Volgens een bron werkt het ministerie van Toerisme en Sport aan een voorstel om buitenlandse toeristen te verplichten een bewijs te overleggen waaruit blijkt dat zij verzekerd zijn voor medische kosten in Thailand. Bij binnenkomst in Thailand zal om een dergelijke verzekeringsverklaring worden gevraagd die evenals het paspoort getoond moet worden bij de balies van immigration.

Het plan is voorgesteld door een commissie die zich bezighoud met het beleid en de ontwikkeling van toerisme. Het is niet de bedoeling dat deze eis een “hindernis” gaat vormen voor toeristen. Zo komen er voor buitenlandse reizigers mogelijkheden om op de Thaise internationale luchthavens en grenscontrolepunten alsnog een reisverzekering met dekking voor medische kosten af te sluiten.

Het ministerie voor Toerisme en Sport heeft vorige jaar al voorgesteld om de verzekeringsverplichting in te stellen omdat het aantal toeristen dat Thailand bezoekt zo hard groeit dat er niet voldoende personeel is om alle onverzekerde toeristen bij te staan.

Daar komt bij dat Thaise ziekenhuizen steeds vaker met onbetaalde rekeningen van toeristen geconfronteerd worden. Het gaat dan om reizigers die onverzekerd zijn en geen middelen hebben om de gemaakte medische kosten te voldoen.

Verzekeringsverplichting geldt ook voor sommige andere landen

Deze maatregel is niet uniek. Ook reizigers die naar Cuba of Venezuela reizen moeten middels een Engelstalige verzekeringsverklaring kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn voor medische kosten. Wie een visum voor Rusland aanvraagt wordt met dezelfde verplichting geconfronteerd.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

43 reacties op “Medische reisverzekering voor buitenlandse toeristen binnenkort verplicht”

  1. NicoB zegt op

    Op zich niet onbegrijpelijk een dergelijke maatregel, wordt Thailand niet opgezadeld met de kosten van mensen die zonder reisverzekering binnen komen. Roept wel wat vragen op.
    Ben benieuwd of dit ook usance gaat worden voor mensen die een visa, bv. long stay, hebben, aanvragen of verlengen.
    Hoe gaat dat worden als je uitsluitingen in een polis hebt of geen verzekering meer kunt sluiten?
    Dan ook faciliteiten beschikbaar stellen om je in Thailand te verzekeren zou welkom zijn.
    NicoB

  2. ruud zegt op

    De rijen bij de immigratie op het vliegveld zullen wel langer worden dan?
    Mag ik uw paspoort zien, mag ik uw engelstalige ziektekostenverzekering zien?

    Dat is geen Engels, maar Spaans, dat kan ik niet lezen…
    Het Engels trouwens ook niet.

    Ik heb trouwens de indruk, dat er van een mug een olifant wordt gemaakt.
    Ik denk dat het maar een heel klein deel van de toeristen is die echt in de problemen komt en de rekening niet kan betalen.
    En dat aantal kun je in de meeste gevallen oplossen, door een ongevallenverzekering voor de huur van motorfietsen verplicht te stellen.
    Geen enkele reden, om daar aan de grens een heel systeem voor op te tuigen.

    • Leo Th. zegt op

      Verreweg de meeste huurders van een motorbikes hebben geen geldig rijbewijs. Bij een ongeval zullen zij tevergeefs een beroep doen op hun medische reisverzekering. Regel eerst, net als bij autohuur, dat een geldig motorrijbewijs getoond moet worden. Zal het aantal ongevallen met motorvoertuigen waarbij toeristen betrokken zijn ook afnemen. En een verplichte ziektekostenverzekering voor toeristen valt alleen maar toe te juichen. Lijkt mij eigenlijk vanzelfsprekend.

