met zijn vrouw en kind naar huis terugkeerde. De duopassagier van een passerende motorfietser opende het vuur op hem. Als gevolg daarvan botste de auto van het slachtoffer tegen een boom. Echtgenote en kind kwamen er ongeschonden vanaf.
In Yarang werd een militaire ranger op dezelfde manier doodgeschoten. Hij was ook op de terugweg naar huis.
Een spandoek met een tekst tegen de vredesgesprekken en twee Maleisische vlaggen zijn gevonden in Narathiwat. De (Maleisische) tekst luidde: Peace will not occur as long as the host does not endorse it. Onder het spandoek was een nepbom verborgen. Vorige maand werden in Pattani en Narathiwat ook al spandoeken met soortgelijke teksten aangetroffen.
– Na vijf van de ‘seven dangerous days’ bedraagt het aantal verkeersdoden slechts twee meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het aantal gewonden is aanzienlijk minder. Van 11 tot en met 15 april kwamen 255 personen om het leven en 2.439 werden gewond. Vorig jaar bedroegen die aantallen 253 en 2.751.
Aan het begin van de Songkranvakantie leek het erop alsof het aantal doden ver boven dat van vorig jaar zou komen te liggen, maar sinds de minister de provincies heeft opgeroepen harder op te treden, zijn de cijfers verbeterd. De minister liet de provincies wel veelbetekenend weten dat ze niet gestraft zouden worden, wanneer het hen niet zou lukken. [U lezer, mag zelf de conclusie trekken hoe de provincies hierop hebben gereageerd.]
– De argumenten die Cambodja in de Preah Vihear-zaak maandag aanvoerde, zijn ongefundeerd en worden niet gesteund door feiten, zegt Krairavee Sirikul, hoofd van het Legal and Treaties Affairs Department van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Als voorbeeld noemt hij Cambodja’s bewering dat Thailand 51 jaar geleden, nadat het Internationale Hof van Justitie de tempel aan Cambodja had toegewezen, bij de tempel hekken met prikkeldraad had geplaatst om de grens te markeren. Cambodja zegt dat Thailand ten onrechte beweert er nooit tegen geprotesteerd te hebben. Het land zou daarover bij de VN hebben geklaagd.
Krairavee zegt dat Cambodja destijds geen bezwaar heeft gemaakt en voert als bewijs een bezoek aan de tempel op van prins Norodom Sihanouk van Cambodja, in het gezelschap van de Britse, Franse en Amerikaanse ambassadeur in Cambodja. De prins had er niets van gezegd.
Deze week geven Thailand en Cambodja een mondelinge toelichting in de zaak. Cambodja stapte in 2011 naar het Hof en vroeg het het vonnis van 1962 te herinterpreteren zodat duidelijk wordt wie de rechtmatige eigenaar is van 4,6 vierkante kilometer bij de tempel die door beide landen wordt betwist. Maandag kwam Cambodja aan het woord, vandaag Thailand. Donderdag Cambodja weer en vrijdag Thailand. Over zes maanden wordt de uitspraak verwacht.
– Afgezien van het gekibbel over de 4,6 vierkante kliometer speelt nog een andere affaire. De inwoners van het grensdorp Phumsarol zijn als gevolg van het grensconflict land kwijtgeraakt en wat nog erger is, dat land is in gebruik genomen door Cambodjanen. Daarom sluiten ze zich nu aan bij activisten, waar ze eerder niets van moesten hebben omdat die maar onrust stookten.
Neem Arporn Pheunsawan, die in tambon Nam Om in Kantharalak woont. Zij heeft 400 rai land verloren, dat ze van haar ouders had geërfd. Die verbouwden er cassave op totdat ze er in 1983 van verjaagd werden toen gevechten uitbraken tussen Thaise en Cambodjaanse soldaten. In 1987 mochten ze terugkeren.
‘We moesten landmijnen ruimen voordat we het land weer konden gebruiken’, vertelt Arporn. ‘Velen hebben toen armen en benen verloren.’ Alhoewel het land in 1997 deel ging uitmaken van nationaal park Khao Phra Viharn, mochten ze het blijven bewerken. Tot 2 jaar geleden het conflict over de 4,6 vierkante kilometer uitbrak. De bosbeheerder verklaarde toen 3.000 rai tot verboden gebied.
