Nieuws uit Thailand – 13 oktober 2012
Gouverneur Junlaphat Sangchan van Samut Sakhon gaat kinderarbeid in de visserij en visverwerkende industrie aanpakken. Dat beloofde hij gisteren tijdens een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de industrie, de Amerikaanse ambassade en de International Labour Organisation.
Dat is ook hard nodig want Thailand dreigt op de Watch List for Human Trafficking van de VS te zakken van Tier 2 naar Tier 3, en dan zijn handelssancties te verwachten. Thailand staat al sinds 2009 op de Tier 2-lijst van landen die onvoldoende tegen mensenhandel optreden.
Volgens de Labour Protection Act van 1998 mogen kinderen ouder dan 15 jaar alleen onder bepaalde omstandigheden werken. Probleem is onder andere dat er gerommeld wordt met leeftijden op officiële documenten.
– Voor haar ‘oustanding role in coping with natural disaster during the 2011 floods’ heeft premier Yingluck gisteren een ere-plaquette ontvangen van de speciale VN-vertegenwoordiger voor Disaster Risk Reduction. Gisteren was de Day for Disaster Reduction.
– Het is weer koek en ei tussen de gemeente Bangkok en minister Plodprasop Suraswadi, voorzitter van de (regerings) Water and Flood Management Commission. De minister die eerder de gemeente opdracht gaf de in rioleringen gelegde zandzakken binnen twee weken te verwijderen, krabbelde gisteren na een gesprek met de gemeente terug.
Gouverneur Sukhumbhand Paribatra van Bangkok had hem uitgelegd dat die zandzakken er tijdelijk liggen om water te blokkeren dat anders bepaalde gebieden zou overstromen. In de toekomst wil de gemeente ‘flap gates’ installeren om hetzelfde doel te bereiken. Volgens een bron had de gouverneur slechts 10 minuten nodig om Plodprasop te overtuigen.
Er resteert nog wel één vuiltje, want de gemeentepolitie heeft op eigen houtje, zonder overleg te voeren met de gemeente, met medewerking van het Corrections Department rioleringen ontstopt. Het hoofd van de politie zit er niet mee. ‘De politie heeft als taak te voorkomen dat wegen onbegaanbaar voor het verkeer worden.’ Hij zei opnieuw gedetineerden te zullen inzetten als bewoners klagen over wateroverlast.
– De National Broadcasting and Telecommunications Commission heeft besloten zich niet te mengen in de kwestie Sorayuth. Sorayuth Sutthasanachinda, een populaire tv-presentator, ligt onder vuur omdat zijn productiemaatschappij volgens de National Anti-Corruption Commission advertentiegelden niet heeft afgedragen aan kanaal 3, waarop hij twee shows presenteert.
Vanuit de Thai Journalists Association en het Anti-Corruption Network is druk op hem uitgeoefend om tijdelijk terug te treden totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan, maar Sorayuth heeft daar geen trek in en de leiding van kanaal 3 zwijgt in alle talen.
– Meer winkels dan de afgelopen twee vrijdagen zijn gisteren in het diepe Zuiden opengegaan, althans volgens de autoriteiten. Met name in Pattani was het verschil merkbaar, maar erg veel klanten waren er niet. In Yala hadden meer kooplui hun kraam op de versmarkt Phimolchai geopend.
De afgelopen twee vrijdagen hielden winkeliers hun zaak gesloten in reactie op dreigementen dat aanslagen te verwachten waren als ze open gingen op de gebedsdag van de moslims.
In het district Sungai Kolok (Narathiwat) werden gisteren flyers verspreid met kritiek op de afscheidingsbeweging RKK. De leiders zouden in grote luxe leven.
In het district Rueso (Narathiwat) werd gisterochtend vanuit een hinderlaag een dorpsvrijwilliger doodgeschoten.