  3. Alex zegt op

    Via de Nederlandse ambassade dien je voor een aanvraag voor je Thaise partner voor een visum voor Nederland ook een versekerings polis overleggen voor medische kosten, verlies, diefstal etc.
    Heb je geen verzekering afgesloten, wordt het visum voor Nederland niet verleend!
    Dus zo bijzonder is dit niet…

    • Rob zegt op

      Alleen een verzekering voor ziektekosten is verplicht als je je Thaise partner naar Nederland wil laten komen
      dus helemaal geen verlies/diefstal of welke andere verzekering dan ook voor een kort verblijf, als ze voor immigratie komt ben je verplicht een Nederlandse ziektekostenverzekering af te sluiten.

      Toch voelt dit een beetje raar, want ik denk dat de meeste westerlingen wel zo verstandig zijn om wel een reisverzekering met dekking voor medische kosten af te sluiten, echter de Thai zelf zijn over het algemeen met alles maar zeer slecht of niet verzekerd, buiten de staatsverzekering voor medische kosten, maar die stelt maar weinig voor naar onze maatstaven.
      Dus het zal wel weer storm in een glas water zijn.

  4. Tukker zegt op

    Voordat ik afreis naar Thailand vraag ik altijd aan verzekering een verklaring in het Engels dat ik verzekerd ben voor ongemakken . Die kan ik dan altijd tonen aan desbetreffende die hier omvraagt .
    Dan heb je ook geen gezeur over geld etc.
    Maar ik ben in Pattaya wel eens van die gasten tegen gekomen wel geld voor hoeren en snoeren maar geen stuiver over voor een ziektekosten verzekering en dat soort sjappies maakt het voor ons kapot .

  5. Piet zegt op

    Als ze dit in gaan voeren loopt het toerisme zwaar terug …al dat papierwinkel zal zeker de chinezen niet bevallen en dat is de grootste groep toeristen…ik zie me al staan bij de automaat voor het verkrijgen van een ziektekostenverzekering..taal ?..voorwaarden ?? Reisduur ?? Wat voor expats langdurig ??? Dat zal me een rij worden en vertraging geven en alles voor de douane ??

    • Fransamsterdam zegt op

      Inderdaad, Chinezen gaan altijd zonder reisverzekering op vakantie omdat ze er te beroerd voor zijn dat te regelen. Nu zullen ze allemaal thuisblijven en Thailand zal de rest van de wereld op hun knieën smeken om al dan niet verzekerd het land te komen overspoelen.
      Je regelt het van te voren, en betrouwbare maatschappijen zoals de KLM kunnen je dan gewoon op Schiphol al weigeren, als je geen verzekering hebt. Daar hoeft op Suvarnabhumi niemand veel last van te hebben.
      Of er veel van terecht gaat komen is een tweede, ga maar eens uitvogelen hoe en of iemand van een willekeurige nationaliteit is verzekerd, en wat daar dan eventueel nog bijverzekerd zou moeten worden.
      Het is met het almaar groeiend internationale vliegverkeer wel een probleem dat een oplossing verdient. Maar hoe je dat voor elkaar krijgt zonder dat profiteurs ervan profiteren en anderen buiten de boot vallen is nog niet zo eenvoudig.
      Als de hulp uit acute verzorging plus repatriatie zou moeten bestaan en, zoals iemand stelt, het aantal feitelijke behoeftigen betrekkelijk laag is, is een mondiaal fonds, bekostigd uit een toeslag op tickets, wellicht geen vrolijke, maar wel een betere optie dan dat we weer ten prooi vallen aan allerlei over elkaar heen duikelende verzekeringsmaatschappijen die het toch al zo slecht hebben.

      • henry zegt op

        Waarom zou ik een toeslag op mijn ticket moeten betalen, voor iemand die te gierig is om een verzekering af te sluiten zijn hospitaalrekening te betalen. Dit is kompleet van de pot gerukt en de waanzin voorbij

  6. Peter zegt op

    Correct wat Alex schrijft en dit geldt evenzeer voor België: één van de vereisten voor het verkrijgen van een visum voor de partner is het beschikken over een geldige reisverzekering. Ik vraag me trouwens af wie het risico neemt op reis te gaan zonder een goede reisverzekering: lijkt me heel onverstandig!

