Nieuwjaarsvakantie: Aantal verkeersdoden moet 5% dalen
Het ministerie van transport wil dat het aantal ogenvallen en verkeersdoden met 5 procent wordt teruggebracht. Minister Arkhom laat weten dat de autoriteiten strenge maatregelen nemen om dit doel te bereiken.
Op wegen waar veel ongelukken gebeuren, geldt een maximumsnelheid van 90 km. Auto’s moeten overdag met grootlicht rijden. Alle bestuurders die bij een ongeluk betrokken zijn worden getest op alcoholgebruik. De balans van de nieuwjaarsvakantie in 2016 was 3.919 ongelukken met 487 doden.
De vakantie-uittocht is inmiddels al begonnen. Het spoorwegstation van Hat Yai (Songkhla) liep gisteren vol met toeristen die arriveerden en bewoners die vertrokken. Er zijn daarom meer derde klas rijtuigen aan de trein toegevoegd. De eerste en tweede klas coupe’s naar Bangkok zijn al tot 5 januari volgeboekt.
In Tak nam het aantal reizigers van en naar Myanmar met 15 tot 20 procent toe, aldus immigration bij de grenspost in Mae Sot.
De politie verwacht dat in Bangkok de uittocht morgen begint. Om verkeersopstoppingen te voorkomen wordt automobilisten geadviseerd om vandaag al te vertrekken.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
En ze hebben goed geluisterd. Deze middag om 12 uur waren er nog maar 86 doden.
Dat zijn er nog steeds 86 teveel .
Of zie ik dat verkeerd .
Jan Beute.
Dat is toch wel een uitspraak voor te lachen, zolang er geen streng beleid is, kijk eens een uurtje vanop een teras in Pattaya en je ziet de ene overtreding naar de andere. Veel te hard rijden, geen helm, veel bijzitter moterbike taxi, verkeerde richting rijden, over de doorlopende lijnen, over voetbad rijden, niet stoppen aan rode lichten,parkeren aan verboden strepen,op voetpaden parkeren ,zo kan ik nog even doorgaan, meestal staat de agent ergen te slapen of doet hij of hij het niet ziet. Mijn mening gebrek aan opleiding zowel bij de rijders als de politie (te laks).
Nou, ik durf te wedden dat het niet gaat lukken. Dat zou betekenen een daling met 3,5 doden per dag vanaf vandaag t/m volgende week donderdag. En als het klopt wat Pompoei hierboven stelt (nl. 86 doden) dan denk ik dat men het niet gaat realiseren. Maatregelen – zoals elk jaar – te laat en in de rest van het jaar (behalve rond Songkran) worden ze niet/onvoldoende gehandhaafd.
We gaan het zien.
Wat vallen er ontzettend veel verkeersslachtoffers. Haast net zoveel als in een heel jaar. Ik het verkeer echt zo onveilig? Ligt het aan de mensen of aan d er wegen of zijn er andere factoren?
Goede jaarwisseling gewenst vanuit een koud Nederland.
Dirk Jan
Dirk Jan, het zijn vooral en meestal (meer dan 80%) de halve gare motorrijders die zich niets aantrekken van verkeers regels of andere weggebruikers. Ik rijd hier, in Thailand, al meer dan 40 jr auto en motor en maak dagekijks mee dat het net mis gaat. Bijv, motorrijders passeren je links terwijl je links afslaat, dus aan de binnenzijde, je schrikt je rot voor de eerste keer. Als ik, en de meeste Thais een of meerdere motors moet passeren ga ik heel langzaam rijden en klaar om het rempedaal in te stompen. Deze figuren weet je niet van wat ze gaan doen, onvoorstelbaar. Aan de andere kant is mijn zoon al 2x geschept door auto rijders die hem afsneden.
Aan de bestuurders! Soms zelfs dronken.
Vaak geen voorrang verlenen, bij kruisingen geen snelheid minderen, bij een u-turn vaak “proberen” er
tussen te komen; de ander zal wel remmen. Geen afstand houden, niet anticiperen.
De meeste slachtoffers zijn motorbikes die “denken”dat het nog wel kan, kamikaze rijgedrag!
