De 37-jarige Fenneke M. uit Leeuwarden is vorige week in Chiang Mai omgekomen bij een scooterongeluk. Haar vriend was ook betrokken bij het ongeluk en liep zware verwondingen op, maar verkeert buiten levensgevaar.

Het slachtoffer en haar vriend vertrokken in mei naar Thailand om voor onbepaalde tijd de wereld over te reizen. Daarvoor werkte Fenneke als verkoopadviseur bij VDM in Drogeham.

Bron: Leeuwarder Courant

Noot van de redactie: Toeristen kunnen zonder het daarvoor geschikte rijbewijs een scooter huren die eigenlijke een motorfiets is (125 cc en een topsnelheid tot boven de 100 km per uur!). De verhuurder levert er een leenhelm bij die je voor vijf euro in de supermarkt kan kopen en deze biedt derhalve geen enkele bescherming. Daarnaast behoren de Thaise wegen tot de gevaarlijkste ter wereld met dagelijks meer dan 60 doden. Ons advies: huur geen scooter als je niet een ervaren motorrijder bent met een geldig motorrijbewijs.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

25 reacties op “Nederlandse vrouw (37) overleden na scooterongeluk in Chiang Mai”

  1. Henk zegt op

    En ook belangrijk om je te realiseren: als je geen motorrijbewijs hebt en je raakt betrokken bij een ongeval, dan dekt de verzekering de schade niet, ook al heb je de scooter inclusief verzekering gehuurd.

    • Lex Pieters zegt op

      Let op: De verplichte thaise motor verzekering dekt slechts 60.000 bath voor schade derden. Hogere schade en eigen schade incl. motor dien je zelf te betalen. Als je twijfelt om er een te huren vergeet het dan maar helemaal.

  2. jasper van Der Burgh zegt op

    Het is vreselijk zulk nieuws. De kans is groot dat het niet eens hun schuld was.
    Thai rijden vaak als bezetenen, met ware doodsverachting, tegen het verkeer in, over de verkeerde weghelft in volstrekt onoverzichtelijke bochten, en knallen volgas vanaf kleine zijweggetjes de doorgaande weg op – of je er nu net aankomt, of niet.
    Voor een Thai is de snelste weg een rechte lijn van punt a naar b, en die volgen ze dan ook, in de “wetenschap” dat ze pas doodgaan als Buddha dat beslist, en dat het dus toch niets uitmaakt of ze gevaarlijk rijden of niet.
    Ikzelf wordt met 43 jaar dagelijkse motor rijervaring nog regelmatig verrast in het Thaise verkeer, en ben elke keer blij als ik weer thuis ben.
    Nog een kleine kanttekening bij het verder uitstekende commentaar van de redactie: zorg voor een Internationaal rijbewijs naast je nederlandse (motor) rijbewijs, dit is een vereiste in Thailand. Reisverzekeringen waar je waarschijnlijk een beroep op wilt doen kunnen erg dwars liggen als je hier niet over beschikt.

    • Khun Peter zegt op

      Een reisverzekering dekt nooit de schade aan voertuigen.

      • Ferdi zegt op

        Dat kan wel zijn, maar als je je netjes aan de vereisten hebt gehouden kun je dan tenminste nog de medische kosten vergoed krijgen (als je die module in je reisverzekering hebt en/of de aanvullende zorgverzekering dit dekt).

    • henry zegt op

      Zonder dat men de feifen kent word er vanuit gegaan dat het hoogstwaarschijnlijk wel de schuld van een Thai zal zijn. Een zeer betreurenswaardige mentaliteit.

      • Jean zegt op

        Helemaal mee eens…wat is de oorzaak van deze aanrijding.
        Hoe is het gebeurd.
        Wat was de oorzaak..
        Waar is dat ongeluk gebeurd.
        Hoe waren de omstandigheden, regen
        Hoeveel partijen bij de aanrijding betrokken.
        Welke veiligheids maatregelen zijn er genomen.
        Waren de mensen gehelmd.
        Politie onderzoek? Technisch onderzoek
        Schuldigen??

        Oordeel niet als er GEEN verstand van hebt…

      • jasper van Der Burgh zegt op

        Beste Henry, ik weet niet of jij ook in Thailand woont, maar tot voor kort kreeg je hier je rijbewijs bij een pakje boter. Daarnaast beschikt een flink deel van de Thai niet eens over een rijbewijs, laat staan dat ze gelest hebben. Het is niet voor niets het gevaarlijkste land ter wereld voor motorrijders.
        Voorzover er regels zijn houdt men zich daar absoluut niet aan. De kans dat een buitenlander zich netjes aan de regels houdt is nu eenmaal groter dan dat een thai dat doet – jonge dronken buitenlanders op een zware motor uitgesloten.
        Vandaar mijn opmerking over “een grote kans dat het niet hun schuld was”. Hetgeen nog iets heel anders is dan “hoogswaarschijnlijk”.
        Gaarne wel de nuance betrachten als je commentaar levert!