  7. Jay zegt op

    Flauwekul Piet , elk weldenkend mens sluit een reisverzekering af VOOR op vakantie te gaan of heeft een doorlopende medische verzekering . Alleen de mensen die denken zonder te kunnen , zich niet goed voorbereiden , cheap charlies of gewoon te lui zijn mogen in de rij staan .

  8. Bucky57 zegt op

    Aangezien ik lid ben van de oprichtingscommisie hier alvast een kleine inzage van deze NTHI. Wij zijn druk bezig alles in goede banen te laten lopen. Als alles loopt zoals gepland dan wordt deze Non Thai Healt Insurancy mandatory vanaf 2018. Op dit moment zijn we vollop bezig met de sollicitatie procedures om alle Customer Service Center te vullen met adequate personeel (engels talig). Kinderen tot 15 jaar krijgen een gratis 3e class verzekering. Voor de rest zijn er de volgende categorien Tourist en Non-Immigrants met leeftijdscategorien van <50 jaar, 5065, 65>75 jaar. Men kan deze afsluiten via de webshop (www.nonthaihealtinsurance.com). Deze zal ongeveer per 01dec17 operationeel worden. Ook komen er selfservice terminals op diverse locaties verspreid over het gehele land. Over de tarieven kan ik reeds zeggen deze zullen redelijk zijn.
    Nu zullen de meeste zich afvragen waarom dit niet eerder via dit blog naar voren is gebracht. Aangezien we meerdere nationaliteiten moeten bereiken willen we dit op een termijn doen die in het 3e kwartaal ligt van dit jaar.
    Zal in het kort even de vragen van piet beantwoorden.
    Taal: engels via de selfservice terminals zal dit kunnen in de landstaal van de aanvrager.
    Voorwaarden: er zullen geen uitsluitingen zijn daar de verzekering mandatory wordt.
    Reisduur: Men koopt een verzekering voor het aantal dagen dat men in Thailand verblijft.
    Deze verzekering is niet voor expats. Expats zijn personen die met een werkvergunning in Thailand verblijven. Dee verzekering is bedoeld voor alle andere visa groepen.
    Men kan deze verzekering vooraf afsluiten via het internet, dus geen extra lange wachtrijen bij binnenkomst of bij een van de vele Customers Service Centers (CSC). Bij het verlaten van Thailand dient de TM6 afgestempeld te zijn door de NTHI. (Alle premies betaald zijn). Indien bij verlaten van Thailand de TM6 wordt aangeboden bij Immigration zonder stempel van NTHI zal de reiziger worden teruggestuurd naar het dichtsbijzijnde CSC. Hier dient de reiziger de openstaande periodes te voldoen, tevens krijgt de reiziger een boete ter hoogte van de openstaande periode.
    Indien men specifieke vragen heeft kan men mij bereiken via [email protected].

    • NicoB zegt op

      Het lijkt bijna een 1 april grap, zou het echt waar zijn die NTHI?
      Wat te doen met de 75 plussers?
      Redelijke tarieven voor alle andere Visa groepen (excl.Expats), gebaseerd op het aantal dagen van verblijf.
      Doe eens het doekje wat omhoog, wat wordt het dagtarief voor de groep 65>75 jaar?
      NicoB

      • Bucky57 zegt op

        De groep 75+ was weggevallen, maar ook die vallen onder de verplichte verzekering.Het tarief is geheel afhankelijk van de categorie waarin men valt. Kan men gebruik maken van de visa exemption dan ligt het tarief voor groep van 65 to 75 jaar op ongeveer Bht 240 per dag.

