Motorbike huren op Koh Samui? Eerst verplichte rijles!
Voordat toeristen op Koh Samui een motorbike mogen huren, moeten zij eerst motorrijlessen nemen en een theorieles volgen van twee uur over de Thaise verkeersregels.
Deze maatregel is noodzakelijk volgens de autoriteiten op Koh Samui, om zo het aantal ongevallen met toeristen terug te brengen. Per jaar vinden er op het eiland meer dan 3.000 ongelukken plaats, waarvan 50 ongevallen met dodelijke afloop. Van het aantal bromfietsongevallen is 30 procent toerist.
Eén van de reden van het hoge aantal ongevallen komt, doordat het vrij gemakkelijk is om een bromfiets te huren. Men toont een paspoort, geeft een waarborg voor de motorbike en betaalt 200 Baht per dag voor de huur.
Watchara Promthong, een motorbike verhuurder, wil wel van te voren zien of een eventuele huurder bromfiets kan rijden, voordat hij een bromfiets verhuurt. Een andere verhuurder vertelde, dat er erg veel bromfietsen te huur waren en er geen wettelijke regelingen van de overheid op dit gebied waren.
Worakitti Chaichana, directeur van het Land Transport Office op Koh Samui zou willen, dat de verhuurders wat zorgvuldiger met klanten omgingen en ze ook van helmen zouden voorzien. Ook de TAT (Tourism Authority of Thailand) is bezig een brochure samen te stellen, genaamd “Samui Safety Navigator” met daarin informatie, hoe men veilig op Koh Samui kan bromfiets rijden. Een prijzenswaardig initiatief, die eigenlijk landelijk navolging zou moeten krijgen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Het beste is om niet te verhuren aan toeristen die geen motorrijbewijs hebben. Daarnaast strikte handhaving door de politie, regels zijn er genoeg maar iedereen lapt die aan hun laars.
Khun Peter, het is trouwens wettelijk verplicht om een motor rijbewijs te hebben voor die ondingen. Dus hoe kunnen ze dan die dingen verhuren aan iemand zonder rijbewijs? Ik weet het, TIT.
Ik ga er van uit dat deze regels niet gelden voor mensen met een motorrijbewijs, wat apart vermeld staat op het internationale rijbewijs.
Als je na de beoogde lessen geen examen aflegt (en dus een thais rijbewijs haalt) ben je overigens nog steeds niet verzekerd, hetgeen enorme financiele consequenties met zich mee kan brengen in het geal van zwaargewonden, eventuele repatriering etc. De reisverzekering betaalt i.i.g. niet uit!
Ik moet overigens nog maar zien of e.e.a. ook in de praktijk wordt gebracht. In de thaise touristenoorden (en dus ook Koh Samui) is de motorscooter een belangrijke schakel in de touristeneconomie, en de weerstand zal groot zijn onder de bevolking.
Misschien ook maar eens alle Thai verplicht les laten volgen.
Maar regels stellen die je niet kunt/wilt controleren heeft geen nut.
Laat de politie maar eens eerst de huidige regels handhaven.
Misschien zijn er veel ongelukken met toeristen omdat ze niet rekenen op straalbezopen Thais die zonder licht op hun brommer tegen het verkeer in rijden, Thais die oversteken zonder te kijken, Thaise bestuurders die je inhalen en dan net voor je links afslaan zonder richting aan te geven en Thais in auto’s en op scooters die zonder uitzondering in een beetje bocht deels danwel volledig op de verkeerde weghelft rijden. Zou zo maar kunnen.
Krijg je na het doen van die cursus een certificaat zodat je kan aantonen dat je die cursus hebt gedaan? Want anders gaan vele weer een u bocht nemen om het te omzeilen. We zijn best wel creatief met het bedenken van handigheidjes. Even de scooter van een Thaise vriendin/vriend lenen en hoppa je bent weer 2 uur eerder aan het rijden zonder de schoolbankjes te bezoeken. Of komt die vriend m/v dan weer in de problemen met een Thaise verzekeraar? En ja, ik heb geen motorrijbewijs dus ik mag sowieso niet op zo’n op de openbare weg verschijnen van mijn Nederlandse verzekeraar en qua rijbewijs A. Wel mag ik met een 3 wieler met flink wat PK’s de weg op met mijn rijbewijs B.
Ik moet nu iets toegeven.
Ooit – ongeveer 7 of 8 jaar geleden – ben ik voor enkele dagen naar Koh Samui geweest. Met mijn toenmalige vriendin. Zij wou dat we een motorfiets huurden en dat ik hem zou besturen. Ik heb wel een rijbewijs om een auto te besturen. Maar een motorfiets, daar had ik helemaal geen ervaring mee.
Na een korte uitleg heb ik daar dan toch met een motorfiets gereden. Zij zat achter mij. Ik ben steeds voorzichtig geweest. We hebben geen enkel probleem gehad. Maar ik was ook niet helemaal op mijn gemak.
Indien het zou kunnen, dan denk ik wel dat ik daar eerst rijlessen ga nemen om de belangrijkste handelingen goed onder de knie te krijgen.
In Thailand zou ik heel graag met een motorfiets rijden. Maar ik verblijf daar maar ongeveer 1 maand per jaar. Dus vrees ik dat ik daar ik steeds weer vanaf 0 zal moeten beginnen…
Het idee van een verplichte rijles vind ik niet slecht. Voor ervaren motorrijders lijkt een goede test volgens mij reeds meer dan voldoende. Voor onervaren kandidaten – zoals ik – lijkt dit eerder een must do.
Ik heb -met een toeristenvisum- een Thais motorrijbewijs gehaald. Dgeldigin 1ste instantie 2 jaar geldig en na verlenging 5 jaar.
Omdat ik al een ‘echt’ (lees: Nederlands) motorrijbewijs -en ook het internationale rijbewijs had aangeschaft- heb hoefde ik maar een paar simpele tests te doen.
Bij het aanmelden kreeg ik een papier wat op het immigratiekantoor moest worden ingevuld, volgens mij als bevestiging van mijn adres.
Je zou dus kunnen overwegen om het volledige examen te doen.
Hoe lang is dit geleden dat je met een “toeristenvisum”, zelfs op basis van een internationaal rijbewijs, een Thais rijbewijs kreeg? En mogen we ook weten wat dit gekost heeft?
Een bewijs van woonst van de immigratie is heden onvoldoende daar een toerist nogal eens verhuist van locatie. Bij mijn weten, om een Thais rijbewijs te bekomen, moet je een document van inschrijving op de Ampheu voorleggen. Het moet zelfs een origineel zijn, geen copy. Is ergens normaal te noemen want in geval van een overtreding moeten ze weten waar ze boete moeten afleveren. Bij het verkrijgen van deze inschrijving moet de eventuele huiseigenaar ( is meestal Thais want als buitenlander….) zelfs aanwezig zijn zodanig dat ze bij hem terecht kunnen is geval van problemen.
Natuurlijk, dat weten we, is het overal verschillend TIT.
Dat is ongeveer 2 weken geleden.
Het ging onverwacht eenvoudig; ik ging naar DLT (in Songkhla) voor informatie en weg met een brief voor immigratie.
De Thaise eigenaar moest mee naar immigratie om te ondertekenen dat ik daar inderdaad woon.
In totaal was ik aan kosten nog geen 1000 baht kwijt, waarvan geen enkele baht ’theegeld’…
Zo’n 400 voor de 2 rijbewijzen (motor en auto), 5 baht voor de brief, 200 voor het document legaliseren bij immigratie en rond de 100 voor een hele stapel kopien (internationaal rijbewijs, paspoort, visum pagina, departure card en kopieen van de ID vd Thaise eigenaar en zijn boekje.)
Ja ja, ik hoor bij een van de sukkels die met zijn gehuurde moter (125cc) onderuit is gegaan. Ik heb vroeger erg veel (veelal opgevoerde) brommers gereden dus heb wel enige ervaring. Ik wist van de risico’s en ben er toch aan begonnen maar een gat in de weg, gecombineerd met de kleine wielen van een scooter en een wat stram gestel, is me toch teveel geworden. Uiteraard heeft de verhuurder me ruimschoots de kans gegeven mijn schuldgevoelens af te kopen.. Volgens mij een verdienmodel.
Daarna op koh samui toch nog veel gereden zonder schade. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat er door de thaise bestuurders goed rekening wordt gehouden met andere weggebruikers. In amsterdam word ik gedwongen beter op te letten.
Het is simpelweg gewoon niet te doen om alles met taxi s te bereiken. Wil je ontdekken, dan is een scooter gewoon een erg goed transportmidden. Tegen dronken bestuurders is uiteraard niets te doen anders dan handhaven. In een cursus weet iedereen hoe het moet, maar ook het links rijden is in een split seccond toch iets anders. Dat leer je alleen door het te doen.
Ben net terug van 6 weken Thailand; een cursus Thaise verkeersregels? Moet een grap zijn of een uitnodiging tot de kortste cursus ter wereld 🙂
De politie bekeurt voornamelijk buitenlanders en niet de Thai zonder helm. Verder waren de Japanse toeristen weer de pineut op Koh Chang, die krijgen altijd een boete ook met helm, omdat ze nooit reclameren en netjes betalen.
politie blijft corrupt, maar dat wisten we al
Stond erbij en keek ernaar, 2 jonge Russische meisjes, die volgens mij zelfs nog nooit op een fiets hadden gezeten, reden slingerend weg op een net gehuurde motorbike. Wat dat betreft kan ik het mij voorstellen dat de motorbikeverhuurder op Koh Samui, Watchara Promthong, van te voren wil weten of een eventuele huurder inderdaad een motor kan besturen. Zou die echter ook weten als hij en al die andere verhuurders naar een (internationaal) motorrijbewijs zouden vragen. Moet je per slot van rekening ook tonen bij het huren van een auto. Maar het is natuurlijk zoals zo goed als altijd een kwestie van centen; miljarden Bathjes zijn gemoeid met de verhuur van motorbikes en ik denk dat slechts weinigen van de huurders over een geldig rijbewijs beschikken. Zolang de overheid de huidige gang van zaken bij de verhuur blijft tolereren zal er weinig veranderen en zullen er nog heel veel slachtoffers vallen. Ben het wel met de reactie van Kees eens dat de ‘rijstijl’ van een flink aantal Thaise weggebruikers nu niet bepaald een schoonheidsprijs verdienen.
Ik woon nu ruim acht jaar op Samui en dit zou inderdaad een goed idee zijn, alleen ik denk niet dat het in de praktijk iets wordt. Er worden hier regelmatig controles gehouden op het dragen van een helm, altijd leuk om even te kijken. Iedereen die geen helm draagt krijgt een bekeuring, buitenlander maar ook alle Thai. Niet alleen de bestuurder maar ook de passagier. Het zijn ongeveer net zoveel Thaien als buitenlanders die zonder helm rijden, waarbij de Thaien geen helm mee hebben. De buitenlanders hebben doorgaans wel een helm mee maar zetten hem niet op, waarom ook. Nu zie ik hier zelden een Thai helemaal in het verband lopen maar buitenlanders bijna iedere dag. Gewoon rustig rijden en goed uitkijken. De keren dat ik bijna een aanrijding had was trouwens altijd met een buitenlander, uit een zijstraat komen en de hoofdweg op willen en dan de verkeerde kant op kijken. Ze rijden hier alleen links en niet rechts. Nog even over de politie op Samui, die zie je bijna nooit. Over andere bestemmingen lees je regelmatig dat buitenlanders voor van alles en nog wat een bekeuring krijgen. Buiten de controle op het dragen van een helm (altijd op dezelfde plaatsen) moet je hier aardig je best doen om een bekeuring te krijgen.
Een theorieles van twee uur over de Thaise verkeersregels.
Te vertalen als: Weer een manier om de toerisme om zeep te helpen. Ja, ook ik heb een brommer (nou ja, 125cc scooter) gehuurd in Thailand.
Ik had toen nog geen motorrijbewijs A.
Maar het hangt naar mijn mening van je eigen mentaliteit af, of er brokken van komen. Voor mij was het ding gewoon een manier om de omgeving van Pattaya te verkennen ipv stoere dingen doen in het Thaise verkeer.
En niet gaan rijden als het donker is! Wil je geen klapper maken.
Ik lees in het artikel diverse malen ,”Bromfiets”
Het zijn motoren, motorbikes en geen bromfietsen, bromfietsen van 49,9cc zijn in Thailand niet te vinden.
Johan
Beste Johan,
Ik heb bewust voor het begrip “bromfiets”gekozen, omdat dat het meest in het algemeen spraakgebruik van de toerist ligt en geen technisch begrip van meer dan 49,9cc.
vr.gr.,
Lodewijk
Verbeter de wereld en begin met de eigen motorbikeriders.
Als er naast die 30 procent toeristen die ongelukken veroorzaken, er 70 procent uit eigen land overblijft, lijkt het mij zeer noodzakelijk de Thai ook maar eens verplicht rijlessen te laten doen of een bijscholingscursus.
