Nederlandse student (21) verongelukt in Thailand
De 21-jarige student Floris Wever uit Bodegraven is gisteren (woensdag) in een ziekenhuis in Thailand overleden als gevolg van een ongeluk met een scooter een paar dagen eerder.
Het nieuws werd aan de Nederlandse media bekendgemaakt door Robert Jan Houweling, teammanager bij de Hockey Club Alphen (HCA), waar Floris Wever in Heren 1 speelde. “Het grootste deel van zijn vriendenkring bestaat uit hockeyers’’, vertelt hij, “Floris speelt sinds zijn jeugd bij de club. Dit zou zijn vierde seizoen bij Heren 1 zijn en hij kent ook spelers van Heren 2 en Dames 1. Dat zijn allemaal vrienden.’’
Wever was met een goede vriend, Rick Dieben, een speler uit Heren 2 , op vakantie in Thailand. De laatste dagen waren zij in het bergachtige noorden van Thailand, in de stad Pai, populair bij rugzakreizigers.
Ze huurden, zoals veel toeristen daar, scooters om de omgeving te verkennen. “Floris kreeg een frontale aanrijding met een auto. Het was een rustige weg. Floris heeft hoogstwaarschijnlijk een blinde bocht naar links iets te ruim genomen. Na de klap is hij naar een plaatselijk ziekenhuis gebracht, waar ze niet veel meer voor hem konden doen. Daarna is hij naar een groter ziekenhuis vervoerd waar ze constateerden dat hij hersendood was. Ze hebben hem in coma gehouden. Zijn ouders zijn direct naar Thailand afgereisd. Zij waren erbij toen Floris kwam te overlijden.’’, aldus een bestuurslid van de HCA.
Lees een uitvoerig artikel over dit noodlottig ongeval op deze link: https://www.ad.nl/alphen/student-floris-wever-21-uit-bodegraven-verongelukt-in-thailand~ae96988e
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
RIP Floris en triest dat er weer iemand op zijn vakantie komt te overlijden.
Ik las pas nog een artikel over Pai en ongelukken met toeristen.
http://englishnews.thaipbs.or.th/road-accidents-involving-foreign-tourists-using-rented-motorbikes-rise-pai/
Helaas zal er nog veel moeten veranderen wil het verkeer veiliger worden in thailand.
Precies waar ik zelf constant bang voor was toen ik op de scooter van Chiang Mai naar Pai reed. de bergwegen daar zitten bij uitstek vol bochten. Ik heb aan mijn stuur geklamd overdreven voorzichtig gereden en was blij toen ik mijn scooter aan de kant kon zetten.
Wat dat betreft zijn er veel andere bergachtige gebieden die veel beter geschikt zijn voor motorrijden vind ik.
Als je over die wegen richting Pai rijdt heb je de behoefte om harder te gaan, zowiezo omdat de afstanden groot zijn dus je wil opschieten, maar ook omdat het lijkt alsof je veel harder kan, de wegen zijn namelijk breed. maar de bochten zijn vrij scherp dus je moet er langzaam doorheen. Daarbij komt dat je de ruimte van de andere kant van de weg niet kan gebruiken omdat er op momenten vrij veel tegenliggers rijden, die ook allemaal vaart willen maken.
Vreselijk wat deze jonge man overkomen is, maar de opmerking van Koos dat er nog veel moet veranderen wil het verkeer veiliger worden in Thailand is hoewel waar, ook gewoon een feit:
Thailand is het gevaarlijkste land ter wereld om motor te rijden: 27,500 doden per jaar in het verkeer, waarvan het grootste deel op de motocy.
Voor de reguliere Thailandganger mag inmiddels bekend worden verondersteld dat voor een Thai de korte lijn tussen twee punten een echte lijn is: ook, en juist als dit in een bocht is. Zeer regelmatig wordt daarbij de middenstreep ruim overschreden, ook in een blinde bocht. Ze mogen daar ook graag eventueel elkaar nog inhalen: het is immers aan Boeddha of je een ongeluk krijgt, of niet.