– De in de jaren tachtig populaire zangeres Patchara Wangwan (48) is dood aangetroffen in de garage van haar woning in Los Angeles. Ze is door ophanging om het leven gekomen, maar onbekend is of ze zichzelf van haar leven heeft beroofd of dat ze vermoord is. Patchara woonde de afgelopen 10 jaar in de VS en kwam zelden naar Thailand. Ze werkte als verpleegster, onderwijzeres en zangeres.
– Vandaag wordt een herdenkingsbijeenkomst gehouden ter ere van Nationaal Artiest Angkarn Kalayanapong, die 50 dagen geleden op 86-jarige leeftijd overleed. Angkarn begon in de jaren vijftig gedichten te schrijven, die aanvankelijk veel kritiek opriepen omdat hij zich niet hield aan poëtische conventies. Zijn poëzie kenmerkt zich door een vrije stijl en heldere, onopgesmukte taal. De bijeenkomst vind plaats in Wat Thong Noppakul in Thonburi (Bangkok).
– Met hoeveel tongen spreekt de regering? Volgens minister Jarupong Ruangsuwan (Transport) wordt bekeken of een vrachtloods op luchthaven Don Mueang geschikt is voor de opslag van rijst, maar volgens premier Yingluck is er voldoende opslagruimte beschikbaar.
Premier Yingluck lijkt overigens aan geheugenverlies te lijden want eerder gaf ze de ministeries van Binnenlandse Zaken en Transport en lokale autoriteiten de opdracht aanvullende ruimte zoeken. Oppositieleider Abhisit sneerde naar aanleiding daarvan: ‘De regering voert een beleid dat van Thailand een land maakt dat rijst verbouwt om in magazijnen op te slaan.’
Een fraai staaltje van redeneerkunst gaf ook Jarupong weg. ‘De regering slaat de rijst tijdelijk op, niet omdat ze problemen heeft het product te exporteren, maar omdat ze wacht tot de prijzen van rijst op de wereldmarkt stijgen.’
Nog even recapituleren. In het door de regering Yingluck heringevoerde hypotheeksysteem koopt de regering de paddy (ongepelde rijst) van de boeren op voor prijzen die 40 procent boven de marktprijzen liggen. Van de rijst die in het afgelopen seizoen is gekocht, is nog nauwelijks iets verkocht en het volgende seizoen is inmiddels al weer begonnen.
– Mijn inkomen is verdubbeld, ik kon mijn schulden afbetalen en mijn kinderen naar school sturen. Rijstboer Ornsa Ngamniyom had gisteren alleen maar lof voor het rijsthypotheeksysteem van de regering, die 15.000 baht voor een ton witte rijst betaalt en 20.000 baht voor een ton aromatische rijst, afhankelijk van de vochtigheidsgraad.
Ornsa was een van de 20 boeren uit Bangkok die waren afgekomen op een discussiebijeenkomst, georganiseerd door het National Institute of Development Administration (Nida). Hij en een andere boer zeiden zich bewust te zijn van de grote corruptie in het systeem, maar dat is een probleem dat de regering maar moet oplossen.
De bijeenkomst was een uitvloeisel van een mislukte gang naar het Constitutionele Hof van docenten en studenten van de Thammasat universiteit en het Nida. Zij betogen dat de regering de rijsthandel verstoort door prijzen te betalen die 40 procent boven de marktprijzen liggen en de exportpositie van Thailand in gevaar brengt.
Volgens Tawadchai Supadit, adjunct-kanselier van het Nida, neemt 1,2 miljoen van de 3,7 miljoen boeren deel aan het hypotheeksysteem. Dertig procent van hen is arm. De overigen zijn investeerders en rijke boeren.
Economisch nieuws
– Nog steeds heeft 20 procent van de 3.000 fabrieken in de provincie Pathum Thani de productie niet hervat. Sommige zijn zwaar beschadigd en de eigenaren twijfelen over hun toekomstplannen, andere wachten nog op toestemming van hun moederbedrijf of wachten op hun verzekeringsclaims.
Enkele fabrieken hebben hun productie verplaatst; ze komen pas weer terug als er dit jaar geen wateroverlast is. Vier fabrieken hebben industrieterrein Nava Nakorn de rug toegekeerd; hoeveel Bangkadi hebben verlaten, is onduidelijk.
