Het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok (BMTA) wil haar wagenpark vernieuwen. Zo moeten er 2.188 nieuwe bussen komen die een betere service kunnen bieden aan passagiers.
BMTA-gouverneur Prayun zegt dat de eerste 700 bussen in de tweede helft van 2020 de weg op gaan. Het gaat om 400 hybride bussen, die op zowel diesel en elektriciteit kunnen rijden, plus bussen die op aardgas rijden. Er komen drie jaar later nog meer hightech bussen en milieuvriendelijke elektrisch aangedreven bussen.
De BMTA komt met dit nieuws nadat forenzen klaagden over het duurdere buskaartje zonder dat er meer service tegenover staat.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Ik moet hier wel om lachen. Iedereen die bangkok een beetje kent weet dat het verkeer een gigantische heksenketel is. Nieuwe bussen om weer urenlang in de file te staan. Beter metronetwerk aanpakken.
Ton je moet eens in bangkok gaan kijken dan zie je wat er aan de skytrain en metro en de airportlink gedaan wordt. Je staat er versteld van . het heeft allemaal zijn tijd nodig het kan niet in een twee drie. Wat de bussen betreft zijn 2200 bussen te weinig moeten er mijn inziens 6000 zijn. Wat de verkeerschaos betreft als er goed openbaar vervoer is en niet te duur gaan de mensen er wel mee. Om de verkeers aan te pakken is er maar een manier : betalen als je in centrum wil zijn met je auto . wel tarief maar mate van uitstoot en inkomen. Anders zouden alleen maar de rijken in bangkok kunnen rijden. En dat is niet de bedoeling.
Ben
Er is jarenlang niet geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing.
De prijzen zijn iets verhoogd dit jaar.
Met de komst van nieuwe bussen worden er wel stappen gemaakt.
Het klopt dat de bts en mrt ook grote stappen maakt echter voor een heleboel thaise mensen is dit een duur vervoermiddel.
De bus is het goedkoopste transport middel.
Qua tijd ben je langer onderweg maar de thai accepteert dit.
Zoals hierboven gesuggereerd werd om Bangkok in the komen er betaald moet worden is een Nederlandse gedachte.
Om van buiten Bangkok de stad in te gaan betaal je al tol. Gemiddeld 60 baht per rit en dit dus 2x.
Voor een werkende die dus 5 x de stad in moet is dit een fors bedrag.
Terwijl je met de bus bijna nooit meer dan 30 baht enkele reis kwijt bent.
Bussen vernieuwen is dus geen raar idee.
Ook geopperd om de mini bussen te veranderen naar midi bussen was een optie. Echter hier is nog niets van te zien.
Hopelijk springen de buschauffeurs ook zuiniger om met het materiaal. Met name bus lijn 8 welke de gevaarlijkste route is mag best een hoger niveau krijgen.