Waar je in Nederland bij de rijlessen leert juist het midden van je wegdeel te zoeken op de motor, zodat je duidelijk opvalt, leer je als ervaren motorrijder al HEEL snel om in Thailand de uiterste rand van de weg aan te houden, en al helemaal in bochten. Hiermee verklein je de kans op een frontale aanrijding. Anderzijds loop je een wat grotere kans aangereden te worden door een Thai die ongezien, en zonder te kijken van een zijweggetje de weg op knalt. Logisch, want als hij zou stilstaan krijgt hij het warm.
Door strak links houden, anticiperen en echt rustig rijden (ik kom tegenwoordig niet meer boven de 50) verklein je in Thailand drastisch de kans op een ongeluk. Toch ben ik elke keer weer blij als ik heel thuis kom, want je ziet regelmatig heel wat ellende onderweg.
Het zou aanbevelenswardig zijn als b.v. luchtvaartmaatschappijen .waarschuwende informatie over verkeersdeelname in een infofilmpje over Thailand zouden stoppen. Wie weet helpt het dit soort tragische gebeurtenissen te voorkomen.
Als ik het verhaal zo lees, is dit gewoon een triest ongeluk, waarschijnlijk te wijten aan onervarenheid van de motorrijder. En heeft dus heel weinig van doen met de oorzaken van het grote aantal verkeersongelukken in dit land (alcohol, te hard rijden, lak hebben aan verkeersregels).
Toen ik heel, heel lang geleden voor het eerst met mijn eigen auto in de bergen reed in Frankrijk, Zwitserland en Spanje, moest ik ook erg wennen aan de haarspeldbochten en de manier aanleren om deze goed te rijden. Het is altijd goed gekomen maar soms was het wel gevaarlijk…..
Er rijden in thailand geen scooters maar motoren.
Bijna goed. In Nederland noemen wij deze categorie: motorscooters.
Laat ik vooropstellen dat er wederom een jong leven is omgekomen in het Thaise verkeer. Voor de familie en bekenden een onschatbaar verlies.
Wat ik vaak in reacties omtrent het Thaise verkeer lees, zijn alle gebreken en negatieve verschillen , met de rijstijl in ons eigen land. Dat is feitelijk juist en vaak ook verbazingwekkend. In de ruim 10 jaar, dat ik hier nu woon heb ik weinig zien veranderen, nog steeds onvoorspelbaar, verwondend en een hoge deadrating. Dus dit is wat het Thaise verkeer is en niets anders, dus een dagelijks feit, iedere 22 minuten per dag een dode op het asfalt.
Als ik het bovenstaande niet zou weten, heb geen Thailandervaring, zou ik ook denken aan een mooie scootertocht in de schitterende natuur. Echter de scooter is hier een motor, buiten de geldige papieren moet je ook rijervaring hebben op een motor en dan nog… hier in Thailand. Veel touristen zijn zich dat niet bewust en ook velen wuiven deze argumenten weg, als ze dit verteld wordt. Onuitwisbare arrogantie, zelfgenoegzaamheid en een miskend gevoel van onkwetsbaarheid. Echter ook onwetendheid , weinig rijervaring en pure pech kunnen een disaster veroorzaken.
Heel erg, zo’n jong iemand. Verschrikkelijk.
Het kan maar zo, zeker als er weinig verkeer is dat hij even vergat dat hij links moet aanhouden (en niet rechts zoals in Nederland). Dan is een frontale botsing onvermijdelijk.
Het wordt ook een keer tijd dat de Thaise overheid ingrijpt. Verhuurders die een scooter verhuren aan toeristen zonder motorrijbewijs direct aansprakelijk stellen.
Van de Thaise overheid is niets te verwachten. Deze grijpt niet eens in, als kinder van 6-7 jaar scooter rijden met de oma achterop, beide zonder helm en rijbewijs.
De plaatselijke politie is dit bekend. Aktie wirdt niet ondernomen.
Het is natuurlijk vreselijk, maar weer Farang huurt een bromfiets die meer dan 100 km/ uur rijdt waatboj de bandjes en frame niet meet zijn als de bromfietsen van 40 km in Neferland. Elk jaar verongelukken onervaren toeristen op deze wijze.
