Nepkleding uit Thailand niet langer beboet op Schiphol
Goed nieuws voor Thailandgangers. Volgens een artikel in het AD van vandaag, word je niet meer beboet op Schiphol. Maar let op, word je gesnapt dan ben je wel alle spullen kwijt.
De krant schrijft dat het Openbaar Ministerie is gestopt met het uitdelen van boetes voor de invoer van namaakartikelen, omdat er ’te veel rompslomp’ aan kleeft. Door dit opmerkelijke besluit zouden de fabrikanten van merkkleding woest zijn.
Geen boete meer
Iedereen heeft het wel eens gedaan. Je ziet een leuk kledingstuk, horloge of tasje van een bekend merk in Thailand en je koopt het. Je bent niet de enige, jaarlijks nemen duizenden Nederlanders nagemaakte artikelen van exclusieve merken mee na hun vakantie. Die kosten in landen zoals Thailand of Turkije meestal maar een paar euro. Vorig jaar werden op Schiphol alleen al 127.000 van deze namaakproducten in beslag genomen door de douane.
Hoewel je al probleemloos drie stuks voor eigen gebruik mocht meenemen, is het risico om een boete te krijgen nu vrijwel nihil. Degene die te veel imitatieproducten bij zich had kon een boete krijgen van minimaal 175 euro. Het Openbaar Ministerie heeft besloten daarmee te stoppen. Het beboeten van de duizenden passagiers met kleine hoeveelheden merkkleding leverde te veel papieren rompslomp op. Wie vanaf nu meer dan drie nepproducten bij zich heeft, moet deze spullen wel inleveren, maar hoeft geen boete te betalen. Maak je het te bont, dan ben je wel de klos. Bij vijftig of meer nepartikelen volgt wel een boete.
Schade door namaak valt mee
Natuurlijk zijn de fabrikanten van merkkleding niet blij met dit besluit. Zij vinden dat er door het nieuwe beleid een verkeerd signaal wordt afgegeven. Of dit werkelijk zo is; daar zijn de meningen over verdeeld. Een eerder onderzoek in de ‘British Journal of Criminology’ wees uit dat de fabrikanten van de merkartikelen er nauwelijks onder te lijden hebben. Ze stellen toeristen in staat om voor weinig geld mooie spullen te kopen. De `fake artikelen` worden immers aangeschaft door mensen die de originele producten nooit zouden kopen. Ook helpen ze de merkbekendheid van het origineel te vergroten. De schade zou volgens het onderzoek nog geen vijfde bedragen van het bedrag dat de producenten zelf zeggen mis te lopen. “De namaakartikelen helpen de luxe merken, omdat het de modecirkel versnelt en de bekendheid van de merken verhoogt”, bevestigt ook de bekende Britse criminoloog David Wall.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Dat nepartikelen goed zijn voor de naamsbekendheid van het echte merk is een gotspe. Dat de kopers van nepartikelen de echte artikelen toch nooit zouden kopen, is een slag in de lucht.
Maar ik heb wel een kanttekening
Die dure merken laten hun producten veelal in dezelfde landen maken waar de toerist zijn nep Lacoste shirt koopt en dat gebeurt door arbeiders die net zo worden uitgebuit en onderbetaald als de makers van de nepartikelen.
Ik vraag me af waarom de belastingbetaler het salaris moet betalen voor een douanebeamte die druk is met het beschermen van grote bedrijven?
En voor wat betreft de nepartikelen, de kans is heel groot dat de nepperds gewoon uit de produktie komen in dezelfde fabriek, gemaakt door dezelfde werknemers.
En dan voor een reele prijs verkocht wordt.
Nee hoor, de man/vrouw die de nepperd bewust of onbewust koopt, zal nooit en te nimmer het merkartikel kopen, gewoon omdat de financieele tostand van de koper dit nooit zal toelaten.
Tja…..mijn vrouw werkt op de Jutujak week-end market in BKK en verkoopt koffers, tassen etc. regelmatig komt de politie van dat district om bij haar baas de maandelijkse steekpenningen te incasseren er worden volop namaak artikelen verkocht…eigenlijk draait de hele kraam op kopieën. Als je langs de diverse kraampjes ( mini shopjes ) slentert is bijna alles feak als het op merk artikelen aankomt.
Zolang de mensen voor eigen gebruik deze kopen zal het de fabrikant worst wezen….het wordt pas vervelend als de mensen het via Internet of op markten in Europa of andere westerse georiënteerde landen aanbieden.
Er is niet mis met een goeie kopie.
Na het artikel over nepartikelen stonden de firma,s die de duurdere merken verkopen op hun achterste poten maar als je bij elke willekeurige voetbalclub de opendag bezoekt en een nieuw shirt aan wil schaffen betaal je al gauw voor een volwassen shirt 65 € en waar laten ze deze shirts meestal maken voor een schijntje juist in Thailand waar de arbeiders ze voor een schijntje aan salaris ze in elkaar mogen zetten dus de firma,s hebben geen pakje boter op hun hoofd maar een hele boterberg met hun gejank . En ook de bekende polo,s komen allemaal Thailand en omliggende landen .
Goed gespreken Tukker .
Zo gaat het in de wereld , ben voledig met je eens over jou posting .
Hier waar ik woon worden ook vele shirts gemaakt .
De lokale bevolking wordt er zeker niet rijk van , blijft echter arm .
Mvg Jantje
Namaak is vervalste concurrentie. Als men iets origineels niet kan betalen, moet je het niet stelen, willen hebben. Wanneer fabrikanten hun merkartikelen te duur in de markt zetten, zullen ze niet (voldoende) verkocht worden en de prijs als gevolg verlaagd. Omdat vervalsing en piraterij (klaarblijkelijk) niet te bestrijden valt in (niet alleen) Thailand, en vele artikelen (horloges, kleding, CD’s, DVD’s, meer) is het nog geen common sense om het maar normaal te vinden een rip-off te kopen. Marktmechanisme is de enige en faire manier van zakendoen. Te duur? Niet kopen! Wordt het vanzelf goedkoper. Maar waarom wil men dan toch eigenlijk zo graag dat merk erop? Laten zien dat je stiekem toch rijkdom wilt uitstralen?
Moderator: ik snap niets van uw reactie, dus ik ben bang andere lezers ook niet.