Mini-tuintjes op daken van werkloze taxi’s in Bangkok
Met honderden bijeen geparkeerde werkloze taxi’s wordt een nieuwe betekenis gegeven aan het begrip “daktuin”, omdat de daken van taxi’s, die door de coronaviruscrisis werkloos zijn geworden, gebruikt worden als kleine moestuinen.
Werknemers van twee taxicoöperaties legden deze week de miniatuurtuinen aan met zwarte plastic vuilniszakken die over bamboeframes waren gespannen. Daar bovenop kwam een laag grond, waarin allerlei gewassen zoals tomaten, komkommers en snijbonen, werden geplant.
Het resultaat lijkt meer op een in het oog springende kunstinstallatie dan op een parkeerplaats, en dat is deels ook de bedoeling: de aandacht vestigen op de benarde situatie van taxichauffeurs en operators, die zwaar zijn getroffen door de coronamaatregelen.
De coöperaties Ratchapruk en Bovorn Taxi hebben nu nog maar 500 auto’s over in de straten van Bangkok, met 2500 werkloos op een aantal locaties in de stad. Nu het op de straten van de hoofdstad tot voor kort doodstil was, was er te veel concurrentie voor te weinig klanten, wat resulteerde in een daling van het inkomen van chauffeurs. Velen kunnen de dagelijkse betalingen voor de voertuigen nu niet betalen, zelfs niet nadat de kosten waren gehalveerd tot 300 baht.
De mini-tuintjes op de daken bieden uiteraard geen alternatieve inkomstenstroom. “Het is zowel een protestactie als ook een manier om te voedsel te kweken voor het personeel in deze moeilijke tijd”, zegt een woordvoerder van de taxicoöperatie. “Thailand heeft jarenlang politieke onrust gekend en een grote overstroming in 2011, maar de zakenwereld was nog nooit zo verschrikkelijk.”
Khaosod English maakte een fotoreportage op de parkeerplaatsen met een begeleidend artikel. U kunt het hele artikel lezen en de foto’s bekijken op: https://www.khaosodenglish.com/news/transpo/2021/09/17/idled-taxis-go-green-with-mini-gardens-on-car-roofs
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
“Thailand heeft jarenlang politieke onrust gekend en een grote overstroming in 2011, maar de zakenwereld was nog nooit zo verschrikkelijk.”
Kan iemand mij uitleggen waar deze zin op slaat?
Wat ik dan wel wel weet is dat er gewoon teveel chauffeurs zijn zowel auto en “brommer” Met teveel zal er nooit een normaal inkomen zijn en het zou helpen als men eens wat meer bij zichzelf ten rade gaat of het werk wel zin heeft als er niets in te verdienen is.
Je ziet een verschuiving wat werk betreft, nu in het coronatijdperk zijn er enorme aantallen motorbike- bezogers bijgekomen welke de maaltijden van restaurants en bestelling in de vele winkels ophalen en afleveren. Zou mij niets verbazen als er bijvoorbeeld 20.000 minder taxi’s in Bangkok rondrijden en daar tegenover een 100.000 nieuwe motorbike-bezorgers van Grab, Lineman, Foodpanda en eigen bezorgers van ondermeer de 7eleven. En met een goede inkomsten hoor ik, al met al een goede toename van nieuwe werkzaamheden. Hier in de grote stad Korat, een drukte op de weg door de vele bezorgers.
Nou Ger-Korat,
Ik begrijp dat de verdiensten van die bezorgers niet zo goed zijn.
Er is al eerder op dit forum over geschreven: https://www.thailandblog.nl/achtergrond/maaltijdbezorgers-trotseren-de-angst-voor-infectie/
Bij een vergoeding van ฿30 per bezorging moet een semi-zzp’er van Grab, Foodpanda, LINEman, etc. 11 ritten doen om het minimumloon te verdienen. Dan vergeten we nog de kosten voor brandstof, onderhoud en afschrijving.
Bedenk daarbij ook dat de vraag naar bestellingen niet gelijkmatig over de dag verdeeld is. En hoe meer bezorgers, hoe dunner de spoeling.
Mijn ‘stiefdochter’, die dit jaar haar studie elektro aan de universiteit heeft afgerond, werkt nu als bezorger voor 7eleven. Zij krijgt ฿300 per dag en moet de brandstof en het scooteronderhoud en -afschrijving zelf betalen. Geen scooter (of snelle fiets), geen werk.
Dat jou dochter niet zoveel verdient zegt niet zoveel over andere bezorgers want zij werkt voor 7eleven en de overgrote meerderheid werkt voor Grab, Foodpanda en Line. Het artikel waar jij naar verwijst is van maart 2020 en toen begon de Covid pas net in Thailand. Voorheen zag je er niet veel maar vooral dit jaar een komen en gaan van bezorgers. Zoals in het artikel van vorig jaar staat verdient men 1500 per dag en dat zal wel een gemiddeld bedrag zijn. Misschien kan je dochter beter overstappen naar Grab, verdient ze 5x zoveel en is ze zelfstandige en niet in dienst. Als ik het internet bekijk dan zie ik maandbedragen van rond de 30.000 baht voorbijkomen, wel afhankelijk hoe lang je werkt en dus hoeveel ritten je maakt.
Voor zover ik het in het dagelijkse leven kan zien is het gewoon een verschuiving van oranjehesjes naar groene Gab jasjes en roze Foodpanda chauffeurs die alleen op een andere plek wachten op een opdracht. Transport is nog nooit een vetpot geweest en het zou bizar zijn als een Thaise bezorger relatief meer vangt dan een Nederlandse voedselbezorger.
Een vriend van mij is een oranjehesje en verkoopt eten aangezien dat wel de huur kan betalen ondanks de mooie internet verhaaltjes.
er wordt mee bedoeld dat er altijd wel werk was ongeacht de economische of politieke situatie maar nu in de ze “medische” situatie niet meer ..
Elders zag ik een foto van deze “taxi moestuin”, waar een bordje achter de ruit van een taxi lag. Daarop stond de tekst ” ไฟแนนซ์โหดเหมือนโกรธนายก”(fai-nen hoot, muean kroot naayok). Ofwel: “Financiers zijn als meedogenloos als dat de premier boos is”. Steek die maar in je zak…
“Thailand went through political turmoil for many years, and a great flood in 2011, but business was never this terrible”
Waarschijnlijk heeft google-translate het wat te letterlijk vertaald. Bedoeld wordt:
“Thailand had (sic) jarenlang last van politieke onrusten en werd in 2011 geteisterd door een grote overstroming, maar de zaken gingen nog nooit zo slecht als nu.”
Ook al zijn het auto’s van het merk Toyota.
Ik mag hopen dat die karren niet te lang stil blijven staan. Anders hebben de taxibedrijven wéér een ander probleem. Namelijk 2500 moeilijk of niet lopende taxi’s.
Maar inderdaad is er in Thailand teveel van hetzelfde. Iemand begint een winkel wat goed loopt… binnen drie maanden heeft die persoon vier concurrenten in dezelfde straat (!)…