Maar nu komt de pijn: niet lang nadat de dorpelingen hun land gedwongen hadden moeten verlaten, werd het in bezit genomen door Cambodjanen. De Cambodjaanse autoriteiten zouden hen zelfs grondaktes hebben verleend.
De verdreven Thaise dorpelingen verzamelen nu handtekeningen om een klacht bij de VN in te dienen en de VN te vragen die door te spelen naar het Hof in Den Haag. Ze zeggen: wanneer het Hof ten gunste van Cambodja vonnist, zal opnieuw onrust uitbreken waarvan wij de dupe worden.
Wat de dorpelingen ook irriteert, is dat Thailand’s grenspolitiek elke keer verandert bij een andere regering, maar het beleid van Cambodja niet, want dat land heeft nog steeds dezelfde leider. De dorpelingen zeggen dat ze geen enkele hulp krijgen van de regering. Die zou nu zelfs de kant van Cambodja kiezen.
– De Highway Act van 1992 jaagt vrachtwagenchauffeurs hun cabine uit en is verantwoordelijk voor een toenemend tekort aan chauffeurs, zegt de Land Transport Federation of Thailand. Chauffeurs zijn strafbaar wanneer hun wagen te zwaar beladen is. Meestal krijgen ze een voorwaardelijke gevangenisstraf van 1 of 2 jaar, wanneer ze gepakt worden. Die dreiging is voldoende om hun baan op te geven, aldus president Yu-Jianyuenyongpong.
Chauffeurs zijn ook aansprakelijk wanneer hun wagen panne krijgt en de weg blokkeert of geparkeerd een ongeluk veroorzaakt. In die gevallen wordt het rijbewijs vaak twee tot zes maanden ingetrokken. Volgens Yu hebben de transporteurs tot nu toe tevergeefs om verandering van de wet gevraagd. Hij schat dat het land 100.000 chauffeurs tekort komt.
De vrachtwagenchauffeurs die er de brui aan geven, stappen vaak over op een minibusje, alhoewel ze dan minder verdienen. Op de truck kunnen ze 30.000 tot 50.000 baht per maand verdienen, op een minibusje minder, maar ze lopen dan minder risico.
– Korn Chatikavanij, voormalig minister van Financiën in het kabinet Abhisit en thans vice-partijleider van de Democraten, heeft oud-premier Thaksin weliswaar gezien in een hotel in Hong Kong, maar hij heeft hem niet gesproken. Op zijn Facebook-pagina weerspreekt hij het gerucht dat hij naar Hong Kong was afgereisd om Thaksin te ontmoeten. Ze logeerden toevallig in hetzelfde hotel, meer niet. Het gerucht werd in de wereld ingestuurd door Thaksin’s zoon, vermoedelijk met als doel onrust te stoken in de Democratische partij.
– Thailand krijgt een apart ministerie voor watermanagement. Aan een plan wordt gewerkt, zegt minister Plodprasop Suraswadi. Diverse diensten die zich thans met watermanagement en overstromingen bezighouden, worden daarin samengebracht. Het gaat onder andere om het Royal Irrigation Department, Marine Department, Hydro and Agro Informatics Institute en het Geo-Informatics and Space Technology Development Agency.
– Het contract met aannemer PCC voor de bouw van 396 politiebureaus wordt beëindigd, heeft de Royal Thai Police besloten. De bouw ligt al sinds vorig jaar stil toen de onderaannemers ermee stopten, omdat ze niet betaald kregen. PCC heeft gedreigd naar de bestuursrechter te stappen. Het Department of Special Investigation (de Thaise FBI) doet een onderzoek naar de gang van zaken en verdenkt het bedrijf van fraude.
– Steeds meer boeren in het thuisland van de beroemde Hom Mali (jasmijnrijst), tambon Bangkha, stappen over op gewone rijst. Die is sneller rijp en heeft een hogere opbrengst, waardoor ze meer geld van de overheid kunnen vangen in het kader van het hypotheeksysteem voor rijst.
Economisch nieuws
– Russische toeristen verleggen hun actieradius van Pattaya en Phuket naar Khao Lak, Krabi en Koh Samui, constateert C9 Hotelworks, een in Phuket gevestigde hospitality consultant die zich bezighoudt met de regio Azië-Pacific.