  3. Tom zegt op

    Beste,

    Als voetganger loop je al een zeker risico en je in het verkeer begeven op een bromfiets in Thailand moet je écht uit je hoofd laten, heel jammer dat er nog steeds niet genoeg voor wordt gewaarschuwd.
    Er wordt hooguit gezegd dat het gevaarlijk is en dat je het beter niet kunt doen maar je moet de mensen echt bereiken met die boodschap zodat men er dan ook echt over na gaat denken.

  4. Frank zegt op

    Erg triest bericht, veel sterke voor de nabestaanden. Dat een vakantie zo afloopt is een drama.
    Maar over de toedracht staat niets in het artikel, dus direct maar weer de ’thai rijden beroerd’ kaart spelen is wellicht wat te voorbarig.

    Helemaal los van dit trieste bericht: Ook toeristen kunnen er wat van qua roekeloos rijden. Zonder enige motorbike/scooter ervaring kun je een beest van een gemotoriseerd voertuig huren in Thailand en niet zelden steekt overmoedigheid daarbij de kop op. In Thailand begeef ik me regelmatig per motorbike in het verkeer, maar de meeste schrik treedt toch op als er farang op scooters in willekeurige richting voorbij racen. Thai weten door ervaring vaak wel hoe en waar ze moeten kijken en oppassen, veel farang menen zich in een pretpark te bevinden waar links of rechts houden er niet zoveel toe doet en de enige snelheid de maximale is.

    De noot van de redactie is dan ook een zeer goede aanvulling op het nieuwsberichtje. Oppassen geblazen, helemaal als je onervaren bent, en verdiep je een beetje in de lokale rijstijl voordat je die van jezelf op het verkeer loslaat.

  5. Slagerij van Kampen zegt op

    Ik rijd al meer dan 30 jaar motor. Heb in Nederland niet eens een auto. Rijdt hier in Nederland op een 1300 CC. Desondanks voel ik me zeer onveilig in het Thaise verkeer. Komt het slechte wegdek bij. Ik huur wel eens een motor maar zo weinig mogelijk. In de bebouwde kom heb ik het ook nog eens moeilijk met de verkeersregels voor zo ver die er al zijn. Op Koh Chang zag ik diverse ongelukken. Je ziet inderdaad Jan en alleman maar rijden zonder ervaring. Voor Nederlanders is bergachtig terrein een extra complicatie.

  6. Aad zegt op

    Ik zit zelf al 60 jaar op een motor en in Thailand sinds 7 jaar ook op een scooter omdat die voor de stad, Chiang Mai, onmisbaar is.
    Als ik de toeristen zie die in het verkeer in Chiang Mai zonder enige ervaring rondrijden dan is het nog een wonder dat er niet nog veel meer ongelukken gebeuren.
    Het is dat de Thai ze nog ontwijken maar het is bar en boos!
    Geef niet de Thai de schuld svp want als diezelfde gasten dat in Europa doen (stel je ze voor in het Nederlandse verkeer zonder rijbewijs!) dan overleven ze geen dag. Het is mi totaal onverantwoordelijk gedrag en dat wordt nou eenmaal afgestraft.

    • theoS zegt op

      Aad, heel goed gezegd. Ik zag kortgeleden 2 Farangs op fietsen die gewoon door het rode stoplicht reden. Ik verwachte een klap want het is een druk kruispunt. Hadden zeker een engeltje op hun schouder want er gebeurde niets. Onverantwoordelijk gedrag en goed van de Thaise verkeers deelnemers.

  7. dirk zegt op

    Reisverzekeringen gaan inderdaad moeilijk doen, als de rijbevoegdheid in het geding is. Een vernielde scooter is nog wel te betalen en een paar deuken in het voertuig van de tegenpartij ook. Echter medische behandelingen en eventueel terug naar Nederland, daar zitten dan de niet gedekte kosten, die voor hopeloze problemen kunnen zorgen.