Wat een drama om zo een vakantie te beëindigen. Ik wil en kan niet reageren op dit vreselijke gebeuren maar wil wel een waarschuwende vinger opsteken.
Inderdaad, de zogenaamde “De Loop” is een fantastische manier om door de bergen van Noord Thailand te rijden. Ik ben niet bekend met de oorzaak van dit ongeluk maar heb de route naar Pai al tientallen malen gemaakt. Niet minder dan 762 bochten komt men tegen en het gaat op en neer. Wat mij altijd opvalt is dat ik veel jongeren tegen kom op een zogenaamde scooter – motoren met meer dan 100 cc waar een motor rijbewijs voor verplicht is. Het dragen van een motor helm is verplicht, in Nederland maar ook in Thailand. Ieder keer opnieuw verbaas ik me erover dat ik jongeren tegen kom die mij met een hogere snelheid inhalen en geen helm dragen en zeker geen beschermende kleding maar korte broek, hemdje, slippers en geen handschoenen. Thailand is een van de gevaarlijkste landen voor wat betreft het verkeer maar dat wetende mag worden verwacht dat men dus uiterste voorzichtigheid in acht neemt en uit 20 jaar ervaring sprekende, dat is vaak ver te zoeken. Na de winter, met de eerste warme dag worden in Nederland de motoren uit het vet gehaald en gaat men toeren. Het is bekend dat er dan altijd bij gebrek aan ervaring (de winterslaap) relatief veel motor ongelukken gebeuren. De mensen die ik hier (nu de regentijd) tegen kom, zijn dat ervaren motorrijders bekend met het systeem van Thailand? Lees in een reactie tegen de middenberm aan rijden, lijkt mij niet verstandig met de relatief smalle en bochtige wegen. In Chiang Mai kan men bij bijvoorbeeld POP een motor (125 cc – 150 cc of meer) huren. Men betaald en na 150 meter is er een politiefuik en mag men betalen bij meestal gebrek aan rijbewijs en internationaal rijbewijs. En daarna kan men de weg vervolgen. Het systeem, goed of slecht wie zal het zeggen. Voor mij wil het zeggen dat veel mensen die geen motor rijbewijs en dus motor rijervaring hebben op een echte motor de bergen ingaan met alle gevaren van dien.
Met dit schrijven hoop ik toch mensen aan het denken te zetten voor men met een echte motor de bergen in gaat.
Toen wij afgelopen winter de tocht per auto maakte, reden er op een gegeven moment enkele farang op de motor, met 1 hand aan het stuur en de andere aan het filmen. Hoe gevaarlijk is dit. ipv een cameraatje op je helm te zetten.
Maar ja, dan moeten ze die wel opzetten.
Wij hebben daar heel veel gevaarlijke situaties gezien met motorrijders.
Als beroepschauffeur heb ik volgende mening :
Een oplettend en geconcentreerd chauffeur heeft veel minder kans om in een ongeval betrokken te raken. Meestal kan je de fouten van andere chauffeurs zien aankomen en dus anticiperen. Maar alle fouten van anderen kan je niet opvangen. Beste chauffeurs kunnen toch nog in een ongeval betrokken raken.
Verkeer mag niet afschikken. Maar de kleinste onoplettendheid van jezelf of van een mede-weggebruiker kan een ongeval veroorzaken.
Rijden in groep is gevaarlijk omwille van uitbundigheid, verslappende aandacht en “kuddegedrag”.
Ja erg triest dat zo,n jong mens verongelukt !!
Heb nu voor de vierde keer hier rijbewijs verlengd eerst 1 jaar daarna 5 jaar en weer 5 jaar nu wederom 5 jaar heb motor en auto rijbewijs en rij beiden nog hier in Thailand. dus vorige week weer verlengd is me een wasse neus dat verlengen degene die hier rijbewijs heeft kan dat beamen.
Der was zelfs een man met 1 arm die moest motorrijbewijs verlengen heb met verbasing gekeken en meneer slaagde.55555.
En dan de film bekijken de halve klas sliep en de andere helft zat met het mobieltje te spelen er was maar een die keek???
In al die jaren dat ik hier rij heb ik er wat zien liggen met een laken erover zeer triest .