Minder doden in seven dangerous days
De ‘seven dangerous days’ (30 december-4 januari) zijn dit jaar iets minder dramatisch verlopen dan vorig jaar.
Er waren 404 minder ongelukken, het aantal doden lag 23 lager en het aantal gewonden 375. In totaal verloren bij 3.093 ongelukken 335 personen het leven en 3.375 personen raakten gewond.
In de provincies Buri Ram en Nakhon Sawan vielen de meeste doden: 18; Chiang Rai had het hoogste aantal ongelukken (115) en gewonden (121).
37,28 procent van de ongelukken was te wijten aan alcohol; 20,63 procent aan te hard rijden. Motorfietsen waren betrokken bij 81,46 procent van de ongelukken, gevolgd door pickup trucks.
In tien provincies vonden geen ongelukken plaats: Satun, Nonthaburi, Nong Khai, Udon Thani, Si Sa Ket, Yala, Trat, Sukhothai, Tak en Pattani.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
ik begrijp dit verhaal niet heelmaal over die 7 dangerous days.woord er na deze 7 dagen dan niet meer gedronken dan? volgens mijn is het het hele jaar niet anders of ziet ik het mis
Er zijn twee periodes die als ‘dangerous’ worden aangeduid door de Thaise overheid: de nieuwjaarsvakantie en Songkran, het Thaise nieuwjaar in april. De mensen zijn dan vrij, hebben misschien geld gespaard, dus zetten het op een zuipen. Ik ben bij een aantal van die drinkgelagen geweest, die veel weg hadden van een wedstrijd ‘Hoe word ik zo snel mogelijk dronken’.
Mijn toenmalige vriendin kon er ook wat van. Ze gaf als verklaring dat ze alcohol nodig had om lol te kunnen maken. Dat ze daarna altijd ’s nachts moest overgeven, deerde haar niet. De rest van het jaar dronk ze nauwelijks.
Cijfers over alcoholgebruik en verkeersongelukken de rest van het jaar heb ik niet, maar ik neem aan dat die aanzienlijk lager liggen.
in thailand ben ik in het verkeer altijd op mijn hoede.Wanneer ik een straat recht oversteek,gebeurt het zelden dat afslaand verkeer voorrang geeft.Ik kan niet iedere verkeersdeelnemer toetsen op alc gebruik.In NL krijg je algauw 220 eu boete wanneer je niet optijd stop met je auto bij een zebrapad.In thailand kun je respect afdwingen met
onbehoorlijk rijgedrag.Thats all folks!
Misschien een wat late reactie, maar wij zijn pas enkele dagen weer terug uit Thailand.
Ik wil toch een paar opmerkingen plaatsen op bovenstaand artikel, en wel uit eigen bevindingen op 3 januari j.l. Op deze dag verplaatsten wij ons vanuit Bangkok naar Koh Chang. Ik zal voor altijd onze thaise vriendin dankbaar blijven dat zij er op stond op ons hoogstpersoonlijk weg te brengen ondanks dat wij het eigenlijk niet verantwoord vonden dat zij twee keer zes uur in de auto door zou moeten brengen. Maar zoals gezegd achteraf zijn wij echter ontzettend blij dat het wel gebeurd is.
3 januari 2012 was namelijk een hele dag met regen in de voornamelijke droge periode. We hebben onderweg ongeveer zeven vrij zware ongelukken gezien met pick-ups, personenauto’s, maar ook minivans die op z’n kop in een greppel lagen, tegen elkaar of tegen palen waren gereden of gegleden. Snap dus niet dat er over de provincie Trat wordt gemeld dat er geen ongevallen zouden hebben plaatsgevonden.
Op 9 januari vertrokken we weer, maar nu met een collectieve minivan. Het was maar goed dat wij deze chauffeur niet hadden tijdens de regenachtige dag, want dan hadden ook wij op z’n kop in een sloot gelegen. Met 150 à 160 km per uur over de weg scheuren en nauwelijks afremmen bij een bocht maar wel met 12 man in zo’n busje en daarnaast de nodige bagage. Ik zal je zeggen we waren maar wat blij dat we zonder ongevallen op de plaats van bestemming aangekomen waren.
Dus kort samengevat. Ook in Trat hebben ongevallen plaatsgevonden en ook het regenachtige weer en dus een natte weg zijn een belangrijke oorzaak voor ongevallen.