Metrolijn Suvarnabhumi de komende maanden ontregeld
Het blijft tobben met de metroverbinding tussen Phaya Thai en luchthaven Suvarnabhumi, de zogeheten Airport Rail Link (ARL). De reizigersaantallen vallen al sinds de ingebruikneming van de lijn vier jaar geleden tegen en nu moeten ook treinen uit de dienstregeling gehaald worden.
De treinen hebben meer dan 1,32 miljoen kilometer gereden en dat betekent dat ze aan een grote servicebeurt toe zijn. Eigenlijk hadden ze in april al aan de kant gezet moeten worden, maar – zeg maar gerust – managementblunders verhinderden dat. Kort gezegd: geen budget nog, geen reserveonderdelen, geen Duitse experts. De servicebeurt staat nu gepland voor de tweede helft van 2015.
De grote vraag is nu: zijn de treinen onveilig? ‘Niet noodzakelijkerwijs’, zegt Sitthipong Promla, adjunct-gouverneur van de State Railway of Thailand (SRT), die verantwoordelijk is voor de onderhoudsdivisie van de SRT. Alle treinen worden geïnspecteerd en krijgen het vereiste onderhoud.
Een bron bij de SRT Electrified Train Co, de dochter van de SRT die de 28 kilometer lange lijn exploiteert, zegt dat het personeel vastbesloten de dienst niet voort zetten indien de veiligheid niet kan worden gegarandeerd.
Bij monde van bestuurslid Pakorn Tangjetsakao zegt de raad van bestuur dat de veiligheid van passagiers de uiterste zorg van het bedrijf is. Te verwachten valt dat de komende maanden de dienst wordt verstoord. Het bedrijf heeft een werkgroep opgetuigd die verantwoordelijk is voor reparaties en onderhoudswerk totdat het groot onderhoud plaatsvindt. Pakorn belooft dat treinen die hun maximum kilometerstand hebben bereikt zonder geserviced te zijn, uit de dienst worden gehaald.
(Bron: Bangkok Post, 5 september 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Voorde duidelijkheid:
De metro lijn is de MRT. Deze loopt ondergronds. De Skytrain is de BTS. Deze loopt dus in de lucht. En jawel de lijn naar het vliegveld is geen metro. Deze naam wordt ook nooit gebruikt. Het is de airport link en is een snelle treinverbinding.
Gelukkig zijn de meeste treinen gemaakt door Siemens in Duitsland .
Waren het goedkopere Chineze kopieen geweest , dan waren de rampen en stilstand niet te overzien .
Deutsche grundlichkeit .
Komt zeker wel weer goed , remblokjes vernieuwen , doorsmeren en daar gaan we weer voor een paar jaar .
Kijk maar eens hoeveel ouwe Benzjes en VW er hier nog rond rijden in Thailand . Ik herken ze nog alle uit mijn jeugd , van de Fransen en Italianen ooit eens geimporteerd kom je nog zelden tegen , of alleen op de sloop .
Jan Beute .
Moderator: Reacties moeten over Thailand gaan.