        • Ger zegt op

          Wordt er ook gekeken als men reeds beschikt over een reisverzekering. Want stel dat iemand van 65 jaar een maand hier blijft dan kost dat 30 dagen x 240 baht =7200 baht. Veel als men ook al een bestaande reisverzekering heeft vanuit het woonland. En dan heb ik het nog niet over de lang-verblijvers, 3 maanden bijvoorbeeld.
          Wordt er ook rekening gehouden met mensen, non Thai, die hier woonachtig zijn en reeds een ziektenkostenverzekering in Thailand hebben ? En de laatsten die geen verzekering hebben maar wel permanent hier verblijven ?

          • stevenl zegt op

            Laat je niet gek maken tot er echt een regeling is.

            En vergeet dan niet dat mensen die in Nederland wonen een ziektekostenverzekering hebben die tot Nederlands niveau ziektekosten dekt.

    • Piet zegt op

      Als ik een half jaar in Thailand verblijf moet ik dus 180 dagen ziektekostenverzekering betalen okay maar als ik dan weekje naar Cambodja ga valt dit dan ook onder de Thaise verzekering of moet ik me dan bij ieder vertrek weer afmelden in Thailand en bij terugkomst weer aanmelden voor nieuwe verzekering ??

      • Bucky57 zegt op

        Aangezien de dekking alleen geldt voor Thailand ben je niet verzekerd voor de andere landen. Mocht men gedurende zijn periode buiten Thailand verblijven kan men de reeds betaalde premie terugvorderen cq stilzetten en weer verder laten lopen als men weer in Thailand is.

    • Chander zegt op

      Hello Bucky57, dat klinkt interessant.
      En hoe zal dat gaan met de pensionado die getrouwd is met een Thaise longarts in overheidsdienst?
      Hij is al mede verzekerd via zijn Thaise echtgenote voor de ziektekosten in een staatsziekenhuis.

      En deze pensionado bezoekt ook vaak het buitenland.
      Moet hij dan telkens een medische reisverzekering kunnen tonen bij binnenkomst op de luchthaven in Bangkok?

      Ben erg benieuwd.

      Chander

  9. Renévan zegt op

    Dit nieuws komt regelmatig ter sprake alleen is de bron altijd onduidelijk, net zoals nu. Willen ze dit invoeren dan zal er een visumplicht voor iedereen moeten komen, zodat het hebben van een ziekenkosten verzekering vooraf gecontroleerd kan worden. Indien geen visum verplichting dan zal er een standaard formulier moeten komen dat in land van herkomst door de verzekeringsmaatschappij ingevuld moet worden. Gezien het grote aantal mensen dat binnenkomt met een visum excempt zie ik een visum verplichting nog niet zo snel gebeuren. Indien geen verzekering dan naar een automaat om daar een verzekering af te sluiten. Dat wordt op de vliegvelden waarschijnlijk een grote chaos. Nu is het voor Nederlanders normaal dat er dekking is voor spoedeisende hulp (daar wilde minister Schipper buiten Europa trouwens een eind aan maken). Maar dat is voor veel landen niet zo, onder andere een Scandinavisch land. Hierdoor blijven de staats ziekenhuizen, die een behandelings plicht hebben zitten met een groot aantal onbetaalde rekeningen. Ik zie dit dus niet zo snel gebeuren.

  10. Marijke zegt op

    Ook wij nemen altijd papieren in het engels mee dat we verzekerd zijn.Ik vind het niet verkeerd dat er om gevraagd word.Je geeft wel veel geld voor een ticket of vakantie uit maar hebben hier niets voor over.En niemand kan denken mij overkomt me niets in een ander land.Dat weet men gelukkig nooit van te voren.

  11. erik zegt op

    Er zijn in Thailand mensen die voldoende vermogend zijn om dat risico te dragen. Die vallen straks buiten de boot als ze hier al wonen en deze maatregel, wat ik verwacht, ook gaat gelden voor mensen die een verlenging vragen.

