De State Railway of Thailand (SRT) heeft de opening aangekondigd van een nieuwe dubbelspoorlijn langs de zuidlijn van Nakhon Pathom naar Chumphon. Deze nieuwe spoorlijn, die een afstand van 421 kilometer beslaat, is ontwikkeld met het doel de logistieke efficiëntie te verbeteren en de veiligheid te verhogen door treinen zonder vertraging in beide richtingen te laten rijden.
De vernieuwde spoorlijn zal naar verwachting de reistijden met maar liefst 90 minuten verkorten, wat het reizen per trein aantrekkelijker maakt voor zowel binnenlandse reizigers als toeristen. Een van de hoogtepunten van de nieuwe route is een brug over de Mae Klong-rivier in de provincie Ratchaburi. Daarnaast is het treinstation Hua Hin gerenoveerd, waarbij de originele architectonische stijl zorgvuldig behouden is gebleven.
De SRT heeft ambitieuze plannen voor verdere uitbreiding van dubbelspoorlijnen in diverse regio’s van Thailand, waaronder het noordoosten en noorden van het land, evenals extra spoortrajecten in het zuiden. Tegen 2029 streeft Thailand ernaar om een netwerk van 2.370 kilometer aan dubbelspoorwegen te hebben gerealiseerd, wat niet alleen de logistieke efficiëntie zal verbeteren, maar ook de toeristische aantrekkingskracht van het land aanzienlijk zal vergroten.
Daarnaast zal de Pha Sadet-tunnel, de langste spoorwegtunnel van Thailand, volgende maand weer worden geopend na een tijdelijke sluiting vanwege veiligheidsproblemen met het ventilatiesysteem. Deze heropening markeert een belangrijke stap in het waarborgen van veilige en efficiënte spoorwegoperaties in het land.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Deze week op 12/08 heb ik en mijn Thaise vriendin de SRT trein genomen Ratchaburi om 18.10 . ( Slaapruimte voor 4 personen en 642 bath p/pers.)En aankomst in Chumphon om 23.15 .De snelheid op mijn gps was max 90 k/ uur. Als gewezen spoorarbeider vindt ik dat er nog veel moet veranderen om de snelheid te verhogen, namelijk het slingeren en wiebelen zou veel verminderen door lange spoorstaven te gebruiken en door zorgvuldig het onderhoud te doen.Het stadion ligt op 15 km. van het zeer rustige strand . Vanavond (16/08)gaan we om 23.10 terug van Chumphon naar Ratchaburi in gewone zitwagon.(216 bath p/pers. )
Beste Willy,
als gewezen spoorwegarbeider zou je moeten weten dat het gebruikte ‘smalspoor’ niet geschikt is voor hogere snelheden. De originele spoorlijn was reeds een smalspoor. Nu, met de verdubbeling van de spoorlijn, hebben ze dit smalspoor behouden daar ze anders het reeds bestaande spoor ook volledig moesten vervangen, net als alle rijtuigen. Dit zou een enorm hogere kostprijs betekend hebben.
Hele treinvervoer van passagiers in Thailand zouden ze wat mij betreft mogen opheffen want te langzaam, te kostbaar voor de overheid ( teveel schulden en sterk verlies in de exploitatie). Er is een beter en sneller alternatief namelijk de vele bussen waar zoals ik het zie misschien wel 100x zoveel mensen gebruik van maken en welke wel winstgevend zijn. De trein voegt niets toe aan het transport van passagiers in Thailand en vergroot alleen maar de overheidsschulden. De niet-airco bussen zijn ook nog eens goedkoper en de reguliere airco-bussen welke alle plaatsen verbonden slechts ongeveer 1 baht per km en veel sneller. Nostalgie heb je niets aan tenzij er geld teveel is en dat is er niet in Thailand dus daarom maar passagiersver per per trein opheffen en het geld bijvoorbeeld gebruik om elke gepensioneerde 100 baht per maand erbij te geven want dan is het wel goed besteed geld. Huifkar met paarden, trekschip, stoomboot: allemaal verleden tijd en wat mij betreft hoort de trein daarbij in Thailand daarbij.
Met een dubbelspoor netwerk wat niet alleen maar uitwaaiert vanuit Bangkok maar ook met oost-west verbindingen elders in het land (van Khon Kaen naar Phitsanulok via BKK is te zot voor woorden), dat zou best mogelijk moeten zijn. Combineer het met goede ontsluiting naar de buren (Laos, China) en dan moet het toch prima mogelijk zijn met een normale snelheid van 140-150 km/h, vlot en veilig het land per trein de kunnen doorkruisen als passagier of vrachtlading. Mogelijk draagt dat ook bij aan het verder ontwikkelen/groeien van andere steden dan BKK, zodat niet heel het land vooral op die ene stad heeft de leunen. De trein heeft zeker zijn nut in zeer vele landen, dus waarom zou dat niet voor Thailand op kunnen gaan?
Ger-Korat, jij gunt de laagstbetaalde Thai wel wat lekkers hoor! Een niet-airco bus in dit land. Ja, jij hebt centen zat voor aircovervoer en voor het vliegtuig maar de arme Thai niet.
Ik ben het niet met je eens. Bussen rijden lange afstanden nog steeds op diesel, treinen op stroom en dat is minder vervuilend. In een trein kunnen veel meer mensen dan in een bus EN de trein heeft een eigen baan dus verstopt de wegen niet. Meer trein, is mijn idee. En ik volg Rob V die suggereert dat een treinrit van Chiang Rai via Loey naar Ubon Ratchathani mogelijk moet zijn om van dat vervelende overstappen in ‘de spin het web’ Bangkok af te zijn.
Meer treinen en op ‘normale’ spoorbreedte van 1435 mm en met elektrische tractie. Kost dat geld? Nou, dan kost dat maar geld. Milieu mag wat kosten voor het leven van onze kleinkinderen. Dat politiek geklooi in Bangkok kost ook handenvol poen…