Minister Arkhom van transport weet het zeker: de geplande HSL tussen de luchthavens Suvarnabhumi, Don Mueang en U-tapao komt er, zelfs als er een nieuwe regering is aangetreden die daar anders over denkt.
Arkhom hield zijn pleidooi gisteren op het 15e CLSA Asean Forum in Bangkok, dat werd bijgewoond door binnenlandse en buitenlandse investeerders. Volgens hem kan geen enkele regering megaprojecten stoppen zodra ze zijn goedgekeurd en de aanleg is begonnen.
De hogesnelheidstrein diedrie luchthavens met elkaar moet gaan verbinden kost 123 miljard baht. De lijn vormt een uitbreiding van de Airport Rail Link (ARL) tussen Suvarnabhumi en Phaya Thai. De gehele route beslaat 220 km, waarvan 29 km ARL en 170 km van Suvarnabhumi naar U-tapao. Het laatste deel bestaat uit 21 km tussen Bang Sue en Phaya Thai via Don Mueang.
Arkhom verwacht dat de aanleg in mei of juni dit jaar begint.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Wat een onbenullig optimisme. Aanvang maart een presentatie voor investeerders en dan denken dat er 3 maanden later een aanvang gemaakt kan worden. (?)
Investeerders, zo er al belangstelling is, zullen eerst een consortium vormen, dan nog een tijdje rekenen en vervolgens met de opdrachtgever (Ministerie verantwoordelijk voor infrastructuur) moeten onderhandelen. Als er ergens in 2020 een eerste spade de grond in gaat, loopt het al buitengewoon voorspoedig. Ik blijf het belangstellend volgen.
En dan de hamvraag: wat is het nut van een hogesnelheidstrein tussen vliegvelden en dus niet tussen steden? Ik begrijp het niet.
Precies! Een hoge snelheidstrein tussen steden zou de druk op wegverkeer en vliegverbindingen verminderen, terwijl deze beoogde lijn het gebruimaken van het vliegtuig eerder bevordert………
Precies, daar wordt al aan gewerkt. Vanuit het noordoosten, Isaan, van en naar Bangkok. Vanuit het noorden, Chiang Mai , is in ontwikkeling. En idem de HSL naar en van Hua Hin. En daarnaast is men al ijverig bezig de bestaande enkelsporen te verdubbelen.
Tussen en bij die vliegvelden liggen natuurlijk ook steden, waar ook gestopt kan worden, bijvoorbeeld Pattaya.
Het is logisch om vliegverbindingen en snelle treinverbindingen naadloos op elkaar te laten aansluiten.
Je gaat een HSL toch niet in een wijde boog om vliegvelden heen sturen?
Of je in de toekomst nou op Don Mueang, op Suvarnabhumi of op U-Tapao landt, je kunt met de trein naar Pattaya, dus lang leve de logica!
Gegronde optimisme gebasseerd op diverse grote infrastucturele projecten die al in uitvoering zijn. Zoals de lijn Bangkok naar Ratachasima, de verdubbeling van diverse spoortrajecten in het land, diverse nieuwe openbaarvervoerlijnen in groot-Bangkok vergelijkbaar met de BTS. En de Airport Rail Link ligt er al, 29 km lijn , daar gaat men gebruik van maken, begrijp ik dat de hoge snelheidslijn daar over gaat rijden. De aanschaf van nieuwe treinstellen voor het huidige traject is afgeblazen vanwege de toekomstige hogesnelheidstreinen op dit traject.
En de verbinding zorgt voor goede aansluiting tussen Don Muang, met meer dan 30 miljoen passagiers , en Suvarnabumi airport. Dus een goede toemomstige aansluiting van regionaal naar internationaal vliegen. Scheelt een hoop reistijd, voorkomt files, beperkt luchtverontreiniging. En de aansluiting naar Pattaya en het vliegveld aldaar is met dezelfde voordelen ook gunstig. Dus wie kan er op tegen zijn ? Daarnaast levert investering in infrastructuur, zoals door de huidige regering, een stimulans voor de economie op: verzorgt werkgelegenheid en verhoogt inkomens. In het begin van de ingebruikname van de BTS en MRT in Bangkok dacht men ook dat het te duur was voor passagiers en was er ruimte over. Tegenwoordig zijn er capaciteitsproblemen met deze spoorllijnen dus toont dit het succes aan. Verwacht dan ook dat de nieuwe lijn een succes wordt.