Met drie afzonderlijke postings over het ingestorte flatgebouw in Pathum Thani, de draagmoederschapszaak en de pensionering van de legertop, blijft er weinig over voor de rubriek Nieuws uit Thailand vandaag; ook al omdat pagina 4 een fotopagina is met foto’s van de reddingsoperatie.

Misschien een goede gelegenheid om u te wijzen op een expositie met etsen van Vira Jathoprasert, die de in 2002 overleden kunstenaar tussen 1971 en 1977 maakte. Bij de aankondiging in de krant stonden twee etsen (ingekleurd met waterverf) afgedrukt, die ik u niet wil onthouden. De ene heet To the temple, de andere The Houses. Ik vind vooral de eerste erg mooi.

Vira wordt beschouwd als een belangrijke representant van de Thaise moderne kunst. Hij specialiseerde zich in het aquarel en de ets, bepaald niet de gemakkelijkste technieken. Nadat hij zijn bachelor in fine art aan de Silpakorn universiteit had behaald, vervolgde hij met een beurs zijn studie aan de Accademia de Belle Arti di Roma. [Voor de Thaise lezers staat er nog bij Italië.] In de jaren zestig werd hij vijfmaal onderscheiden en hij exposeerde op tal van internationale exposities in Joegoslavië, Duitsland, Japan, Frankrijk en de VS. Voorts doceerde hij aan de faculteit Decoratieve Kunsten van de Silpakorn universiteit.

De expositie ‘Vira’s Etching (1971s-1977s)’ vindt u op de eerste verdieping van de Sombat Permpoon Gallery, Sukhumvit soi 1. Dagelijks geopend van 9 tot 20 uur. Tot 15 oktober.

– En dan nu het resterende harde nieuws. Thai Airways International (THAI) zet het mes in de transportvergoedingen voor directie en stafleden. De directie heeft besloten die met 30 procent te verminderen. Daarmee kan dit jaar 4 miljard baht worden bezuinigd.

Tot nu toe ontvingen de 42 [ja echt, dat staat er] vice-presidenten [adjunct-directeuren?] elke maand een bedrag van tussen de 70.000 en 75.000 baht. Eerder ging ook al het mes in de gratis tickets voor leden van de Raad van Bestuur.

Bezuinigd gaat ook worden op overwerkvergoedingen voor de technische dienst en brandstofkosten. Die leveren respectievelijk een besparing van 2 miljard (inclusief 1 miljard voor inkrimping van de staf) en 800 miljoen baht op. De inkomstenkant hoopt THAI te kunnen opkrikken door meer werk voor derden door de reparatieafdeling op Don Mueang en (zoals onlangs gemeld) afstemming van binnenlandse vluchten op die van budgetdochter Thai Smile en Nok Air.

Vakbondsvoorzitter Damrong Waikhani is nog niet tevreden. Hij wil dat de vergoedingen voor de leiding met 50 procent worden gekort omdat sommigen in bedrijfswagens rijden. Hij wil ook dat de RvB actie onderneemt tegen vermeend mismanagement bij enkele projecten. Niettemin heeft hij wel waardering voor het bezuinigingsbesluit.

Vorig jaar leed THAI een verlies van 12 miljard baht en in het eerste kwartaal van dit jaar 2,63 miljard baht. De maatschappij verwacht de rest van het jaar ook rode cijfers te moeten schrijven.

– Het Public Service Centre, zeg maar een klaagmuur voor de bevolking, ontkent dat het van de junta opdracht heeft gekregen een limiet van 100 klachten per dag te hanteren. Directeur Supranee Chantraratanavong zegt dat geen enkele klacht geweigerd wordt. ‘We kunnen 200 klachten per dag aan.’ Ze ontkent ook berichten dat het centrum de deuren zou sluiten. Het verhuist alleen van het Government House naar het kantoor van de Civil Service Commission aan de overkant.

Het centrum is een initiatief van de NCPO. Klachten kunnen via de hotline 1111 worden ingediend; honderd ambtenaren zitten klaar om ze te noteren. Er is ook een website en mensen kunnen de klacht ook persoonlijk indienen. De meeste gaan over buren, drugs, geldwoekeraars, gokken en elektriciteit. Sinds 22 mei is 45.000 maal geklaagd.

