Netizens zijn ontevreden over Apple’s nieuwe reclame, “The Underdogs: OOO (Out Of Office) | Apple at Work”. Hoewel de advertentie in Thailand is gefilmd en Thaise elementen bevat zoals eten, kleding en openbaar vervoer, vinden veel commentatoren het discriminerend. De ouderwetse kleurtoon, het gedateerde uiterlijk en de moeilijke reis die wordt afgebeeld, schilderen Thailand af als een derdewereldland.

De 9,57 minuten durende Apple-advertentie, recentelijk gefilmd in Thailand, presenteert wat Apple beschrijft als “Ga mee met Apple at Work voor een geweldige zakenreis terwijl de Underdogs naar Thailand gaan om spullen te laten maken! Zie hoe Mac, iPhone, iPad en Apple Vision Pro samenkomen om ze te helpen een nieuwe verpakkingsfabriek te vinden, last-minute ontwerpwijzigingen op te lossen, prototypes te maken, taalbarrières te doorbreken en nog veel meer.”

Thaise internetgebruikers bekritiseren echter op grote schaal hoe de advertentie kleurtinten, scènes, kostuums, rekwisieten en voertuigen aanpast om een ​​gedateerde look te creëren. Alles lijkt ouderwets, inclusief het vliegveld, de bussen, taxi’s en zelfs het executive hotel waar muggen een probleem zijn.

David William, een Engelse leraar met 1,6 miljoen Facebook-volgers en 2,9 miljoen TikTok-volgers, die al lang in Thailand woont, plaatste een kritische video van deze advertentie op zijn TikTok-account @davidwilliamdw. De video is meer dan 9,7 miljoen keer bekeken en heeft meer dan 10.000 reacties.

Hij zegt: “Apple’s advertentie gefilmd in Thailand laat Thaise mensen er in de ogen van de wereld vreselijk uitzien.” Zowel de luchthaven als het hotel zien er oud uit, alsof ze 50 jaar geleden zijn gemaakt. Vergeleken met andere Apple-clips gefilmd in plaatsen als New York of Chicago, die er modern en glanzend uitzien.

Thaise internetgebruikers hebben veel kritiek op de manier waarop de advertentie kleurtinten, scènes, kostuums, rekwisieten en voertuigen aanpast om een ​​gedateerde uitstraling te creëren. “Ik wil Apple en hun team vragen wat er mis is? Jullie zijn helemaal naar Thailand gekomen, maar sorry, het lijkt helemaal niet op dit. Toen ik het zag, vroeg ik me af of dit Thailand was van 50 of 70 jaar geleden. Waarom is er geen moderniteit? Jullie hoefden niet naar mijn land te komen; een snelle Google-zoekopdracht zou je laten zien dat Thailand modern is. Het antwoord dat meteen zou verschijnen is JA, extreem modern.”

Wat Apple zou moeten weten, is dat Thaise mensen zich wereldwijd al neergekeken voelen. Buitenlanders hebben al de neiging om ons te discrimineren. De vraag is, was het nodig dat jullie hieraan toevoegden? Laat me zeggen dat het helemaal niet aardig is.

Hij concludeert: “Als je ons dingen gaat verkopen terwijl je zo op ons neerkijkt en ons in de ogen van de wereld in een kwaad daglicht stelt, dan ga ik uit irritatie in mijn hart meteen een opvouwbare Samsung-telefoon kopen.”

