Verboden toegang staat er voortaan bij een visvijver op de begane grond van het vervallen warenhuis New World in Bang Lamphu. De gemeente Bangkok vreest dat het water een bron van infecties kan zijn en jonge bezoekers zouden in het water kunnen vallen.

Het is in 1982 gebouwde winkelcentrum kan met recht een zorgenkindje worden genoemd. In strijd met de vergunning zette de eigenaar zeven verdiepingen op de vier, waarvoor hij toestemming had. De gemeente stapte naar de rechter, die in 1997 de eigenaar beval de illegale verdiepingen te verwijderen. Dat deed hij niet; hij koos ervoor de dagelijkse boete te betalen.

In 2004 stortte een deel van het gebouw in; een voorbijganger werd gedood. Het warenhuis sloot later de deuren. Door gaten in het dak ontstond op de begane grond een vijver, waarin muggen het erg naar hun zin hadden. Kooplui in de buurt zetten er vissen uit om de muskietenlarven te doden. De vijver werd een bezienswaardigheid, vooral na berichten op de social media.

Het Public Work Department van de gemeente gaat het het gebouw nu inspecteren. Indien het gevaarlijk blijkt, wordt het gesloopt en wordt de vis verwijderd. Als sloop niet nodig is, krijgt de eigenaar het bevel veiligheidsmaatregelen te treffen, zodat gebouw en visvijver kunnen blijven bestaan.

Het Department of Environment heeft watermonsters genomen om de kwaliteit te testen en het heeft pesticide gespoten om muggen te doden.

De omwonenden maken zich geen zorgen over het gebouw. Het is sterk genoeg, menen ze. Het water moet van goede kwaliteit zijn, omdat het niet stinkt. ‘Als het water geïnfecteerd was, hadden de vissen al lang het loodje gelegd’, zegt een van hen.

– Weer gezeur over de tv-uitzendingen van de WK voetbal. Televisiewaakhond NBTC heeft RS Plc bevolen de resterende wedstrijden op gratis analoge tv-kanalen uit te zenden. Dit weekend besloot het bedrijf, dat de uitzendrechten bezit, twee cruciale wedstrijden (Brazilië-Chili en Nederland-Mexico) alleen op zijn digitale tv-kanaal 8 door te geven. Hierdoor konden tv-kijkers met conventionele antennes de wedstrijden op kanaal 5 niet zien.

De NBTC herinnert het bedrijf aan de afspraak dat alle wedstrijden gratis te bekijken moeten zijn. Om dat af te dwingen stapte de NBTC eerder naar de rechter. Ze kreeg overigens geen gelijk van de rechter. De NBTC bood vervolgens een financiële tegemoetkoming aan het bedrijf aan, waardoor het gewenste doel toch werd bereikt.

RS wast zijn handen in onschuld over het weekendbesluit. ‘Kanaal 8 is een gratis tv-kanaal in het digitale systeem’, zegt een leidingegevende. De NBTC verwacht geen nieuwe black-outs meer op het analoge systeem. De waakhond gaat de aangeboden compensatiebetaling ‘herzien’.

– Het paspoort van zes roodhemdleiders, tegen wie een arrestatiebevel is uitgevaardigd, is door het ministerie van Buitenlandse Zaken ingetrokken. De krijgsraad vaardigde de bevelen uit omdat ze zich niet hadden gemeld bij het leger.

Twee van hen zijn Jakrapob Penkair en Charupong Ruangsuwan, oprichters van een anti-coup organisatie in het buitenland. Naar verluidt zou Jakrapob in Hong Kong zijn. De verblijfplaats van Charupong, ex-minister en partijleider van Pheu Thai, is niet bekend. Jakrapob wordt gezocht voor majesteitsschennis. Hij wordt ook in verband gebracht met de wapenvondsten van de afgelopen maand. Geprobeerd wordt hem uitgewezen te krijgen.

– Het Committee for Reconciliation and Reform (RCC) heeft inmiddels met alle politieke partijen gesproken. Commissievoorzitter Surasak Kanchanarat betitelt ze als ‘diepte interviews’. De CRR heeft verder duizend suggesties voor hervormingen ontvangen. Ze zijn in elf categorieën gegroepeerd, maar er zijn nog geen conclusies getrokken. Eind deze maand verwacht de commissie met haar eindconclusie te komen.

Een roodhemdbron is ontevreden over het gesprek met de RCC. Hij kreeg slechts 5 tot 10 minuten en mocht alleen over verzoening en hervormingen praten. ‘Ze volgen alleen hun eigen agenda. De uitnodiging aan ons was niet echt oprecht.’

Een andere commissie, Reconciliation Centre for Reforms (RCR), meldt ook vorderingen. ‘Ons doel is ervoor te zorgen dat de minister-president en andere politici veilig het land in kunnen zonder protesten door politieke opponenten’, zegt de voorzitter van die commissie.

De RCR heeft roodhemd dorpen bezocht en met bewoners gepraat. Die zijn niet de bron van politieke conflicten, zegt de voorzitter. Ze worden door hun leiders gehersenspoeld; die misleiden hen met eenzijdige informatie.

– Een groep die zich inzet voor de belangen van gehandicapten en ouderen, vraagt de junta nog eens kritisch te kijken naar het plan om 3.183 bussen, aangedreven door aardgas, aan te schaffen voor het gemeentelijk vervoerbedrijf van Bangkok. Ze vermoedt corruptie ‘op grote schaal’.

De voorzitter, voormalig deken van de faculteit Economie van de Chulalongkorn universiteit, vindt dat het programma van eisen transparantie ontbeert. Hij wijst erop dat de National Anti-Corruption Commission al vraagtekens heeft gezet achter de prijs. Verder zijn de specificaties volgens hem onduidelijk.

De aanschaf van de aardgas bussen begint zo langzamerhand een gebed zonder eind te worden, want de plannen daarvoor dateren al van de regering Abhisit. Uiteindelijk gaf de regering Yingluck het groene licht. Het bezwaar van de belangengroep richt zich op de ontoegankelijkheid van een deel van de bussen.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Meer nieuws in:

Motortaxi’s: Junta maakt schoon schip
Topambtenaar naar Cambodja om plooien glad te strijken

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

1 reactie op “Nieuws uit Thailand – 1 juli 2014”

  1. GVB zegt op

    de BMTA is GEEN gemeentebedrijf, maar van de staat. Al zou de BMA (=de ”gemeente” of liever de agglomeratie) er wel de zeggenschap over willen, maar dan pas als alle enorme schulden weggewerkt zijn. Overigens bestaan er ook gegronde vermoedens dat die organisatie mede wordt betaald door de grote Thaise bussenbouwers, die direkt uit China maar niks vinden,


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website