    Dan krijg je ook dat mensen uit landen die geen nationale regeling hebben zich in Thailand komen melden en voor een zeker bedrag een polisje nemen aan de grens. daarna een ziekenhuis in en met een dure behandeling achter de rug of een prothese of dure chemo de reis naar huis weer aanvaarden. Dan wordt het grapje te duur en schaffen ze het weer af.

    Als het doorgaat; dat wil ik eerst nog zien.

    • Khun Peter zegt op

      Nee, dat gaat niet gebeuren. Een medische reisverzekering is niet bedoeld voor bestaande ziektes, klachten en gebreken en ook nog eens alleen voor spoedeisende hulp. Dat is in Nederland ook zo.

      • Fransamsterdam zegt op

        Inderdaad, diagnostiseren, stabiliseren en rapatriëren (retour afzender).
        Of de betrokken verzekeringsmaatschappijen de weelde (30 miljoen toeristen x 10 dagen x naar schatting 1 dollar is al 300 miljoen dollar) kunnen dragen valt te bezien.

        • NicoB zegt op

          Er komt meer in het potje, de long stayers, alleen al zo’n 25.000 Nederlanders, de 3 maanden verblijvers, etc.
          Alleen, hoe zal omgegaan worden met mensen die hier permanent wonen, ook 1 $ per dag of een veel hoger tarief?
          En dan al of niet behandelen als toerist en dan zo snel mogelijk, reisverzekering toch, repatriëren?
          Of mogen de vermogenden die de kosten van gezondheidszorg zelf kunnen betalen dan wèl blijven? Het roept vele vragen op, eerst maar eens afwachten of het er van komt.
          NicoB

      • erik zegt op

        Dan is de koptekst bepaald niet duidelijk. Er staat ‘reisverzekering’ en er staat ‘verzekerd voor medische kosten’. Dat is in strijd met elkaar maar dat kan door de woordkeuze van de krant komen.

        Als men puur een repatriëring wil verzekeren (met stabilisatie etc zoals hier opgemerkt) dan is dat goedkoop (ik heb er een voor 450 E per jaar) dus zeg 1,25 E per dag. Ik woon hier permanent dus zal bij de verlenging van mijn stempel in 2018 wel hiermee worden geconfronteerd.

  12. Michel zegt op

    Ik hoop dat ze even de tijd geven dat iedereen een verzekering kan afsluiten in thailand
    Kunnen ze nog al snel iets veranderen en die verzekering afsluiten op de
    Luchthaven heb Ik ook mijn niet veel vertreken lijkt weer al een zet om de
    Toerist snel geld uit zijn zaken te kopen
    En ja Ik heb een ziekteverzekering maar toch wat is next

    • Ger zegt op

      Next is misschien dat bij verlenging van verblijf wordt nagegaan of gepensioneerden en andere langverblijvers ook beschikken over deze verzekering of zelf reeds een ziektekostenverzekering hebben afgesloten.
      En dan in het 1e geval betaald men 365 dagen x 10 (?) baht per dag = 3650 per jaar premie, in het 2e geval minimaal 10 x zoveel. Dat degene die hier reeds verblijven ook dienen te betalen lijkt mij rechtvaardig daar ook zij een beroep doen op de thaise gezondheidszorg en hoogstwaarschijnlijk zal bij hen ook voorkomen dat er niet betaald kan worden, dus wanbetaling.

      • erik zegt op

        De oudste groep kost 240 baht per dag. Is per jaar 87.000 baht, rond het af op 2.200 euro en dat als ‘reis’verzekering, calamiteitendekking, stabiliseren en het vliegtuig in naar je ’thuis’land waar je bent uitgeschreven uit de systemen.

        Dan liever de Assudis polis die 450 E/jr kost en dat ook biedt: Primaire hulp en terug naar af.

