Het Thaise kabinet heeft vandaag besloten om voor de nationale luchtvaartmaatschappij Thai Airways International (THAI) het faillissement aan te vragen bij de Central Bankruptcy Court, zodat er een ingrijpende reorganisatie kan worden doorgevoerd.
Premier Prayut Chan-o-cha zei dat dit de beste manier is om de al jaren verliesgevende luchtvaartmaatschappij weer op de been te helpen. Bij THAI werken 20.000 werknemers, maar die worden vooralsnog niet ontslagen. De gekozen procedure komt overeen met ‘Chapter 11’ in de Verenigde Staten, waarbij bedrijven kunnen reorganiseren zonder de druk van schuldeisers. Op een dergelijke wijze zijn eerder al diverse luchtvaartmaatschappijen van de ondergang gered.
Prayut noemde het een moeilijke beslissing, maar wel van nationaal en publiek belang. Volgen hem blijft THAI voorlopig normaal haar vluchten uitvoeren. Het faillissement is aangevraagd om zo gemakkelijker een reorganisatie te kunnen doorvoeren. Zonder deze procedure zijn er te veel wettelijke beperkingen om het bedrijf ingrijpend te hervormen.
THAI boekte in 2018 een nettoverlies van 11,6 miljard baht en een verlies van 12 miljard baht in 2019. Voor de eerste helft van dit jaar zal de luchtvaartmaatschappij naar verwachting een verlies van 18 miljard baht schrijven, dit mede als gevolg van de Covid-19 crisis.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Dat zal, naar ik aanneem, betekenen dat reizigers die hun geld terugwillen mogen aansluiten in de – vermoedelijk – lange rij van schuldeisers.
Nee, dat betekent het niet.
Reizigers zijn schuldeisers, en van de schuldeisers wordt een ‘offer’ verwacht. Anders heeft deze procedure geen zin.
In january kreeg ik de toezeging om mijn geld terug te krijgen.Maar….ik moest wel 3 tot 6 maanden wachten voordat het op mijn rekening stond.Toen ging het belletje al rinkelen dus failliet met voorbedachte rade.
Met dank aan Prayut.
Bernardo
Kortom, als je wilt vliegen…vermijd Thai Airways….
Afgezien van de covid 19 problemen,waar veel meer bedrijven schuldloos onder te lijden hebben, heb ik gezien dat Thai Airways niet tot de goedkoopste maatschappijen hoorde,nooit begrepen waarom uitgerekent hun dergelijke verliezen maakten.
Loonkosten zullen in vergelijk tot veel westerse maatschappijen zeker lager zijn,zodat het eigenlijk alleen aan het beheer/organisatie en de planning kan liggen.
Gezien dat Thaise piloten weinig of geen kans maken op Jobs bij andere internationale vliegmaatschappijen, zullen Thaise maatschappijen qua salaris wensen ook nooit onder druk van de buitenlandse maatschappijen komen te staan, die bereidt zijn voor een hoger salaris.
Het aanvragen van een faillissement zal dan ook de hoofdzaak zijn om zich opnieuw te organiseren en schuldeisers op afstand te houden,waarbij vermoedelijk de reiziger die nog iets te goed heeft als laatste door de lappen kijkt.
Bovendien is deze aanvraag van een faillissement en verdere onzekerheden, niet direct een uitnodiging voor reizigers die nu nog boeken willen.
