Op dag zes van de zeven gevaarlijke dagen op de weg is de trieste balans: 426 doden en 3761 gewonden na 3579 verkeersongevallen.

Ondanks de maatregelen en campagnes om de wegen in Thailand wat veiliger te maken is er sprake van een 25% meer dodelijke slachtoffers dan vorig jaar in dezelfde periode. Het aantal ongevallen en verwondingen in de afgelopen zes dagen zijn ook aanzienlijk toegenomen.

De belangrijkste oorzaken voor de ongelukken zijn dan ook niet verrassend: te snel rijden en rijden onder invloed. Bij ongeveer 80% van alle ongevallen zijn motorbikes betrokken.

Tot nu toe heeft de politie meer dan 4.200 voertuigen (voornamelijk motorbikes) in beslag genomen van dronkaards. De autoriteiten hebben 2047 controleposten ingezet, bemand door 64.522 ambtenaren die 683.929 voertuigen hebben gecontroleerd.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

8 reacties op “Nieuwjaarsvakantie: Dodental op de weg stijgt tot 426”

  1. Nico zegt op

    Tja,

    Ik woon vlak bij de Chang Wathanna Road (Lak-Si Bangkok) waar het altijd aanschuiven is, maar de afgelopen week heb ik deze weg nog nooit `zo leeg gezien.

    MAAR

    Ik rij rustig op mijn scootertje z’n 45 km op de meest linker baan en er rijd een taxi op de 4e rijbaan, alsof ik stilstond, minstens ergens tussen de 120 en 140 km per uur, als het niet sneller was, Er reden bijna geen auto’s maar toch.

    Omdat het altijd aanschuiven is op de Chang Wathanna Road, gebeuren er weinig aanrijdingen, ofwel alleen kleine blikschade, Afgelopen week, twee botsingen gezien bij het waterkanaal, één auto zat rechtsvoor behoorlijk in elkaar, maar een andere auto was niet te zien. Deze stond (lag) z’n 150 meter verder in de sloot die paralel loopt aan het waterkanaal.

    En door de file, die daardoor ontstond, een scooter (die te hard rijd) achterop een stilstaande auto knalde en enkel auto’s oversloeg om het wegdek te kussen, gelukkig had hij geen helm op en hij had een korte broek en korte mouwen aan, dus was het wegdek niet beschadigd.

    Er waren mensen genoeg, dus ben maar verder gereden.

    Amazing Thailand, je blijft je verbazen.

    Groetjes Nico vanuit Lak-Si

  2. l.lagemaat zegt op

    Indrukwekkend hoeveel ambtenaren zijn ingezet,maar ……..

    Misschien in een andere posting kom ik hierop terug.

    Een dronken Falang werd ook gecontroleerd.
    Of hij betaalde ter plekke 20.000 Baht en mocht doorrijden!!!!!!!
    of er zou ter plekke een vervolg komen en naar het buro.

  3. jowe zegt op

    Waarschijnlijk een vertekend beeld.
    Ongelukken die normaal gesproken ook gebeuren worden meegeteld.

    Kun je nagaan wat er gemiddeld per week in Thailand gebeurt.

    M.vr.gr.

  4. peter zegt op

    Het lijkt er sterk op dat Thailand streeft naar de eerste plaats op de wereldranglijst wat betreft het aantal dodelijke ongelukken.
    De MP gaf het advies de komende dagen niet te hard te rijden en niet de weg op te gaan na het drinken van alcohol. Bij dat vreselijke ongeval met 23 doden vermoedt de politie dat de bestuurder tijdelijk in slaap is gevallen. Bij een controle in Bangkok waren de banden van de Van volledig versleten. Na een waarschuwing van de politie mocht hij zijn vrachtje op het vliegveld gewoon ophalen en naar hun plaats van bestemming brengen. Hij beloofde wel morgen nieuwe banden te gaan kopen. Het aantal auto’s en motorcycles dat in beslag is genomen wegens rijden onder invloed loopt in de paar duizend. Gisteren of vandaag kunnen de voertuigen weer worden opgehaald. Lachen, gieren, brullen is dat als je je voertuig weer kunt ophalen tegen een minimale boete. De MP stak de politie een veer in hun reet omdat ze de afgelopen dagen alles in goede banen hadden geleid. Van bovenstaande is niets verzonnen. Het is de realiteit van Thailand.

  5. wilko zegt op

    Je kunt het een beetje vergelijken dat een boer laat zijn koeien los in het voorjaar.
    hier is het zelfde. ze zijn door het dolle heen ,een week vacantie.zuipen en vreten.sorry eten en drinken.

  6. teun zegt op

    Er wordt nogal opgewonden gereageerd over over het aantal doden in het thaise verkeer in de periode rond Oud en Nieuw. Mij is dat niet helemaal duidelijk, want jaarlijks komen er per dag net zoveel mensen om in het verkeer. Per jaar nl. ca 26.000 dat is dus ca 70 per dag. En rond genoemde periode 426 in 6 dagen en dat is dus ook ca 70 per dag.

    Het probleem doet zich dus het hele jaar voor alleen dan krijgt het wat minder aandacht. Maar een korte periode trekt meer de aandacht.

    Men kan (niks helpende) maatregelen verzinnen voor periodes als Songkran en Oud en Nieuw, maar structureel aanpakken lijkt beter.
    Dus zou er veel stricter gecontroleerd moeten worden op verkeersregels, dragen van helmen en voeren van deugdelijke verlichting. Daaraan gekoppeld natuurlijk stevige boetes bij overtredingen. En dus niet boetes van een paar honderd Thai Baht. Nee, gelijk in de duizenden. Dat werkt. En niet (kunnen) betalen? Auto of Motor in beslag nemen. En die strakke controles tot vervelens toe uitvoeren ipv af en toe. Ik bedoel dan een aantal jaren lang.

    Maar ik vrees, dat het er niet van zal komen. Zolang de Hermandad regelmatig staat toe te kijken bij door rood rijden, besturen van motoren door < 18 jarigen, het niet dragen van helmen etc. zal er niks gebeuren.

  7. Tino Kuis zegt op

    Wat je schrijft zijn vooral gedragsveranderingen, en die zijn beslist nodig. Maar ik zou een meer systeem-gerichte aanpak willen zien. Immers 70-80 procent van de doden vallen onder tweewielers en het huidige dodental in Thailand is 2/3 van het getal in Nederland in de zeventiger jaren.
    Wat allereerst moet gebeuren is:
    1 volledige scheiding langzaam-snelverkeer
    2 beperking snelheid brommers tot 40 km per uur door middel van een snelheidsbegrenzer in de motor
    3 duidelijker aangegeven snelheidbeperkingen (80 km op de rondwegen, 30-50 km in de bewoonde gebieden met betere handhaving zoals je al schreef.
    4 betere infrastructuur, vooral dus nr 1

  8. Ralph van Rijk zegt op

    Veranderen begin bij jezelf.
    Hetzelfde is hier in Nederland het euvel maar dan met meer respect tegenover elkaar.
    Veilig rijden en voorrang geven kan je je kinderen ook meegeven bij het opvoeden.
    Geen gelul over vroeger was het beter want toen was er minder gemotoriseerd vervoer.
    Oom agent moet natuurlijk ook een beetje geloofwaardiger worden en zich ook aan de regels houden,
    zolang dit niet gebeurt zal er mijns inziens op korte termijn weinig veranderen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website