Het ministerie van Transport wil een grotere greep op de taxiwereld krijgen. Het Land Transport Department (LTD) van het ministerie heeft van de minister de opdracht gekregen om een studie te doen naar het gewenst aantal wagens.

Wanneer er te veel blijken te zijn, worden maatregelen genomen om de uitgifte van nieuwe vergunningen te beperken. Die maatregelen hebben tevens tot doel de kwaliteitscontrole door het ministerie te vergroten.

De directeur-generaal van het ministerie maakte dit gisteren bekend na een gesprek met branchevertegenwoordigers. Gesproken werd over kwaliteitsverbetering vooruit lopend op de verhoging van de taxitarieven met 8 procent op 1 december. Taxi’s dienen voor die datum door de LTD gekeurd te worden op veiligheid en de staat waarin het interieur zich bevindt. Wanneer LTD de kwaliteit onder de maat vindt, volgt een tweede kans. Pas wanneer alles in orde is, wordt de taximeter herijkt.

Een verhoging met nog eens 5 procent na zes maanden is afhankelijk van een evaluatie van de dienstverlening, waarbij ook passagiers feedback kunnen geven. Valt die negatief uit, dan gaat de tweede verhoging niet door.

Voorzitter van het Taxi Cooperatives Network Withoon Naewpanich is een tevreden mens wanneer de tarieven met 13 procent zijn verhoogd. Dan kunnen de chauffeurs weer de eindjes aan elkaar vastknopen. Maar de verhoging wordt teniet gedaan, indien LPG en CNG (aardgas) duurder worden, zoals aangekondigd. Hij rekent voor dat een verhoging van 1 baht tot een kostenverhoging van 100 baht leidt.

‘Als het ministerie van Transport toestemming verleent voor verhoging van de tarieven maar ook voor verhoging van de gasprijs zijn we niet beter af. Dan blijven we geconfronteerd worden met stijgende kosten.’ Withoon doet een beroep op het ministerie van Energie om chauffeurs van wagens die op LPG rijden dezelfde creditcard te geven als CNG-rijders.

(Bron: Bangkok Post, 28 oktober 2014)

Foto: Wachtende taxi’s bij het Land Transport Department. Wanneer ze na een tweede controle nog steeds niet in orde zijn, krijgen ze geen toestemming voor de tariefsverhoging.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

3 reacties op “Ministerie streeft naar kwaliteitsverbetering taxivervoer”

  1. Marco zegt op

    Gaat al een stuk beter in Bangkok. Gisteren kwam de regen met bakken uit de hemel, bestelde dus bij het Novotel Ploenchit een taxi.
    Er waren nog ongeveer 8 andere toeristen voor mij, dus even wachten.
    Van de 17 taxis die stopten weigerde iedere chauffeur om met de meter aan te rijden! Of ze wilden alleen een kort ritje voor 100 baht. Uiteindelijk maar de BTS genomen.
    Gaat dus vooruit.

  2. G.PIETERS zegt op

    Was afgelopen dagen ook in Bangkok en mijn ervaring is dat in 90% v.d. gevallen de meter niet, of na uitdrukkelijk verzoek, wordt aangezet. Ik weet nog dat enige jaren geleden uitsluitend tijdens de spits en in de nachtelijke uren geprobeerd werd de meter niet aan te zetten. Al met al is mijn ervaring, na jaren van afwezigheid, dat de situatie er niet beter maar slechter op is geworden. Ook is de klant benadering een stuk onbeschofter geworden, wat overigens ook geldt voor met name winkelpersoneel en sommige hotelreceptionisten. Vaak is het eerste antwoord op een vraag heh (nog net niet “wat mot je” ).

    De beleefdheid in het los lijkt geschiedenis te zijn en komt nooit meer terug.

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ G. Pieters Ik bestrijd uw ervaringen niet, maar ik woon blijkbaar in een ander Bangkok. In 90 procent van de gevallen wordt de taximeter ongevraagd aangezet. De 10 procent zijn chauffeurs – alleen ’s avonds – die een vaste prijs vragen (meestal 2x te hoog). Die mogen doorrijden. Misschien speelt een rol dat ik er niet uitzie als een toerist en de bestemming in het Thais opgeef. Dat zou kunnen.

      Van onbeschoft gedrag is me nooit iets gebleken en die ervaring heb ik ook niet met winkelpersoneel van bijvoorbeeld 7-Eleven of Robinson. Hotelpersoneel weet ik niet, want ik woon in een appartementenhotel.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website