Ik heb er enkele jaren geleden een onderzoekje naar gedaan. Mijn bevindingen:
1. Zeer lage arbeidsproductiviteit. Met nagenoeg hetzelfde aantal toestellen werkt Singapore Airlines met 2 keer zo weinig personeel. Wekt het vermoeden dat er mensen op de loonlijst staan die niks doen (en niet eens een werkplek hebben);
2. Met een stoelbezetting van 79% en een bijna altijd volle business class kan het niet anders dan dat de reizigers in de businessclass weinig tot niets betalen. De economy class is 40-80% duurder in vergeijking met anderen (gisteren toevallig nog gecheckt voor een vlucht naar Parijs);
3. Thai Air werkt nog altijd met een groot aantal reisagenten (die weer vaste groepen klanten hebben) die niet veel meer doen dan geld opstrijken voor zaken die anderen voor niks doen. Heb daar voorbeelden van uit eigen ervaring;
4.Thai heeft veel verschillende typen toestellen hetgeen veel onderhoudskosten (veel onderdelen) en diverse technische teams (en training) betekent;
5. Thai heeft een langlopend contract voor de aankoop van kerosine tegen een prijs die veel hoger is dan de marktprijs op dit moment.
6. Er zijn ongeveer 30 vice-presidenten tegen ongeveer 5-10 bij vergelijkbare luchtvaartmaatschappijen;
7. Cronyisme in de board, oftewel veel vriendjes (uit leger en politiek) maar geen kennis van zaken als het gaat om het runnen van een commercieel bedrijf in een sterk competitieve markt;
8. Dure inkoop op allerlei gebied hetgeen een indicatie is van corruptie.
9. Geen drive om het bedrijf minder verliezen te laten lijden omdat het toch niet failliet gaat.
10. Het om niet gebruik maken van de diensten van Thai door regeringsfunctionarissen, hetgeen de werkelijke kosten en opbrengsten verhult.
Wow, dat is goed omschreven. Ik heb nog twee vragen en een opmerking.
1 is het waar dat veel hooggeplaatste personen gratis gebruik maken van de business class?
2 dit alles moet al veel langer bekend zijn. Waarom is er nooit iets aan gedaan? Welke krachten zitten daar achter?
3 Thai Airways is (was) een staatsbedrijf. Vakbonden in privé bedrijven hebben weinig in te brengen maar die in staatsbedrijven juist heel veel. Ik vermoed dat dat geleid heeft tot te goede arbeidsvoorwaarden vergeleken met andere bedrijven. .
ad 1. Er is een systeem waarin leden van de raad van bestuur/advies en hun voorgangers en hun familieleden met exceptioneel hoge kortingen gebruik kunnen maken van de business class. Het aantal van deze tickets is op papier gelimiteerd maar in de praktijk houdt men zich daar niet aan.
ad 2. De kracht die achter deze vormen van patronage zitten is het denken dat dit NORMAAL is. Iedereen doet het (en dus is het normaal), iedereen wil het zelf ook (en dus is het gewild) en iedereen beseft dat dit de manier is om hogerop te komen (en dus is het nastrevenswaardig). Echte kritiek leveren op dergelijke ‘misstanden’ betekent degradatie, ontslag en zeker een stop in je carriere. Het gebeurt hier op de universiteit waar ik werk ook. Onder vier ogen wil een Thaise collega nog wel eens toegeven dat het eigenlijk niet hoort maar niemand stelt kritische vragen als er in het overzicht van docenten in een jaarverslag een naam staat van een person die niemand hier ooit gezien heeft. Ongetwijfeld een docent belast met speciale projecten…………..
O ja, wie nu nog beweert dat de bedrijfsculturen van Thaise en Nederlandse bedrijven niet essentieel van elkaar verschillen is ziende blind.
11. Route netwerk is onrendabel; 3 Scandinavische routes (Oslo, Kopenhagen, Stockholm), Rome én Milaan, Parijs en Brussel, Frankfurt en Munchen (waarschijnlijk om een andere reden in het netwerk) en dat is alleen nog Europa. Probleem met dit routenetwerk is dat de steden veel te dicht bij elkaar liggen en daarom het “achterland” te klein is en je nooit de benodigde passagiers vindt om je toestel vol te krijgen.
Ad 4: Teveel toestellen inderdaad, wat ook betekent dat er teveel piloten en cabincrew zijn, die niet bruikbaar zijn op andere toestellen. Je beperken tot een merk en/ of type zou de inzetbaarheid van personeel veel helpen en dan heb je minder personeel nodig. Maar ik waag te betwijfelen of dat wel een wenselijk idee is bij het huidige management.