Inmiddels is de 9,12 kilometer lange dijk om Bangkadi (kosten 530 miljoen baht) klaar. Vermoedelijk hoeft hij dit jaar geen dienst te doen, want een overstroming is onwaarschijnlijk nu het regenseizoen op zijn einde loopt. Kanit Muangkrachang, vice-president van Thai Toshiba Electric Industries Co, heeft nog wel zorgen over de verkeerssituatie. Plannen om naar het industrieterrein een betonnen weg aan te leggen, zijn nog steeds niet gerealiseerd.
– De Thai Condominium Association (TCA) vindt dat aan gebouwen langs de metrolijnen geen eisen moeten worden gesteld ten aanzien van parkeerrruimte. De projectontwikkelaar moet zelf maar beslissen of een flatgebouw parkeerruimte krijgt.
Het schrappen van de huidige eis van 1 parkeerplaats per 120 vierkante meter, kan de verkoop stimuleren en de prijs van condo’s met 10 procent verminderen, zegt TCA-president Thamrong Panyasakulwong. In het algemeen vormen de kosten van een parkeergarage 25 procent van de bouwkosten en die worden doorberekend in de prijs van de condo’s.
Het idee om de parkeereis te schrappen of te versoepelen is een aantal jaar geleden gelanceerd door het Public Works Department. Doel was automobilisten te weerhouden om hun auto de stad in te brengen. Vorig jaar vond overleg plaats tussen de afdeling, de TCA, het Engineering Institute of Thailand en de Association of Siamese Architects. Als gevolg van de overstromingen bleef het voorstel liggen. De TCA dringt er bij de gemeente op aan de draad weer op te pakken.
– Chili en Thailand hebben hun besprekingen over een vrijhandelsverdrag (FTA) afgerond, maar het lukt niet het verdrag op 29 oktober in werking te laten treden. Op die dag, 50 jaar geleden, knoopten Thailand en Chili diplomatieke betrekkingen aan. Wanneer de twee parlementen een beetje haast maken, kan het verdrag midden volgend jaar van kracht worden.
De FTA bevat regels op het gebied van de handel in en bron van goederen, samenwerking, douaneprocedures, sanitaire en phytosanitaire maatregelen, technische handelsobstakels, juridische kwesties, diensten en investeringen.
– Wanneer een Thaise touringcar Maleisië in wil, moet die een Maleisische verzekering hebben en aan de grens wordt gecontroleerd of de bus aan de veiligheidseisen voldoet. Die procedure neemt behoorlijk veel tijd in beslag en dat moet veranderen, vinden de touringcarbedrijven, want Maleisische touringcars hebben gemakkelijk toegang tot Thailand.
De Thai Transportation Operators Association doet een beroep op de regering om actie te ondernemen. Tevens vraagt ze het importtarief op onderdelen te verlagen. Dezelfde bus die in Thailand 7 miljoen baht kost, is in Vietnam 20 tot 30 procent goedkoper. De vereniging vindt ook dat het peil van de chauffeurs op internationale routes dient te verbeteren. Zo kunnen velen niet behoorlijk Engels lezen en schrijven.
Verkeer in Bangkok
Eind april telde Bangkok circa 7 miljoen wagens. Te veel voor de wegen in de hoofdstad, want die zijn berekend op 1,6 miljoen auto’s. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat de gemiddelde snelheid in de ochtendspits 16,3 km per uur bedraagt en in de avondspits 23,5 km.
Tussen 2002 en 2012 steeg het wagenpark in Bangkok jaarlijks gemiddeld met 5 procent oftewel 240.000 voertuigen. Van januari tot juli 2012 werden 582.279 nieuwe auto’s geregistreerd en in augustus 42.509. Gebieden die je maar beter kunt vermijden als automobilist, zijn Asok, Lat Phrao, Sathon, Siam, Ramkhamhaeng, Pratunam en Rama IV Road. (Bron: Bangkok Post, Guru, 12 oktober 2012)
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen