Mogelijk verbod voor vier luchtvaartmaatschappijen in Thailand
City Airways, Kan Air, Asian Air en Jet Asia Airways hebben hoge schulden en dat kon wel eens hun ondergang worden. De Thaise luchtvaartwaakhond, de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) overweegt hun vlieglicentie in te trekken.
Vooral City Airways heeft aanzienlijke schulden. De maatschappij heeft daarnaast een liquiditeitsprobleem. Ook Kan Airlines, die o.a. van Chiang Mai naar Hua Hin vliegt, heeft een schuld van 27 miljoen baht en voor 10,21 miljoen baht aan openstaande rekeningen bij Aerothai en 1,11 miljoen baht bij Airports of Thailand, de beheerder van de luchthavens Suvarnabhumi en Don Mueang.
Asian Air staat voor 22,07 miljoen baht in het krijt bij Narita Airport in Japan. Er is vorige maand beslag gelegd op haar vermogen en de maatschappij staakte haar vluchten op 4 februari 2016.
Jet Asia Airways heeft een verlies in de boeken staan van 525,18 miljoen baht Aearothai en de Narita Airport krijgen van de airline nog 49,46 en 16,23 miljoen baht.
In het verleden keek de luchtvaartautoriteit niet echt naar de financiële status van luchtvaartmaatschappijen, maar op aandringen van minister Arkhom van transport gebeurt dat nu wel. Vooral bedrijven met schulden groter dan hun eigen vermogen worden scherp gecontroleerd.
Voor het eind van de maand dienen de alle luchtvaartmaatschappijen een sluitende financiële begroting in te leveren. De strenge aanpak is nodig omdat luchtmaatschappijen met financiële problemen mogelijk bezuinigen op onderhoud en veiligheid. De Thaise regering wil nu schoon schip maken in de luchtvaart gezien de eerdere rode kaart van de ICAO.
Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/bbHohY
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Hmm verklaard deels waarom je bij kan air en nok geen vluchten kan boeken van chiang mai naar mae Hong Son in augustus
Zou enige weken geleden met Kan Air het traject Hua Hin – Chiang Mai – Hua Hin zijn gevlogen
Kreeg enige uren voor vertrek een SMS van Kan Air in het Thais…..!!! , na een telefoontje met “reserveringen” werd mij in zeer slecht engels uiteindelijk duidelijk gemaakt dat het hier een vertraging betrof van +/- 1.5 uur ,schema vertrektijd 19:30 uur. Bij het inchecken viel mij op dat de “groundstaff ” geen of nauwelijks engels sprak , men kon het woord ” luggage ” uitspreken , en dat is kennelijk voldoende voor deze functie .
Om ca. 21:00 werd er wat omgeroepen , en werd mij na veel moeite duidelijk ( via een Thaise mede passagier) dat het een extra vertraging van 1.5 uur betrof.
Reden : mist in Chiang Mai… , heb gebeld met de persoon die ik daar zou bezoeken , het was daar op dat
moment helder, misschien plaatselijke mist…???
Een en ander gaf mij geen enkel vertrouwen meer in KAN AIR en heb afgezien van deze vlucht naar
Chiang Mai , vlieg op een ander moment wel via BKK.
Ja ze zijn goed bezig zo te lezen. Mogelijk met weer de gedachten dat als het je tijd is dan…… je weet wel. Dan kan ook wel wat bezuinigd worden op het onderhoud toch. Het is maar hoe je wereld beziet. Dan toch maar voorlopig de fiets gebruiken, is veeeeeel veiliger!!!! en je ziet meer onderweg. Het is een land waar je van moet houden en we gaan rustig door met de orde van de dag. We lezen het wel weer op het nieuws, nooit een saai moment.
Helaas naar mae Hong Son geen keuze zit je al snel aan kan of nok