Ad 9: In het verleden diverse managers die geprobeerd hebben THAI te hervormen, incl. een Westers managementteam. Die laatsten werden als “te duur” (geldwolven) de deur gewezen. Inderdaad, er was geen interesse om het bedrijf te hervormen bij regering en andere aandeelhouders.
Dag John,
Je schrijft: “Gezien dat Thaise piloten weinig of geen kans maken op Jobs bij andere internationale vliegmaatschappijen, zullen Thaise maatschappijen qua salaris wensen ook nooit onder druk van de buitenlandse maatschappijen komen te staan, die bereidt zijn voor een hoger salaris.”
Waarom denk je dat Thaise piloten niet bij een buitenlandse maatschappij kunnen werken?
Heeft dat te maken met kwaliteit?
Want dat zou betekenen dat Thaise vliegmaatschappijen niet veilig zijn.
Beste Rene Chiangmai, Of dit te maken heeft met de kwaliteit van deze Piloten durf ik zelf niet te zeggen.
Misschien dat andere internationale maatschappijen buiten de vliegkwaliteit andere dingen laten meespelen voordat ze een Thai piloot een Job aanbieden.
Kijk even na de onderstaande link van een artikel uit o.a de Bangkok post die deze zelfde mening iets uitvoeriger beschrijft.
https://www.bangkokpost.com/learning/easy/1802414/airlines-dont-want-thai-pilots
er kan een relatie zijn met de beleving dat in thailand corruptie sterk verbreid is. Artsen die te makkelijk een diploma krijgen, piloten die …. Als je de keus hebt tussen in europa en in thailand opgeleide piloten ligt een voorkeur voor de hand. ook taalbeheersing is een element.
Dit is echte onzin. Als de Thaise piloten echt zo slecht zouden zijn zouden er veel meer ongelukken moeten gebeuren met toestellen Thai Airways. Dat is NIET het geval.
Ben vaak met Thai Airways gevlogen,en heb zelf ook nooit gemerkt dat een Thai piloot slechter is dan zijn collega uit het buitenland.
Toch is het een feit,en dit heb ik niet alleen in de Bangkok Post gelezen, dat een Thaise piloot bij buitenlandse maatschappijen weinig of haast niet gevraagd is.
Als ze net zo veilig zijn,waar ik gezien de weinige incidenten niet aan twijfel, wat zou het dan kunnen zijn waarom ze bij de buitenlandse concurentie minder gevraagd zijn?
Oei dat is denk ik slecht nieuws voor mij
zou eind maart naar bangkok zijn vertrokken maar ging niet door.
kan geen contact krijgen met reisorganisatie
maar kreeg vorige week een bericht van,
wij werken aan een geld teruggave (2500 euro)
en nu dit….
heb wel een annuleerings verzekering,
maar niet verzekerd voor corona
zie het somber in
kees
Moderator: Lees het artikel eerst eens alvorens te reageren.
Paar keer binnenlandse vlucht in Thailand geboekt, geen probleem is wel net als Bangkok Airways een stuk duurder dan de prijsvechters, maar dat weet je van te voren. 2 jaar geleden echter werd een deel van de vlucht vanuit Nederland naar Thailand (volgens mij Munchen of Zurich naar Bangkok) door hun uitgevoerd en was mijn bagage zoekgeraakt. De afhandeling hiervan en het maar niet voldoen aan mij van de schadevergoeding waar ik volgens hun eigen bepalingen recht op had en de klantonvriendelijkheid hebben mij toen al besloten nooit, maar dan ook nooit meer met deze maatschappij meer te vliegen. Ik mis er dus niks aan.
De lonen bij Thai Airways behoorde altijd tot het niveau van de Europese lonen en soms nog hoger. Kan niet blijven duren natuurlijk.