  8. thailand John zegt op

    Het is heel jammer dat die mevrouw een ongeluk heeft gehad met de motorbike hier in Thailand. Maar als de toeristen naar hier komen dienen zij zich van te voren goed op de hoogte te stellen en goed te informeren.En dat je een geldig rijbewijs met internationaal rijbewijs moet meenemen. Want hier is het net zo als in nederland je moet over een geldig rijbewijs voor het betreffende voertuig hebben.En je moet goed uitkijken en opletten. En je realiseren dat ze hier links rijden en de meeste gewoon doen wat de wet verbied, daar niemand daar oplet.Als je wordt aangehouden en je heb geen geldigrijbewijs dan krijg je een bekeuring en daarna kun je gewoon verder rijden.Ik woon al heel lang hier in Thailand en rijdt al jaren motor en lichte motoren en auto.Want ik heb voor beide een Thais rijbewijs. Heb in al die jaren die ik hier woon 2x een ongeluk gehad buiten mijn schuld en 2x was de bestuurder van het andere voertuig een buitenlander.En alle schade vergoed gekregen.Thaise mensen kunnen hard en gevaarlijk rijden , maar vlak niet uit de toeristen? D[e kunnen er ook wat van.Maar als je rustig rijdt en goed op let dan is het best te doen.Met vriendelijke groet van een Buitenlander die hier dus al heel wat jaren in door steden tuft, zonder problemen. Maar je weet een ongeluk kan in een heel klein hoekje zitten.

  9. Inge zegt op

    Hoi, Veel mensen verkijken zich ook op het links rijden;
    op kritieken momenten kun je in een reflex reageren en naar de
    rechterkant van de weg gaan.
    Het verkeer in Thailand is gewoon linke soep.

    Inge

    • theoS zegt op

      En verkeer komend van links heeft voorrang. Behalve bij een verkeers rotonde, dan heeft het verkeer komend van rechts voorrang. Ook zoiets waar de buitenlander zich op verkijkt. Thailand schijnt het enigste land te zijn waar dat zo is.

  10. Foodlover zegt op

    ik ben helemaal een angsthaas in het verkeer of het nu in Nederland of Thailand is. Toch is het prettig dat ik achterop de scooter gezeten van mijn man (MET THAIS rijbewijs en goede VERZEKERING) boodschappen kan doen. Omdat wij al verscheidene jaren in Thailand vertoeven heeft hij die rijbewijzen gehaald ook voor de verzekering. De kennissen die ons opzoeken hier in Thailand, huren meestal een motortje met helm, zijn zogenaamd verzekerd maar zonder rijbewijs. We waarschuwen ze altijd, doe het nu niet of pas in ieder geval op, als buitenlander ben je altijd schuldig als er iets mis gaat. Maar meestal trekt men er zich niets van aan.Tot nu toe is het altijd goed gegaan . Maar ja op een ongelukje zit je nu niet te wachten

  11. Roy zegt op

    Wat ik vaak zie hier in Thailand is dat vakantiegangers die niet gewend zijn aan links rijden, en dus vaak de grote fout maken bij het naderen van een kruispunt eerst naar links te kijken, dus de verkeerde kant opkijken, denken dan de weg is vrij, dus niet, want het verkeer komt met een grote vaart van rechts aan je neus voorbij !

    RIP Fenneke, en sterkte voor alle nabestaanden.

    • willem zegt op

      Ik heb al gemengde gevoelens als ik in Pattaya wil oversteken,als voetganger zijnde.
      Ik moet er niet aan denken om zelf met fiets,scooter of auto deel te nemen aan het verkeer daar.

  12. Paul zegt op

    Wat me opvalt is dat er uitsluitend reacties zijn die afwijzend tegenover het rijden op een scooter (want daar ging het in dit geval om). Heb zelf met veel plezier in de buurt van Ao Nang rondgereden (en andere Aziatische landen). Doe dat altijd met een gangetje van niet meer dan 30 km/h, blijf uiterst links en stop bij ieder kruispunt dat maar een tikje onoverzichtelijk is. Ik heb me nooit onveilig gevoeld. Wel ongelukken gezien met valpartijen en soms dodelijke afloop, maar dat ging altijd om hard rijdende Thai die volledig onbeschermd op motoren rondscheuren met veel te hoge snelheid.
    Ik pas wel op om niet in drukke stedelijke gebieden rond te gaan rijden. Dat is veel te ingewikkeld voor westerlingen. Als ik moet kiezen tussen een scooter in Thailand of een Citroen C1 in Sicilie, dan is de scooter in Thailand veiliger. Als je maar niet te hard rijdt.