  13. Leo Th. zegt op

    De reactie van Bucky57 maakt het voor mij nu niet bepaald duidelijker, het roept eerder veel vragen bij mij op. Zoals Khun Peter terecht opmerkt is een medische reisverzekering bedoeld voor niet reeds aanwezige ziektes, gebreken etc., dus in principe alleen voor spoedeisende hulp. Bucky57 stelt echter dat er geen uitsluitingen zullen zijn bij het NTHI aangezien deze verzekering bij een bezoek aan Thailand verplicht (mandatory) zal worden voor ‘Tourist en Non-Immigrants’. Nu zal het leeuwendeel van de reizigers uit bijv. Nederland wel verzekerd op reis gaan via hun verplichte Nederlandse zorgverzekering (mits zij wel voor een zeer gering bedrag werelddekking hebben mede verzekerd) of via een (aan te bevelen) eventuele (doorlopende) reisverzekering met wederom werelddekking. Maar hoe dat gesteld is met bezoekers uit Amerika, Australië, Afrika, Rusland, het Midden-Oosten en andere Aziatische landen (om maar een aantal landen op te noemen) zou ik niet weten. Als je kan aantonen dat je al verzekerd bent, zoals dus verreweg de meeste Nederlanders, zal je naar ik aanneem dus geen verzekering bij het NTHI hoeven af te sluiten. Maar in hoeverre zullen reizigers uit met name buurlanden niet gaan ‘shoppen’ in Thaise ziekenhuizen om, met een relatief goedkope verzekering bij het NTHI, zich te laten helpen aan een reeds bestaande kwaal? Er zijn immers volgens Bucky57 geen uitsluitingen! Zelf ben ik inmiddels helaas 3 maal onverwachts in een Thais ziekenhuis beland. Vrij direct na aankomst op de spoedeisende hulp werd mij om mijn verzekeringsgegevens en creditcard gevraagd. Had mijn zaakjes voor elkaar maar vraag mij af wat de consequentie was geweest als ik bijvoorbeeld niet verzekerd zou zijn geweest of niet in het bezit was van een creditcard. Overigens, dat door controle op een aanstaande verplichte ziektekostenverzekering de rijen bij de Thaise immigratie langer zouden worden is natuurlijk nauwelijks relevant. Zonder morren worden tijdrovende incheck- en beveiligingsprocedures bij vertrek op een luchthaven van soms meer dan 2 uur aanvaard. En bij ’thuiskomst’ op Schiphol, na het passeren van de paspoortcontrole, is het wachten op je bagage van om en de nabij 45 tot 60 minuten ook geen uitzondering.

    • Renévan zegt op

      Het verhaal van Bucky57 maakt het er niet duidelijker op. Waaruit kan ik opmaken dat het aanbieden van deze verzekering in samenwerking met de Thaise overheid wordt opgezet. Wat met diegene die aantoonbaar een ziekenkosten verzekering hebben, dus ook maar verplicht afsluiten bij aankomst in Thailand. Waar krijg je de stempel NTHI dat de premies betaald zijn, als je een dag langer blijft dan je betaald hebt moet je dan ergens een service center opzoeken. Wat is het nut van de customer service centers verspreid over het land. Wat met iemand die in Thailand woont maar geen verzekering heeft. Even de grens overgaan een verzekering afsluiten en terugkomen. Voor de premie die genoemd wordt wil ik deze verzekering ook wel, ik zeg graag mijn dure verzekering met uitsluitingen op voor deze premie.

      • Renévan zegt op

        Nog een kleine toevoeging, er wordt gesproken over een non Thai Health insurance. Ik neem echter aan dat dit een medische reisverzekering is, dus alleen voor spoedeisende hulp.

      • Ger zegt op

        citaat in de begin tekst : ….buitenlandse toeristen te verplichten een bewijs te overleggen waaruit blijkt dat zij verzekerd zijn voor medische kosten in Thailand. Bij binnenkomst in Thailand zal om een dergelijke verzekeringsverklaring worden gevraagd….

        dus als men al een verzekering heeft wordt men vrijgesteld.