De arbeidsvoorwaarden van Thai Airways zijn heel goed maar niet het echte probleem van de airline.
Ik ben er overigens ook niet tegen dat competente mensen voor hun werk goed betaald worden. Zouden meer bedrijven in dit land moeten doen. Dan waren er echt minder problemen.
Ja de arbeidsvoorwaarden zijn heel goed. Maar bijvoorbeeld het cabinepersoneel verdient 100.000 Bath en meer per maand. Zo is er nog niet lang geleden betoogd door het personeel omdat Thai Airways de lonen naar beneden wou doen door de slechte omstandigheden van het bedrijf. Men heeft dat niet kunnen doen omdat het personeel niet meer wou beginnen. En al de overdreven luxe die er worden gegeven zoals bijna gratis reizen in business klasse, dat doen ze bij Europese luchtvaartmaatschappijen nog niet. Men heeft iets gestart waar men niet meer van terug kan.
http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=215&loctype=1&job=75&jobtype=3
Er is cabinepersoneel bij met meer dan 100.000 Bath per maand. Plus al de luxe die ze nog krijgen. Persoonlijk ken ik 4 werknemers die er werken, daarom dat ik het weet.
Staat er toch wat men verdient…. maar er zijn er ook die dat niet halen.
83800 per maand is gemiddeld en 85,400 de mediaan. Dat wil zeggen dat de helft minder en de andere helft meer verdient. Alles inbegrepen.
En die zullen daar ook belastingen op betalen
“A person working as a Flight Attendant in Thailand typically earns around 83,800 THB per month. Salaries range from 41,000 THB (lowest) to 131,000 THB (highest).
This is the average monthly salary including housing, transport, and other benefits. Flight Attendant salaries vary drastically based on experience, skills, gender, or location.”
Er zullen er nu wel zijn op het blog die schrikken, want vele denken dat Thai maar het minimumloon van 300 Baht per dag mogen verdienen. 😉
Ik zeg enkel wat ik weet van 4 personen die daar werken als cabinepersoneel. En dat gaat over de 100.000 Bath per maand,”netto”
Maar dat staat daar toch ook Toch niet moeilijk om te lezen denk ik
“Salaries range from 41,000 THB (lowest) to 131,000 THB (highest).”
In het Nederlands “Salarissen variëren van 41.000 THB (laagste) tot 131.000 THB (hoogste).
Deze lonen zijn zeker niet hetzelfde voor dezelfde taken van dit cabinepersoneel. Al dat het minimumloon ook varieert bij begin, zitten er toch verschillen op. Dit was in het Nederlands ook. Was er voor de rest nog iets, want u kent waarschijnlijk die 4 personen niet en hun taken.
Neen ik ken die 4 personen niet maar waarom zou ik die moeten kennen.
Maar ik weet ook niet of jij die kent natuurlijk.
En neen er is verder niks anders…. .
Een Thaise cabine personeelslid verdient dus tussen de 5 en 15 keer zoveel als het minimumloon. Rond 80.000 baht per maand, dat is 10 keer het minimumloon. Zou het Nederlandse cabine personeel ook rond 10 keer het minimumloon verdienen, zeg 15.000 euro per maand? Geen wonder dat Thailand wat welvaart betreft één van de meest ongelijke landen ter wereld is
En diegenen die ik ken zitten boven de 100.000 bath per maand als cabinepersoneel met dezelfde dienstjaren en taken. Dan is men verbaasd dat Thai Airways in de problemen komt.
Ik vind die ongelijkheid ook niet terecht.
Maar dat vindt blijkbaar wel iedereen als ik het zo volg op sociale media.
Tenminste toch tot het moment dat men zelf werken moet laten uitvoeren en dan heeft men dikwijls veel minder last met die ongelijkheid.
Precies Ronny je slaat de spijker op zijn kop,omdat helaas de hele minimum loonsector waaronder veel hotel en het meeste service personeel ook valt er voor zorgen dat veel westerse toeristen en expats zich Thailand überhaupt nog veroorloven kunnen.