Volgens een ambtenaar die op het centrum werkt, komen dagelijks zo’n 70 tot 80 mensen langs, maar er zijn slechts zes ambtenaren om de klachten in ontvangst te nemen. Meer doet het centrum trouwens niet: het sluist de klachten door naar de NCPO en de overheidsdiensten waarover geklaagd wordt.

– Het Anti-Money Laundering Office (Amlo) wil een grotere greep krijgen op geld dat reizigers naar en uit Thailand meenemen. Ze wil het geld in beslag kunnen nemen wanneer reizigers meer bij zich hebben dan $ 20.000 (641.000 baht) en dit niet aangeven. De NLA (het noodparlement) gaat gevraagd worden de wet aan te scherpen, want thans krijgen overtreders alleen een boete tot 20.000 baht, maar ze mogen de poen houden.

De verscherping heeft tot doel de Financial Action Task Force ervan te overtuigen dat het Thailand wel degelijk menens is met de bestrijding van zwart geld en financiering van terrorisme. De FATF is een intergouvernementeel orgaan dat criteria op dit gebied stelt. Thailand blijft tot nu toe in gebreke, aldus die club.

– Tot zover het nieuws van vandaag. De berichten in de rubriek Economisch nieuws zijn ontleend aan de krant van gisteren [waarin de vis nog niet is verpakt].

Economisch nieuws

– Juli was een topmaand qua investeringsaanvragen bij de Board of Investment, hetgeen volgens secretaris-generaal Udom Wongviwatchai een indicatie is herstellend vertrouwen. Vorige maand ontving de BoI 147 aanvragen tegen 117 in mei en 130 in juni.

‘Alhoewel het investeringsbedrag niet erg hoog is, blijft het aantal projecten toenemen. Dit reflecteert het vertrouwen in Thailand van degenen die eerder hun investeringen uitstelden.’

In de eerste zeven maanden van dit jaar zijn voor 770 projecten ter waarde van 372 miljard baht aanvragen gedaan voor BoI-privileges. Op jaarbasis daalde het aantal aanvragen met 30,3 procent naar 1.105 en het investeringsbedrag met 41,4 project naar 633 miljard baht.

Het aantal FDI’s (Foreign Direct Investment) bedroeg de eerste zeven maanden van het jaar 447 projecten met een totale investeringswaarde van 261 miljard baht.

Japan blijft de grootste investeerder in Thailand, maar het aantal investeringen uit de VS, EU en Zuid-Korea nam dit jaar ook aanzienlijk toe. Uit de VS verviervoudigde het bedrag, uit Zuid-Korea negenmaal en uit de EU driemaal.

– De junta heeft blijkbaar de smaak te pakken van overschakeling naar de standaard spoorbreedte van 1,435 meter, want het Office of Transport and Traffic Policy and Planning (OTP) heeft de opdracht gekregen een haalbaarheidsstudie te doen naar drie nieuwe routes. Eerder gaf de NCPO al het groene licht voor twee routes.

De drie nieuwe zijn Ayutthaya (Ban Phachi)-Padang Besar, Nong Khai-Ubon Ratchathani en Tak (Mae Sot)-Phitsanulok-Khon Kaen (Ban Phai). De eerste route moet de North-South Economic Corridor ontsluiten.

De huidige spoorbanen in Thailand zijn 1 meter breed; die breedte wijkt af van die in de omringende landen. Met de nieuwe breedte heeft Thailand een beter aansluiting op het buitenland.

Op het wensenlijstje van de junta staat ook de aanleg van twee hogesnelheidslijnen: Chiang Khong-Ban Phachi en Nong Khai-Map Ta Phut. Deze lijnen vormen een verbinding met Zuid-China. De aanleg begint volgende jaar en duurt tot 2021.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Meer nieuws in:

Zeventien baby’s, één pappie
Man na 26 uur bevrijd uit ingestort flatgebouw
Commandowisseling: Grote Drie hebben loyale opvolgers nodig

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

1 reactie op “Nieuws uit Thailand – 13 augustus 2014”

  1. ruud zegt op

    Verstandig om die spoorbreedte aan te passen.
    De huidige verhouding tussen hoogte en breedte van de trein is niet erg best.
    Dan worden de treinen wat stabieler op het spoor.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website