In tegenspraak tot eerdere berichten zaten in de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai die gisteren ontspoorde, wel tientallen Nederlanders. Ze zijn volgens een ooggetuige allemaal ongedeerd gebleven.
Vlak na het incident liet het ministerie van Buitenlandse Zaken weten dat er geen Nederlanders in de trein zaten. Bij het ongeluk vielen 30 gewonden, onder wie een Belgische vrouw met een gebroken arm. Op zo’n 200 kilometer voor Chiang Mai ontspoorden zeven van de tien wagons. Volgens een Nederlandse ooggetuige reed de trein niet te hard.
“Rond 04.00 uur vannacht begon de trein te bonken en mensen zeiden toen dat het aan het spoor lag. Op een gegeven moment ging het licht uit en begon de trein langzaam te kantelen. Toen was er wel paniek.”
De Nederlander zocht zijn bagage bij elkaar en is naar een andere coupe gekropen. Volgens de man zaten er redelijk veel Nederlanders in de trein, maar was iedereen ongedeerd. Daar is hij samen met andere Nederlanders op de trein geklommen en op hulp gaan wachten. Dat duurde ruim een uur.
De SRT (Thaise spoorwegen) lieten weten dat ongeluk waarschijnlijk veroorzaakt is door oude rails die aan vervanging toe is. De treinverbinding tussen Bangkok en Chiang Mai is populair onder toeristen. Volgens de Nederlandse ooggetuige zaten in de trein ruim 200 passagiers.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Even over de oorzaak van de ontsporing. “De SRT (Thaise spoorwegen) lieten weten dat ongeluk waarschijnlijk veroorzaakt is door oude rails die aan vervanging toe is. “!!!!!!!!
M.a.w. er is gewoon sprake van achterstallig onderhoud. De SRT kent dus – geheel in thaise stijl overigens – het begrip regulier-/preventief onderhoud niet. Pas als het mis gaat, wordt er actie ondernomen.
Nog een geluk, dat er geen doden zijn gevallen (vooralsnog dan).
En dan te bedenken, dat men overweegt een HSL aan te leggen…………. Dan rijdt de trein wel hard (HSL) in tegenstelling tot kennelijk lage snelheid bij dit ongeval.
ALS de HSL er al zou komen dan zal ik daar dus zeker geen gebruik van maken.
Als je in Thailand bang bent om met de trein te reizen vanwege regulier -/preventief onderhoud, geef ik je het advies om ook in Nederland niet de trein te pakken.
Daar is met iedere ingang van de winter problemen door regulier en preventief onderhoud.
Volgens mij zijn in Nederland al veel meer ongelukken gebeurt dan in Thailand op het spoor dus als je weg gaat in Nederland neem dan niet de trein altijd problemen, te laat, rijd niet, blaadjes op de rails, vierkante wielen, en heb zelfs mee gemaakt tijdens het reizen met de trein dat hij halverwege stopte en mede gedeeld werd dat we in de file stonden en dit al in Nederland.
De vergelijking met Nederland ontgaat mij volledig. Dat er in de winter problemen zijn om treinen (op tijd) te laten rijden, is iets anders dan door gebrek aan regulier onderhoud aan spoor omvallende/ontsporende treinen.
Als treinen in Nederland niet/ (op tijd) rijden heeft dat geen gewonden tot gevolg. Hooguit ergernis.
Wat in het geval van de onderhavige ontsporing bij Phrae kwalijk is, is dat de thaise NS zelf aangeeft, dat de oorzaak ligt bij rails, die allang vervangen had moeten worden.
Ik heb vaak dit traject gedaan met de toeristentrein.
Van Bangkok naar Chiang Mai en omgekeerd…. Het was in 1985 (mijn eerste keer) al een beetje hachelijk om met de trein te gaan. De laatste keer was begin dit jaar. Het duurde die laatste keer 13 uur (iets langer dan normaal).
Met de bus gaat het in minder dan 9 uur maar ik waardeer de trein op zich beter en er is gelegenheid om te liggen. Slapen is wat anders…
Dat dit nu gebeurt is niet verwonderlijk. Weet dat deze treinen een lage snelheid hebben en regelmatig moeten stilstaan voor een tegenligger. Soms is het materieel goed en soms slecht.
Op andere trajecten heb ik ook gereist en daar rijden wat oudere treinen…
Maar het probleem is dat de rails en de bielzen “gaar” zijn.
Aan overdreven snelheid kan het niet liggen heb hier nog nooit een snelle trein gezien. Ik staa steeds verwonderd als ik zie op welke spoorbreedtes de treinen hier rijden. Het is smalspoor. Kijk maar naar de foto. Om stabiel te zijn dienen de wielen zo ver mogelijk naar buiten te staan. Ik hoop dat men voor het leggen van de hoge snelheidlijn een nieuwe bedding gaat gebruiken en niet enkel een derde rail gaat toevoegen om beide systemen door elkaar te laten lopen in dezelfde bedding.zoals dit in India op verschilende plaatsen bestaat.
Natuurlijk niet leuk om mee te maken, al blijf ik toch liever met de trein reizen. Ben 1x met de nachttrein van BKK naar Udorn Thani gegaan, wat was dit zalig!! Ik reis van BKK met de bus naar Phuket, dit is toch een groot verschil….
Geef mij de trein maar… wel liefst zonder accidenten 🙂