Samui was vanaf het begin het hoogseizoen in oktober populair bij Russen. Velen namen een chartervlucht naar Surat Thani en reisden van daar verder per bus en boot. Ook Krabi profiteerde van Russische chartervluchten en wanneer het vliegveld is opgewaardeerd, komen er meer nonstop chartervluchten. Bill Barnett, directeur van C9 Hotelworks, zegt dit allemaal op basis van gesprekken met hotels en touroperators, want cijfers om de Russische verhuizing te staven, heeft hij niet.
In 2012 nam het aantal Russische toeristen met 24,97 procent toe naar 1,317 miljoen personen. De eerste twee maanden van dit jaar bedroeg de stijging 22,25 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De Tourism Authority of Thailand verwacht dat het aantal Russen dit jaar boven de 2 miljoen uitkomt.
De Russen geven gemiddeld 3.920 baht per dag uit, het hoogste bedrag van alle Europese toeristen. Per trip wordt $1.986 uitgegeven. Gemiddeld heeft een Rus 28 betaalde vakantiedagen per jaar en het jaar telt 12 feestdagen.
Behalve Rusland zijn in Oost-Europa Polen, Hongarije en de Tsjechische republiek belangrijke markten voor Thailand. Vorig jaar bezochten ruim 650.000 toeristen uit Oost-Europa Phuket, een stijging van 37 procent. Het totaal aantal Oost-Europeanen dat Thailand bezocht, bedroeg 1,6 miljoen, wat sinds 2007 neerkomt op een jaarlijkse groei met 30 procent.
Barnett zegt dat de toerisme-economie in Phuket grotendeels wordt bepaald door de toegenomen invloed van Oost-Europeanen, hetgeen tot spanningen in de lokale infrastructuur heeft geleid en een voortdurende controverse over de vermenging van de culturen van het nieuwe Oosten en het oude Westen.
– Opnieuw oefent minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën) druk uit op de Bank of Thailand om de koersstijging van de baht (ten opzichte van de dollar) te beteugelen. De minister maakt zich zorgen dat de target van 9 procent voor de export niet haalbaar blijkt. Dit jaar is de baht 5 procent gestegen als gevolg van de instroom van buitenlands kapitaal. Alhoewel Thailand minder afhankelijk wil zijn van de export, is het volgens Kittiratt dit jaar nog steeds nodig op de export te vertrouwen.
– De directeur van VW-importeur Thai Yarnyon, Thanayut Tejasen, verwacht dat de verkoop van Duitse automerken dit jaar met 15 tot 20 procent zal stijgen. Hij baseert deze optimistische voorspelling op de verwachte economische groei van 5 procent en de toename van particuliere bestedingen als gevolg van de verhoging van het minimumloon en loonsverhogingen voor ambtenaren met een bachelor’s graad.
Vorig jaar werden 15.000 voertuigen van Duitse makelij verkocht, met name Mercedes Benz, BMW en Volkswagen. Volkswagen verkocht vorig jaar 812 wagens, 12 procent meer dan in 2011. Voor dit jaar is de target 1.000; 292 werden er al gereserveerd op de Bangkok International Motor Show, die zondag eindigde.
Thai Yarnhorn verkoopt 5 modellen: 2 personenauto’s, twee minibusjes en een pickup truck. Het bedrijf is de enige geautoriseerde VW-dealer in Thailand.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Bezienswaardigheden23 december 2024Lamphun, de charme van het Lanna koninkrijk (video)
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
Een opvallend bericht in het dagelijkse nieuws van Thailand.
Nee, niet dat in het Zuiden de aanslagen gewoon doorgaan. De Thaise regering lijkt niet echt hard aan een oplossing te werken.
Ook niet de ruzie met Cambodja over het tempelgebied rondom Preah Vihear. Een oplossing voor die langslepende kwestie lijkt mogelijk. Maar dan moet je wel willen samenwerken in plaats van oorlogje voeren.
Het opvallende bericht is dat vrachtwagenchauffeurs die betrapt zijn op overbelading stoppen met rijden. Minder zwaar beladen zou ook kunnen, maar dat is blijkbaar geen optie.
Ik zou zeggen dezelfde maatregelen toepassen op de hardrijders en de dronken rijders. Als die dan ook in grote getale stoppen wordt het eindelijk veiliger op de Thaise wegen.
Dat zou nog eens goed nieuws zijn.