Motorbike taxichauffeur is een goed betaalde baan
11 maart 2019
Je hoeft geen medelijden te hebben met bestuurders van een motorbiketaxi oftewel motosai. Volgens een artikel in Bangkok Post is het een aantrekkelijke baan die vaak evenveel verdient als iemand met een universitaire opleiding.
Uit een onderzoek van de UTCC blijkt dat ze gemiddeld 975 baht per dag verdienen, wat neerkomt op 24.500 baht per maand. Daarvoor werken ze 25 dagen per maand, maken 41 trips per dag en hebben een werkdag van 9 uur.
De verdiensten zijn natuurlijk goed maar of het gezond is….?
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Nee, die 24.500 bath per maand is de omzet, daar gaat, als ik het goed heb gelezen want het bericht staat niet meer op de website, 11.000 bath aan onkosten vanaf en blijft er 14.500 aan verdienste over. Dat is nog een mooi bedrag maar een gemiddelde.
Die motorsai rijders roemen vooral hun relatieve vrijheid.
Lijkt mij erg veel kosten, waar bestaan die uit dan? Een taxichauffeur met een auto moet de taxi huren en dat zijn flinke kosten, maar een motorbike kan je nog wel zelf kopen.
Ze moeten ook hun plaats huren natuurlijk. Geen idee. 200 Baht per dag ?. Aan 40 ritten maakt dat 5 Baht per rit ? Is 5000 per maand.
Maar het lijkt me ook wel sterk dat ze 41 ritten maken op 9 uur. Dat is gemiddeld 13 minuten per rit (heen en terug naar de standplaats) en dit non-stop gedurende 9 uur. Zo rijd je ook wel wat km natuurlijk.
Geen idee, maar volgens mij hoeven ze geen standplaats te huren, wel een vergunning aanvragen en betalen.
Als ze zich aansluiten bij zo een post moeten ze die uitbater betalen en anders krijgen ze daar geen ritten. Ze krijgen dan een vestje met een nummer. Ieder krijg dan op volgorde de volgende rit.
Ze mogen natuurlijk ook op eigen houtje ergens gaan wachten en waar ze willen.
En zo zijn er ook die enkel voor vaste klanten werken.
Staat buiten de vergunning natuurlijk.
Vanaf en naar BTS On Nut zowel als BTS Udom Suk kost een rit in en naar de buurt10 baht. Verder weg in overleg.
Die kosten van 11.000 bath, Peter, stonden in het Bangkok Post artikel. Ik heb even uitgerekend hoeveel ze kwijt zijn aan brandstof en dat is bij dat aantal ritten van 41 toch zeker 200 bath per dag. Verder moeten ze hun positie kopen, hoe drukker de plek hoe meer geld, en bovendien worden ze vaak afgezet door de politie.
https://www.thethailandlife.com/the-business-of-motorbike-taxis-in-thailand
Hoge onkosten voor reparaties aan de motorbike. Zijn ook maar lichte motoren. Mijn zoon rijd elke dag heen en terug van Sattahip naar Ban Amphur, waar hij werkt, en om de haverklap breekt er iets. Laatste reparatie was Baht 2200-. Geen kleinigheid.
We hadden een jaar of wat geleden een ex mototaxi chauffeurs als chauffeur op de ambassade met een maandsalaris van ruim 25,000.-. Na een half jaar is hij weer mototaxi geworden omdat dat veel beter verdiende.
En dat verbaast mij niets voor de mototaxis die vlak bij een bts station staan en passagiers in en uit een soi vervoeren. Zeer korte ritjes voor toch snel 20 baht. De onkosten zijn weinig. Meen dat die voormalig chauffeur een paar honderd per maand betaalde aan de “win” leider. Benzine en andere kosten zijn ook weinig.
Verbaast me niks. Niet zo lang geleden een interview met een mototaxi boy op TV (in goed Engels) die een BBA opleiding had afgerond. Hij vertelde dat hij veel meer verdiende dan zijn vrienden kregen, namelijk het beginner salaris voor een academicus, te weten 15.000 Baht per maand.
Ik betaal een moto taxi boy 600 baht om van Talingchan naar Cheang Wattana te rijden (ongeveer 30 kilometer) en terug voor mijn 90 dagen melding. Met een beetje geluk is hij voor de middag weer terug In Talingchan. Met een taxi betaal ik hetzelfde, sta ik uren in de file en in de wachtrij en bederf mijn humeur.
En voor 60 Baht doe je het per post….. geen file, geen wachtrij, goed humeur want 540 Baht uitgespaard.
De motortaxi boy moet ook leven. Als je niemand een beetje inkomen gunt, krijg je zelf ook niks terug, niets eens aandacht of liefde.
Had voorheen een vriendin die als we op reis gingen alle eten en drinken voor deheledag tevoren klaarmaakte zodat we niet een wegrestaurant hoefden aan te doen (te duur). Ik vroeg dan altijd of ze kon vertellen hoe al die mensen met die wegrestaurants zouden moeten eten als iederen deed zoals zij.
Onzin natuurlijk, want volgens dit artikel en jouw reactie verdienen ze al goed.
Nu ja, wat je goed noemt natuurlijk. Alles is relatief.
Hopelijk doe je dat dan ook bij al de rest die geld willen verdienen. Of op zijn minst telkens een andere motortaxi nemen, want anders ben je wel heel selectief in iemand iets gunnen.