Op You Tube valt het een en ander te zien over de oorzaken. “The seven dangerous days in Thailand”.
Laat mij niet lachen overdag met groot licht rijden ben er vanavond om 18.00 en het was dan al donker zeker 10 auto’s tegen gekomen ZONDER licht op een stuk van 10km tussen Surin en Buriram wat een druk bereden baan is .
Heb gisteren het traject Chumphon-Bangkok-Buriram afgelegd. Geen enkele wagen overdag met lichten aan gezien. En zoals hierboven vermeld werd, het was reeds goed donker toen ik nog menige wagens ZONDER enige verlichting tegen kwam. Vanaf Bangkok naar Korat zullen er weinig dodelijke ongelukken gebeurd zijn want de wegen waren zodanig verzadigd dat het op vele plaatsen stapvoets verkeer was, gewoon aanschuiven. Heb er maar eventjes 6 uur langer over gedaan dan op een doordejaarse dag. Blijkbaar denken nog vele Thais dat de rekening van de gebruikte elektriciteit van de wagen bij het huisverbruik komt…..
Men kan makkelijk vele levens redden door alle bestuurders van motorbikes te verplichten zich te registreren als orgaandonor…
Zo zijn er geen tekorten en lange wachtlijsten meer en kan men vele levens redden.
En misschien zou zo’n registratie hen – al is het maar heel even – toch doen nadenken.
O ja: geef de fietsers en bestuurders van landbouwvoertuigen zonder verlichting dan ook maar eens de keuze tussen een fikse boete of een registratie als orgaandonor. Zou dit niet langzaam iets wakker maken? Of is dit naïef dromen in een land waar het leven toch terugkomt na de dood?
met grootlicht rijden? gezien de licht instelling van autos wordt je gewoon verblind. Dit geeft m.i. alleen maar meer ongelukken. Of zou hij dimlicht bedoelen?
Hebben wij toevallig in Thailand een nieuwe auto gekocht.. Uiteraard voorzien van de modernste LED verlichting die volautomatisch aanfloept. Een deel van de LED’s vooraan en achteraan blijft permanent aan, ook overdag als de zon schijnt. Ik heb nog steeds niet kunnen uitvloeien hoe je die lichtjes eventueel zou kunnen uitdoen. De manual vergt meer dan 300 blz. boeiende lectuur. Kortom mijn vrouw en ik moeten nog even wennen aan digi-electro snufjes van de nieuwe glimmerd.
Zo ook de andere Thaise weggebruikers. Als we overdag met brandende LED-verlichtig rijden flitsen tegenkomende automobiisten voortdurend met de grootlichten. Blijkbaar is het in Thailand not done met verlichting aan te rijden overdag. Pure aanstellerij van de farrang??? Doe toch normaal joh !!!
Mondiaal bungelt Thailand ergens onderaan. Als ik kijk naar de provinciale weg richting Khon Kaen, dan zie ik dat het bord van 50 km daar helemaal niets betekent. Soms denk dat er 2 x 50 op staat, want velen rijden daar 100 en zelfs meer. En ik zag daar eens iemand in beschonken toestand invoegen met 30 km per uur!
Waarom zou men zich aan de snelheid houden! De kans op een bekeuring is nihil en als je er een krijgt,dan is deze erg laag. De politie controleert vooral op rijbewijzen. Overigens een politieman uit mijn dorp Mancha Khiri Bankook reed mij al groetend voorbij met 70 km per uur op het hierboven besproken wegdeel.
Ik rijdt zelfs soms mee met een politieman die ik persoonlijk goed ken. Die stoort zich niet aan gearceerde weggedeelten en rijdt soms wel 130. Het is tenenkrommend. Alleen al de U turns veroorzaken door hun zeer gevaarlijke constructie op jaarbasis al ca. 500 doden.
Er heerst daar een verkeerde verkeersmentaliteit. Gelukkig zijn er ook nog verstandige chauffeurs op de weg. Die hebben het overigens ook niet makkelijk, want wat doe je als je een bord van 50 ziet en de rest zit ongeveer op je achterbank, soms ook nog toeterend zag ik laatst nog.