Maar ze ook bekeuren met een slok op of zonder helm.
Mijn man reed een paar jaar geleden zonder helm weg, omdat hij hem uit voorzorg onder het zadeldek had opgeborgen en daardoor vergat op te zetten,
Ik attendeerde hem daarop, waarop er op hetzelfde moment gelijk een agent in ons zicht verscheen die ons naar de kant maande.
Mijn man moest tweehonderdvijftig Bath betalen. Helaas had hij daarvoor net onze drankjes betaald en had niet genoeg geld meer bij zich. Hierop zei ik dat ik het wel zou betalen.
Nee, nee. Hij was de schuldige dus hij had “straf” verdiend. Toen moest hij voor straf met zijn helm op, in een politiebox op de hoek, een kwartier lang blijven zitten wachten, waarna hij zijn papieren weer terug kreeg en verder mocht gaan. Onderbroekenlol dus. Gelukkig kreeg ik geen bekeuring vanwege het plassen op straat.
Beetje jammer dat we toen nog geen I-Phone hadden waarmee ik een foto kon maken om dit direct aan onze kinderen en kleinkinderen op social media te laten zien. Maar de reacties waren achteraf hilarisch.
Heel waarschijnlijk moeten de toeristen weer extra veel gaan betalen voor die zogenaamde lessen.
De Thai hebben weer een gat in de markt gevonden. Steeds weer nieuwe regels en wetten om geld van buitenlanders / toeristen te pakken. Ik lees dat 30% van de ongevallen op Koh Samui wordt veroorzaakt door buitenlanders. De andere 70% , overgrote meerderheid, zijn dus Thai. Misschien is het beter om eerst de 70% aan te pakken, maarja, dat zal niets in het laatje brengen zeker.
Waarom moet steeds alles in verband gebracht worden met geld uit de zakken van de toeristen te slaan? Waarom moet het steeds in verband gebracht worden met toeristen pesten?
Denk je nu werkelijk dat Thailand er enkel op uit is om minder toeristen aan te trekken? Ik vraag me dan ook af waarom er toch zovelen naar Thailand als toerist willen komen en telkens opnieuw terug komen?
Eindelijk…… eindelijk. Als 30% van de ongevallen gebeuren door toeristen betekend het dat de overige 70% van de ongevallen door thai’s gebeurd. Eindelijk geven ze het toe.
Daar Koh Samui voor mij gemakkelijk bereikbaar is kom ik er een 4 tal keer per jaar en dit reeds sedert een 10 tal, of meerdere jaren. Het verkeer op Koh Samui is sterk veranderd gedurende deze periode. Steeds meer en meer wagens op de weg, zowel Thaise als buitenlandse bestuurders. En we moeten niet steeds de Thais met de vinger wijzen. Moest je de buitenlanders die straalbezopen rondrijden te eten geven, het zou je veel geld kosten.
Het beste ware al eens te beginnen met de haalbare snelheid van die huurscooters ( mag voor mijn part van ALLE scooters ) technisch te beperken. Vele buitenlanders, welke zo een motor huren, hebben totaal geen ervaring met motorrijden. Ze krijgen dan zo een 125CC ding onder hun kont en voelen zich “king of the road”. En vlammen maar, tegen 80-100km/u van de ene plaats naar de andere tot er zich een onverwacht incident voordoet… en dat kunnen er in Thailand veel zijn hoor. Dan kennen zij niet het gedrag van de motor, geen benul van eventueel corrigeren …. nee, volop in de remmen, meestal dan nog de verkeerde rem en ….. met alle gevolgen van dien.
Aan toeristen kan ik enkel de raad geven tenminste over een geschikt geldig internationaal rijbewijs te beschikken. Vaste bewoners hebben meestal een Thais rijbewijs, tenzij ze niet al te clever zijn.
De orginele nieuws tekst zegt ‘foreign tourists may be required’, maw: het is nog lang niet zeker. Ook in de rest van de nieuwstekst staat duidelijk dat dit een van de maatregelen is die overwogen wordt.
Dus niets is zeker, en de kop hier op het blog is erg prematuur.
2 uur om de Thaise “verkeersregels” te leren de meeste farang hebben aan 2 jaar nog niet genoeg om aan het Thaise verkeer te wennen. Oftewel complete onzin en alleen nuttig om het aan te bieden als toeristen dit zelf wensen of vragen.