Trouwens, de post moet toch ook leven of niet ?
Maar alhoewel ik de post gebruik, verwacht ik ook geen liefde in retour van de postman hoor…. 😉
Mijn 2 brommer hebben allebei ongeveer een verbruik van 1bath/km.Als je weet dat ze al makkelijk voor een enkele rit van 5 km 100 bath vragen,kun je ook rekenen wat een dagje van 9 h opbrengt en zeker op goed gelegen standplaatsen.Ze zijn dus zeker niet te beklagen.
Dit is van eind 2015
“The cabinet has just approved new rates for motorcycle taxis.
You need pay no more than 25 baht for the first two kilometres that you travel – less if you go a short distance.
After the first two kilometres, you will pay 5 baht for the each of the next 3 to 5 kilometres. Then for kilometres 6 through 15 you will pay 10 baht for each kilometre.
If you travel more than 15 kilometres, you need to negotiate.
How much do you need to pay if your trip is four kilometres? That’s easy: 25 + 5+ 5 = 35 baht.
How about eight kilometres? That’s easy too: 25 + 5+ 5+ 5 + 10 + 10 +10 = 70 baht.
https://www.bangkokpost.com/learning/really-easy/754212/how-much-will-your-motorcycle-taxi-trip-cost
Tja,
Een kennis (18 jaar) is ook motorsai geworden, moest bij het districts kantoor een vergunning halen.
Nodig;
1. een geldig motor rijbewijs
2. eigendomspapieren van zijn scooter
3. een definitive standplaats opgeven.
De scooter moet dus eigendom zijn, ik weet niet of lease ook kan, op afbetaling dan weer wel.
Met een vergunning kan hij op iedere standplaats staan.
Maar zijn standplaats wordt wel geregistreerd en op sommige standplaatsen hangt een doek met foto’s van motorsai met een vergunning.
Er is inderdaad “iemand” die de baas is van de standplaats, deze “verhuurd” clandestine oranje vestjes aan rijders zonder vergunning.
En soms wil jij ook geld hebben van mijn kennis, maar dat heb ik hem ten strengste verboden.
De baas had hem verbannen van de standplaats (je moet maar lef hebben)
Toen ben ik er naar toegegaan en een pittig woordje met die zogenaamde “baas” gesproken.
En tegen iedereen gezegd dat vanaf nu mijn kennis de “baas” was, toen was die zogenaamde “baas” plotseling ineens poeslief en mocht mijn kennis, gratis (nog wel) op “zijn” standplaats staan.
Enne inderdaad hij heeft per maand ongeveer 12/15.000 Bhat netto (wel een gratis scooter van die fallang gekregen)
Heb je een stoere droom gehad of zo ?
Want tussen op het blog vertellen dat je de baas op een standplaats even “pittig” gaan vertellen hebt hoe het daar vanaf nu werkt en dat vanaf nu je vriend de baas is en dat werkelijk doen is nog wat anders.
Je maakt meer kans dat je dan enkele pijnlijke dagen en nachten doorbrengt en je vriend zich daar een tijdje best niet laat zien.
Dat is dan korter bij de werkelijkheid en hoe het zal aflopen denk ik.
Ik had het hier enige geleden al over maar werd toen weggelachen.
Mijn zwager is motorbike taxi driver in Phuket. Via mijn vrouw verneem ik dat hij rond de 40.000 Bht per maand verdiend. Zijn vrouw werkt als poetsvrouw in een plaatselijk ziekenhuis.
Als ik zie wat deze mensen zich in ons dorp kunnen veroorloven geloof ik best dat ze samen rond de 60.000 Bht verdienen (mooi huis gebouwd ….mooie 4X4 Isuzu scooters voor de kinderen en iedereen de obligate smarthphone.
Dat zou kunnen, maar dan werkt zo iemand wel alle dagen 12-14 uur op een plek met veel klandizie. Moet een uitzondering zijn. Bovendien is het mijn ervaring dat in deze informele sector de meeste mensen geen boekhouding bijhouden en dus vaak niet precies weten wat hun omzet, hun onkosten en hun winst is. Ze gaan ’s avonds met rond de duizend bath naar huis en noemen dat hun ‘verdienste’. Maar de volgende dag moeten ze tanken, de politie komt langs en er is een reparatie.
Wil je weten hoeveel ze echt verdienen, de winst dus, dan moet je doorvragen. raai rap is wat ze dagelijks totaal in handen krijgen, khaa chai jaai zijn de onkosten en kam rai is de winst.
Onlangs een taxiscooter genomen voor rit van Pattaya-center naar station waar de bus naar Bangkok vertrekt. Hij vroeg 120 baht en ik bood af tot 80 baht. Hij vertrok met een boos gezicht en halverwege stopt hij en zegt dat 80 te weinig is. Ik moet er af en hij rijdt weg zonder geld te vragen… Volgende taxiscooter reed de rest van de weg voor 60 baht. Grappige Thaise toestanden.
Er zijn enkele commentaren hier die melden
“mooie verdiensten”. +- 13- tot 15.000/mnd
Leef er eens een maandje van. Je moet niet eens delen met familie, kinderen, … . Alleen.
En het vertelsel van ‘Kareltje’ noemt men tegenwoordig fake.
Zoals Ronny al meldt: lig je in het ziekenhuis.
Ik heb het idee dat het alleen geldt voor de bangkok motortaxi’s
Buiten Bangkok is de klandizie er niet naar