Alle Farang die qua hun inkomen nu reeds moeilijkheden hebben met de hoge wisselkoers van de Thai Baht,konnen bij een gerechte betaling van de Thai bevolking morgen reeds de koffer pakken.
Je moet nog blinder zijn dan een mol om te geloven dat de Thai rondde 10.000 baht per maand verdienen. Thais met enig opleiding verdienen zeker in vergelijk met hun buurlanden een goed salaris.
Mijn zwager genoot een modale technische opleiding werkt nu bij Mazda in Rayong en verdiend 30.000 baht per maand. Zijn vrouw werkt bij Daikin als bediende en verdiend rondde 25000 baht. Ze kochten een nieuwe Mazda met 35 % korting op de nieuwprijs en kochten een nieuwe woning via Mazda.Betalen ze 8000 baht p/m voor gedurende 20 jaar.
Die mensen leven minstens even goed als modale jonge mensen bij ons in het westen.
https://adecco.co.th/salary-guide/2020/00001
Maar langs de andere kant is er natuurlijk ook een groot deel van de bevolking dat aan dat minimumloon werkt of moet werken. Als je dat ook niet ziet ben je inderdaad blind als een mol.
Wat ik vooral wilde zeggen met mijn laatste zin is dat er vele buitenlanders van mening zijn dat je niet meer mag betalen aan een Thai als het minimumloon als je wat werken laat uitvoeren. In het andere geval vinden ze dat je belazerd bent.
Ze onderhandelen dan tot de laatste Baht en zijn dan fier dat ze die persoon zover gekregen hebben dat hij gans dat werk doet voor een paar 100 Baht. Ze vergeten dat die persoon dat dikwijls doet uit noodzaak omdat een minuscuul inkomen in zijn geval wel overleven betekend.
Nochtans, en wil zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren, veelal net diegene die op de eerste rij staan om te roepen hoe onrechtvaardig die lonen in Thailand wel niet zijn.
Geen 10.000 bath, maar meer dan 100.000 Bath per maand. Ze zijn overbetaald en verdienen dikwijls meer dan de Europese of Amerikaanse personen die als cabinepersoneel werken. Er is zelfs al betoogd door dit personeel omdat Thai Airways wou inlevering van een deel van het loon. Het personeel wilde het niet of ze vertrokken niet meer . En al de luxe die ze er nog eens bij krijgen op allerlei. En ja, ik zeg het hier ook, persoonlijk ken ik wel 4 mensen (Thai) die bij Thai Airways meer dan 100.000 Bath per maand verdienen. Ze werken daar nu bijna 6 jaar en heb hun studies geweten voor de luchtvaart, zowel in BKK als H.H. Maar zoals ik bij de reacties kan zien geeft er ene mij kritiek omdat ik dit beweer.
Wij zijn anderhalf jaar geleden met thai airwaysvan frankfurt naar sydney gevlogen voor 1000 euro.Vonden wij toen goedkoop.De service viel tegen vonden we.
Thai airways is niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. Ik heb gevlogen rechtstreeks vanuit Brussel op 5 januari en terug op 21 maart voor 585€. Dit is hoog seizoen in Thailand. Er zijn sommige andere zoals Etihad die iets goedkoper zijn maar na 6 uur vliegen eruit,2 a 3 uurtjes wachten,opnieuw kontrole van handbagage en weer 6 uurtje vliegen. Had al is gekeken voor januari 2021 en vertrekken rond 20 januari voor ongeveer 2 maand en de prijs was 590€. Sommige vliegen liever in 2 maal zodat ze een sigaretje kunnen roken maar ik vlieg liever rechtstreeks voor zo een prijs. Boarding,oogjes toe,soms ietsje eten en landen na 11 uurtjes. Bij deze heb ik gelukkig nog niet besteld voor 2021. Hou jullie gezond
Klopt renee ik vloog ook een aantal maal met thai airway en ik vond de prijs/kwaliteit verhouding goed.