  13. lung addie zegt op

    Heel triest te moeten lezen dat er weer een toeriste omgekomen is bij een scooter ongeluk in Thailand. Mijn medeleven want, als fervent motorrijder doet dit me steeds iets.
    Zelf rijd ik al 17 jaar met een zwaardere motor rond in Thailand, met duizenden km op te teller. Rijd ik reeds verschillende jaren met een wagen rond in Thailand ( zie de “on the road” verslagen van Lung addie ). Steeds houd ik mijn hart vast als ik in de drukke “toeristische” gebieden moet zijn. Daar is het pas gevaarlijk. Onervaren scooterrijders, dronken, geen ervaring met links rijden, iets wat nochtans niet moeilijker is dan rechts rijden, geen flauw benul van het Thaise verkeersgedrag. Volle gas alsof ze met een 49CC brommertje aan het rijden zijn dat dan nog beperkt is tot 25 of 50km/u …..
    In al die tijd, één klein ongevalletje gehad, ( hopelijk mag dit in de toekomst zo blijven ) gelukkig zonder enig lichamelijk letsel, met wie? Ja, een buitenlander, zonder geldig motorrijbewijs, dus ook zonder verzekering en …. ja, dronken. Draaide een zijweg in langs de verkeerde kant van de straat, rechts ipv links. Ik stond reeds stil toen hij tegen me aan reed. Toen ik er hem attent op maakte dat in Thailand LINKS gereden werd keek hij me dwaas aan.

  14. Marijke zegt op

    Wij huren ieder jaar een fiets in changmai.Het blijft russchise roulette in het verkeer.We steken altijd onze hand uit waar we heen willen en kijken en nog eens kijken.Maar zijn altijd wel weer blij heelhuids in ons verblijf aan te komem.Tot nu toe altijd geluk gehad maar het verkeer is zo geconcentreerd wanneer het stoplicht groen word.Met een noodgang zijn ze al weg.Ik hoop toch dat we nog lang het engeltje op onze schouders hebben.Want we genieten echt van het fietsen.We proberen wel rustige plekjes op te zoeken maar ontkomt niet aan de drukte.

  15. Sjaak S zegt op

    Na dit bericht heb ik toch lang zitten denken. De zoon van mijn vrouw, had ik al een paar weken geleden geschreven, een flink ongeluk gehad met zijn motor: te snel, zonder helm, donker, regen en ….. dronken (of tenminste aangeschoten)…niemand behalve hijzelf was verwikkeld. Hij is nu thuis met beide gebroken benen, we weten niet of hij er geestelijke schade aan overgehouden heeft. Verder heeft hij zijn huidige baan verloren daardoor.
    Had gelukkig wel een verzekering.

    Bij het dodelijke ongeluk van deze jonge vrouw zie ik veel reacties en terecht. Alles wat er geschreven werd klopt. Het is als onervaren westers mens uit een land waar rechts gereden wordt een stuk gevaarlijker op de weg dan in eigen land.

    Mij gaat het goed af. Ik kom al 38 jaar in Azië en durf te beweren dat het verkeer hier me geen problemen veroorzaakt. Natuurlijk erger ik me aan de autobestuurders die met 30 of 40 km/uur de weg op rijden en dan of over de zijstrook zo langzaam rijden, of half erop of op de weg. Ze zijn een gevaar voor iedereen en dwingen mensen tot inhaalacties of flink afremmen.
    Ook het gewoon zonder te kijken de weg op komen is een gevaar voor iedereen die gewend is dat eerst netjes gewacht wordt totdat de weg vrij is.
    Twee dingen merk ik hier in Thailand zijn echt heel anders dan in Europa: vaak laten de Thais rechtsafslaand verkeer voor gaan. Niet zoals bij ons waarbij het rechtdoor rijdend verkeer voorrang heeft.
    En op rotondes is het niet altijd links voor rechts. Soms is het gewoon: wie het eerst optrekt. Even wachten totdat er een paar voorbij zijn en dan op de rotonde rijden.
    Het is meer een soort verkeer waar je moet aanvoelen hoe de anderen om je heen reageren en zelf daar je eigen reacties op instellen. In Nederland: regels en regeltjes. Stoppen op een lege kruising? In Thailand ondenkbaar.

    Ik weet niet wat de oorzaak van het ongeluk was van deze twee mensen. Misschien dat haar partner daar later verslag over kan doen. Ik zou het wel graag willen weten….

  16. theoS zegt op

    @ Sjaak S, rechtdoorgaand verkeer heeft hier ook voorrang en op de rotonde heeft verkeer komend van rechts voorrang. Het wezenlijke verschil tussen Nederland en Thailand is dat de Thai GEEFT voorrang en in Nederland NEEMT men voorrang wat je hier niet toe kunt passen. Ik pas de regel toe dat ik voorrang heb als de ander gewillig is om mij deze te geven. Wil hij of zij eerst dan zeg ik ‘ga je gang, ik heb geen haast”. Heb dit ook mijn zoon geleerd en stoppen bij een kruising of afslag, voor je een manoevre maakt kijk eerst in je spiegels, controleer je motorcycle elke ochtend voor gebruik of alles werkt. Hij houdt zich daaraan en aan de verkeers regels, ja die zijn er ook hier.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website