(Wanna Thongpao / Shutterstock.com)

Nu de Songkran vakantie er nagenoeg op zit, kan onderhand de balans opgemaakt worden van de traditionele 7 gevaarlijke dagen op de wegen van Thailand. En die balans lijkt positief.

Gemiddeld genomen zijn er ongeveer 10% minder aanrijdingen, doden en gewonden gevallen (stand tot en met 16 april).

In vijf provincies zijn zelfs geen verkeersdoden gemeld, het gaat om de provincies: Trang, Phangnga, Mae Hong Son, Sukhothai en Ang Thong.

Het overschrijden van de snelheidslimiet en het rijden onder invloed zijn de twee belangrijkste oorzaken van ongevallen, vooral motorfietsen blijken betrokken te zijn bij ongevallen.

Nakhon Ratchasima en Udon Thani hadden het hoogst aan tal doden met elk 15 personen en Chiang Mai had de meeste ongelukken (119).

De overheid heeft langs de wegen ongeveer 2.000 controleposten ingericht met meer dan 65.000 ambtenaren en vrijwilligers om zo het aantal verkeersovertredingen in te perken en het aantal ongevallen tijdens de festiviteiten te verminderen.

Ondanks de daling van het aantal doden ten opzichte van vorig jaar is premier Prayut Chan-o-cha  niet tevreden met de statistieken. Hij wil eerst evalueren maar is een voorstander van zwaardere straffen voor verkeersovertreders.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Minder verkeersdoden tijdens Songkran”

  1. Hans zegt op

    Ik ben alles behalve een Thailand basher, in tegendeel, ik woon, werk, leef hier met veel plezier.

    Wel erger ik me kapot aan die goed nieuws show van de regering en TAT (Tourist Authority Thailand).

    Dat de cijfers in zake verkeersdoden gedurende Songkran hoopgevend zouden gaan worden had ik begin april al kunnen voorspellen. Veel ongevallen met buitenlandse touristen als slachtoffer, al dan niet dodelijk. Dat vraagt om een offensief met vooral veel goed nieuws om het buitenland een signaal te geven dat het probleem onder controle is, men weer veilig in Thailand aan het verkeer kan gaan deelnemen enz.

    Als een Chinees wordt beroofd of mishandeld, hoef je niet lang te wachten of er zijn 1 a 2 gevallen van goudeerlijke taxi chauffeurs die honderdenduizenden THB in hun taxi hebben gevonden en hemel en aarde hebben bewogen dat bij de rechtmatige eigenaar terug te brengen.

    Zolang er geen actieve wetshandhaving wordt ingevoerd gaat het aantal slachtoffers alleen maar stijgen. Niet onlogisch als het aantal auto’s op de wegen jaarlijks enorm stijgt, het niveau van rijvaardigheid bedenkelijk laag blijft en de kans op ongevallen jaarlijks gewoon lekker mee stijgt.

    Begrijp me niet verkeerd: voor mij hoeft er niet zoveel te veranderen en ik ben allesbehalve een voorstander van strengere wetshandhaving. Dat maakt het leven vanzelf weer wat duurder, want we rijden allemaal wel eens zonder helm op de brommer en we rijden ook wel eens met de Thaise slag auto als ons dat wat beter uitkomt.

    Wat ik bedoel is: die goed nieuws show wordt zelfs in Thailand door Thai niet serieus genomen, en de buitenlanders (als dan niet in Thailand woonachtig) al helemaal niet.

    Ik geloof dat de risico’s hier groter zijn dan waar dan ook, maar als je alert blijft en goed beseft dat je over de volledige 360 graden kwetsbaar bent en dus voortdurend 360 graden in de gaten moet houden breng je het risico van ongevallen terug naar een voor mij aanvaardbaar niveau

    Kort en goed: kijk uit en zorg voor jezelf, een ander doet dat waarschijnlijk niet…

  2. BertH zegt op

    Ik heb verscheidene controleposten gezien. Ik vraag me wel af wat ze eigenlijk doen. Ik zie ze daar zitten maar dat is ook alles, geen controle of wat dan ook

  3. Louvada zegt op

    Zolang men de kandidaat verkeersdeelnemers geen degelijke lessen doet volgen teneinde de verkeersreglementering en de rijvaardigheid te kennen, m.a.w. een rijbewijs te doen halen is het helaas hopeloos. De meeste bestuurders kennen niet eens de verkeersreglementen. Op de scholen worden de verkeersproblemen helemaal niet besproken laat staan de kinderen er van jongs af aan er al enige info over te leren. Ik geef een toch nogal schrijnend voorbeeld, mijn stiefdochter een afgestudeerde universiteit studente, jaren met de bromfiets naar de Univ gereden : ze zat naast mij in de wagen, Ik kwam op een rond punt en vroeg haar : wie heeft hier voorrang ? Het antwoord met een verbaasde blik…. heu… dat weet ik niet ? En dan zal ik het nog niet eens hebben van ouders die snotneuzen met der brommer laten rijden. Waar is het verantwoordelijkheid gevoel ???? Wat in geval van een accident met gewonden of erger ????

    • Henk zegt op

      Wanneer ik ze er op wijs, dan zien ze het pas.
      Gisteravond hadden we weer genoeg voorbeelden.
      Brommer zonder licht. Vrachtwagen geparkeerd op die vlucht/brommer strook onverlicht.
      In het donker zonder licht tegen het verkeer in rijden.

      Het gaat maar door.

  4. Henk zegt op

    Ik rijd al een paar jaar door Thailand en kom dan overal controleposten tegen. Maar juist tijdens de afgelopen songkran periode geen enkele post meer gezien.
    En gisteren, de 20e, ben ik weer 4x aangehouden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website