Nieuwe airport op Koh Phangan vertraagd door geldgebrek
De nieuwe luchthaven op het idyllische eiland Koh Phangan, ook beroemd van de Full MoonParty’s, had al in 2014 operationeel moeten zijn. Lukt het om de financiële middelen bij elkaar te krijgen dat wordt het nu eind 2017.
Koh Phangan krijgt een kleine luchthaven die dagelijks 1.000 passagiers kan verwerken. De realisatie van dit project loopt vertraging op. De ontwikkelaar van de luchthaven, Kannithi Aviation, eigenaar van de luchtvaartmaatschappij Kan Air, heeft een kapitaalinjectie van 1,5 miljard baht nodig om de luchthaven af te bouwen. Men is in gesprek met buitenlandse investeerders over gunstige leningen met een rente van twee procent. Aanzienlijk minder dan de zeven 7 procent die ze bij Thaise investeerders moeten betalen.
Tot nu toe heeft de aanleg twee miljard baht gekost. De extra financiering is nodig voor grondwerk en de bouw van een passagiersterminal. Er moet ook nog een start- en landingsbaan komen van 1.095 meter, geschikt voor toestellen zoals de ATR 72-600, een tweemotorig turboprop-passagiersvliegtuig.
Het eiland is thans alleen bereikbaar per veerboot vanaf Surat Thani (55 km) en Koh Samui (15 km). Bangkok Airways vliegt op Koh Samui en heeft daar het monopoly.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 november 2024Beleef het spectaculaire Pattaya International Fireworks Festival 2024
- Nieuws uit Thailand27 november 2024Kankerzorg blijft toegankelijk onder vernieuwd NHSO-programma
- Vliegtickets27 november 2024Etihad breidt netwerk uit met nieuwe Aziatische bestemmingen waaronder Chiang Mai en Krabi
- Achtergrond27 november 2024Veel misverstanden over koffie en thee
Dus Kannithi Aviation zal hier dan wel de monopolie krijgen schiet lekker op keuze uit 1 luchtvaartmaatschappij met waarschijnlijk relatief hoge prijzen dan ook weer want die luchthaven en die buitenlandse investeerders moeten ergens van betaald worden.
Ik hoop dat het geld er niet komt!
Het eiland zal veranderen en zeer aantrekkelijk worden van massatourisme zoals op koh samui.
Wat mij betreft mag het eiland blijven zoals het is!
Leuke toestellen wel die turboprop waar Kan mee vliegt….
Bovendien wel gunstig dat Bkkair het monopolie hier verliest met die belachelijke prijzen van ruim 5000 thb voor een vlucht bkk-samui
Dit heet dus plannen. Je begint een luchthaven te bouwen en dan vergeten de financiele kant van een dergelijke onderneming vooraf (!!) rond te hebben.
We beginnen gewoon en dan blijkt opens vergeten te zijn de financiering van een passagiers terminal in orde te hebben.
Ach, woorden als plannen, preventief etc zijn en blijven heel moeilijk in dit schone land. Veel meer gericht op korte termijn, ad hoc etc. En leren uit het verleden? Ach, als een problem zich (nog) niet voordoet (maar wel zal ontstaan zoals droge en regenperiodes) dan hoef je daar (nog) niks aan te doen. We zien wel als het probleem zich echt aandient. Toch?