Voor 530 euro rechtstreeks ga ik niet lopen klagen.
Thai Airways heeft vandaag duidelijk aangekondigd dat ze GEEN faillissement zouden ondergaan.
Het faillissement aanvragen is trouwens niet hetzelfde als effectief failliet gaan.
Zoals reeds gemeld in het artikel:
“Het faillissement is aangevraagd om zo gemakkelijker een reorganisatie te kunnen doorvoeren. Zonder deze procedure zijn er te veel wettelijke beperkingen om het bedrijf ingrijpend te hervormen.”
Voor meer info: https://bit.ly/TG-THAIReformPlanENG
Elke zogenaamde leidinggevende bij Thai Airways plus iedereen van de regering kon gratis in de business class van Thai Airways vliegen. Dan wordt het een dure bedoeling!!!!!
De normale man is de pineut en kan nu indirect voor de kosten opdraaien.
De normale man is altijd de klos waar denk dat de rekening van het Covid19 neer gelegd wordt.
Nu sinterklaas spelen voor bedrijven de goede en slechten en straks verhogen ze de belasting weer.
De lockdown zouden ze elk jaar met songkran kunnen invoeren. In die 4 dagen heb je 10× meer dodelijke ongevalen dan in 4 maanden corona
Het is de bedoeling dat Thai Airways straks weer gewoon de dienstregeling opnieuw opstart. Je kan voor augustus ook gewoon tickets boeken. Ik kan me niet voorstellen dat ze de getroffen reizigers niet gaan compenseren. Ze weten zelf ook wel wanneer ze dat niet doen ze volkomen onbetrouwbaar zijn en dat hun dat een hele hoop klanten gaat kosten.
Ik begrijp je redenering “Ik kan me niet voorstellen dat ze de getroffen reizigers niet gaan compenseren”, en dat is zo een beetje de normale gang van zaken in Westerse landen.
Maar dat wil niet zeggen dat het hier in Thailand ook zo zal gaan. De Thai denken net iets anders over geld dan wij.
Als de stekker er definitief uitgaat dat ben ik er bijna zeker van dat niemand compensatie krijgt, alvast niet van THAI.
Dat het hun een hele hoop klanten gaat kosten daar ben ik het ook niet mee eens. In vroegere tijden waren klanten loyaal maar dat is verleden tijd. Klanten gaan waar ze goede service krijgen EN heel belangrijk is de prijs uiteraard.
Gegroet.
Ik heb nog nooit met Thai airways gevlogen, veel te duur trouwens en dat is meteen hun grootste probleem. Als je als hub van Azie wil fungeren dan moet je concurrentieel zijn met de maatschappijen uit het midden-oosten anders zal het nooit lukken.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1921508/ministry-to-cut-thai-stake
De regering gaat zoveel aandelen Thai Airways verkopen dat het bedrijf niet langer als een staatsbedrijf kan worden aangemerkt. Dat heeft gevolgen voor de vakbond (wordt ontbonden en er zal een nieuwe vakabond worden opgericht met andere invloed) en voor de ‘nieuwe’ arbeidsvoorwaarden.
Een paar dagen geleden was de machtige Thai Airways vakbond daar nog (begrijpelijk) mordicus tegen. In een dag heeft men zijn mening 180% herzien. De voorzitter van de vakbond heeft gisteren ongewtijfeld een telefoontje gehad om zijn mening te herzien want uit zichzelf heeft hij dat zeker niet gedaan.
U mag twee keer raden van wie dat telefoontje afkomstig was. Laat ik alvast twee foute antwoorden geven: Prayut en Apirat.
Klopt, beste chris, maar er gaan “er” niet enkel telefoontjes van “uit”, er gaan ook de nodige donaties van dit bedrijf “er” naar toe.
Als dat zo is, dan is het des te merkwaardiger dat de voorzitter van de vakbond een draai van 180 graden maakt in 1 dag.