Bron: Khaosod English

Zie hier de bewuste video:

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

6 reacties op “Nieuwe Apple-advertentie bekritiseerd om stereotypering van Thailand”

  1. Sjaak S zegt op

    Is dat niet altijd al het stereotype beeld dat het westen van het oosten had? Toen ik voor het eerst 43 jaar geleden naar Azië kwam, wist ik niet wat ik tegenkwam. Highways, straten die over andere straten gingen, in al die jaren daarna de nieuwste elektronische gadgets, winkels die 24 uur geopend waren.
    Ik ben dertig jaar lang over de hele wereld gevlogen en terwijl het westen (vooral USA) achteruit ging, zag ik Azië met sprongen vooruit gaan.
    Juist in het hoofdcentrum van Apple, New York, moeten ze nog veel leren van Bangkok, waar een netwerk van stadstreinen wordt uitgebouwd om het verkeer te ontlasten. Ik weet nou niet hoe het in de laatste tien jaar in New York was, maar ik ken wel het systeem van vóór 2012 in New York… een ouderwets metro systeem, graffiti overal en rotzooi op de straten. Veel kapotte straten…. ik heb er nog veel foto’s van. Ze kunnen daar nou niet beweren moderner dan Thailand te zijn.

  2. Chris zegt op

    De wereld die hier komt met ongeveer 20 tot 30 miljoen toeristen per jaar weet wel beter.
    Ik zou me er niet druk over maken.
    En ik heb ook nog nooit een Apple gekooht omdat ze echt veel te duur zijn en ik niet wens te betalen voor design van een alledaags artikel als een mobieltje.

  3. PaulW zegt op

    Ik vond het filmpje leuk. Maar ik bekijk het natuurlijk vanuit een zakelijk oogpunt. Niet vanuit een toeristen vakantie reisje. Het filmpje is ook bedoeld voor de zakelijke gebruiker. Was ook onder de indruk dat de schier onmogelijke opdracht door de Thaise fabrikant kort en krachtig is behandeld en opgelost. Dikke pluim voor Thailand. En het filmpje geeft op amusante wijze weer wat er op zakenreizen vaak onverwacht niet kan gaan zoals geplanned. En natuurlijk proberen we altijd het zakelijke te combineren met wat fun. En transport, ja ik heb in heel wat vreemde transport middelen gezeten en kamikaze drivers. Maar zo’n schoolmeester heeft natuurlijk geen enkele ervaring met zakenreizen en business wat niet altijd rozengeur en maneschijn is in welk land je ook komt. Die schoolmeester is alleen maar geïnteresseerd in likes en followers.

  4. Rob V. zegt op

    Het filmpje ademt qua beelden en kleuren inderdaad een jaren 80-90 sfeertje, met dan bizar genoeg een moderne telefoon er in. Een soort van Science Fiction dus was mijn eerste indruk, Misschien dat een westerling, specifiek een Amerikaan, die nog nooit over de grens is geweest zich een dergelijk beeld van de rest van de wereld heeft: “wij zijn zeer ontwikkelt, meer asfalt is meer ontwikkeling is, openbaar vervoer is iets voor minder vrije landen. Europa is minder ontwikkelt en de rest van de wereld nog veel minder. Azië is ronduit exotisch”. Gisteren haalde een Amerikaanse actrice nog het nieuws omdat ze tijdens een bezoek aan Zimbabwe vol verbazing was dat er in Afrika grote, moderne supermarkten zijn…

    Waarschijnlijk dat het reclamefilmpje dus in eerste instantie gericht is op Amerikaanse zakenmensen en entrepreneurs en hoe gemakkelijk het werken en dingen op afstand regelen is vanuit/in het buitenland met met dure Apple diensten en dan een sausje van Amerikaanse humor er overheen. Voor die doelgroep zal er wel niets schokkends te zien zijn… ?

  5. FrankyR zegt op

    Beste,

    Inderdaad vond ik het setting in het algemeen vrij achterhaald. Thailand an sich oogt moderner, maar ik vond het filmpje juist positiviteit uitstralen over de ‘can do’ attitude van Thaise bedrijven en personen.

    Mvg,

  6. Archivering zegt op

    De video is inmiddels offline, maar gearchiveerd en te bekijken via https://web.archive.org/web/20240728182204/https://www.youtube.com/watch?v=9j8tl-LAEhs (het kan even duren voor de video is geladen).


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website