Na vijf van de Seven Dangerous Days staat het dodental op 283, dat is beduidend minder dan de 338 verkeersdoden van vorig jaar. Het aantal gewonden is wel toegenomen en bedraagt 3.087 (2.891) en het aantal verkeersongelukken staat op 2.985 (2.724).
Van 12 tot 15 april zijn 5.212 voertuigen van de weg gehaald omdat de bestuurders gedronken hadden. De meesten zaten op een motorfiets (3.969), er gingen 1.243 automobilisten in de fout. De bestuurder krijgen hun voertuig weer terug na Songkran.
De woordvoerder van de militaire regering, Sitichan laat weten dat er in de toekomst meer strenge regels komen om zo het aantal verkeersongelukken tijdens de Nieuwjaarsvakanties terug te dringen.
Het verbod op personenvervoer in de laadbak van een pickup truck zal worden heroverwogen. Vanwege veel protest werd het tijdens Songkran niet toegepast. De verplichting om een veiligheidsgordel te dragen op de achterbank van een auto en minibusje blijft wel gehandhaafd.
Vice-premier en minister van Defensie Prawit wil begrip van de bevolking voor de strenge handhaving van de verkeersregels. Men moet meer aandacht krijgen voor veiligheid dan aan gemak.
Uit een peiling onder 1.455 personen is gebleken dat de meeste ondervraagden positief zijn dat de overheid met maatregelen de verkeersveiligheid wil bevorderen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
En wanneer is deze terreur nu afgelopen? Het is vandaag de 17de, Ik hoorde zowel dat pas de 20ste als dat het morgen al afgelopen is met de kans of beter gezegd zodra je buiten komt de zekerheid om belaagd te worden (met ijskoud overtollig veel water, in plastic zakken toegeworpen olie en andere vuiligheid, enz.). En dan praat ik nog niet over het alcoholgebruik in het verkeer. Daarbij hoor ik steeds weer als er een Nieuwjaar in aantocht is (en Nieuwjaar is het in Thailand twee keer per jaar) dat er maatregelen genomen worden, en vervolgens worden afgezwakt. En die dan vergeten worden tot er weer een nieuw jaar voor de deur staat. Wie verzint er nu eens iets dat dit rampgebeuren uitbant? Dit is toch waanzinnig? Of ben ik nou gek?
Een woordvoerder van het militaire regime kan natuurlijk altijd de cijfers manipuleren en rooskleuriger voordoen.
En helaas de schrijvende pers is ook niet al te fanatiek om iets te controleren of zelf eens een onderzoek te doen.
In ieder geval is elke dode er een te veel.
Het verbod op het vervoer van personen in een pickuptruck , een lachertje .
Gistermiddag 16 April reden er rond vijf uur in de middag ,twee pickups voorbij mijn huis .
Twee verdiepingen hoog , top vol met Birmese plukkers .
Met bamboo palen waren de verdieping gemaakt en met touw vast gezet aan de zijdelingse metalen rekken .
De plukkers werken op dit moment aan de oogst van de Logan of Lumjai bomen .
En de gendarmerie zo als altijd nergens te bekennen .
Het zal met de laadbak perikkelen wel net zo gaan als met de verplichte helm plicht .
De wetten en regels zijn er wel in Thailand , alleen aan de controle schort er nog wel eens ( nou wel eens ) bijna altijd ,
Zo zie ik het al door de Jaren heen hier .
Jan Beute .
Ik lees op internet dat er ca 24000 verkeersdoden per jaar vallen in Thailand dat is gemiddeld 65 doden per dag….ze hebben het maar over dangerous days tijdens Songkran tot wel 283 in de eerste 5 dagen.
De gevreesde Songkran dagen met de vele dodelijke slachtoffers zijn dus in vergelijk met het ‘ normale’ gemiddelde 5 x 65 = 325 als ‘rustig’ te omschrijven.
Op zich natuurlijk afschuwelijke hoeveelheden maar men kan zich beter nadrukkelijk dagelijks met deze materie bezighouden dan zich zo angstvallig op de dangerous days of Songkran concentreren.
Songkran hoort bij Thailand en enkele omringende landen. Daar is niks aan te veranderen.
Gister zag ik op het nieuws dat in Pattaya overvolle pick ups werden aangehouden vol met bier en Mekhong. Boete 3000 Bht p.p. Contant af te rekenen, De hoogte van de boetes zijn nieuw. In een klap 30000Bht in de knip.
Dat is wat anders dan 400Bht voor een motorrijder en passagier beide zonder helm.
Zou men zich daar populair mee maken?