        • Leo Th. zegt op

          Ja Ger, dat staat er inderdaad en ook dat de verzekeringsverklaring samen met het paspoort bij binnenkomst in Thailand getoond moet worden bij de balies van Immigration. Maar in de reactie van Bucky57 hieronder staat echter dat bij binnenkomst de controle niet door Immigration wordt gedaan. De NTHI zou zelfs verplicht worden voor alle bezoekers. Dus iedereen, wel of niet verzekerd, moet zich melden bij een Customer Service Center en premie betalen voor het aantal dagen dat hij/zij van plan is in Thailand te verblijven. Degenen die zelf al een verzekering hebben zullen daarvan bewijsstukken moeten overleggen aan het CSC en na controle daarvan zou de verplichte premie van de NTHI teruggestort worden. Hoeveel tijd heeft men nodig voor de controle, waarbij de medewerking van de oorspronkelijke verzekeraar essentieel is? Kan men in beroep bij een negatieve beslissing? Worden er administratiekosten berekend en/of bankkosten voor het terugstorten? Wat als het geld ondanks een toezegging niet op je rekening wordt gestort? Hoe voorkomt men misbruik van het systeem door reizigers die geen verzekering hebben in hun thuisland maar wel een bestaande kwaal? En dan moet je je natuurlijk ook weer melden bij een CSC, dat in het slechtste geval twee keer 150 km. reizen inhoudt, wanneer je onverwachts langer verblijft in Thailand. Een echtpaar, dat bijvoorbeeld een maand naar Thailand op vakantie gaat, moet 30 x 2 x 240 Bath voorschieten; dus 14.400 Bath, zo’n 380 euro. Makkelijker wordt het er voor de toerist niet op!

  14. Bucky57 zegt op

    even iets duidelijk maken. Op dit moment zijn er 196 landen op deze wereld. Hiervan hebben er 54 een soort ziektekosten regeling voor hun inwoners, echter maar 14 landen geven ook dekking buiten hun eigen land. Daarom hebben er voor gekozen dat de NTHI mandatory voor alle bezoekers is. Echter men kan zijn fee terugvragen indien men kan overleggen dat men reeds beschikt over een ziektekostenverzkering. De bewijsvoering hieromtrent wordt door onze reimbursement afdeling gecontroleerd bij de desbetreffende ziektekosten verstrekker. Zelfs is Nederland zijn wanbetalers betreffende de ziektekosten, maar ook in de andere landen. Dus zodra dit gekontroleerd is en positief is wordt de betaalde fee teruggestort. Deze werkwijze is voor ons goedkoper en we vermijden dat men met gefaakte polis komt.
    De NTHI is een ziektekostenverzekering geen reiskostenverzekering. We werken wel met 2 soorten categorien. De eerste cat is voor de mensen die een van de volgende visa’s benodigen. Visa Exemption, Tourist visa, Transit visa, Visa On Arriva. Alle andere visa vallen in cat 2. Dit zijn alle soorten Non-Immigrant visa.

    Customer Service Center komen in alle provincies met een onderlinge afstand van plm 150 Km. Ook komen ze op alle mainport airports waar internationale vluchten aankomen en vertrekken. Deze CSC zijn er hoofdakelijk voor het begeleiden van klanten die gebruik maken van medische zorg. Ook zullen deze medewerkers die klanten opzoeken die zich moeilijk kunnen verplaatsen en om de TM6 aftestempelen naar controle van eventuele betalingen. Ook kan men op een CSC vrijstelling regelen indien men getrouwd is met een inwoner van Thailand en gebruik maakt van desbetreffende ziektekostenverzekering.

    Voor de landen welke onder de esean vallen heeft de regering reeds zelf maatregelen genomen en afspraken gemaakt met de verschillende regeringen.

    Ook zal de controle niet bij binnenkomst door de immigration worden gedaan. Zij kunnen op dat moment niet controleren of de getoonde ziektekostenpolis wel geldig is. Daarom wordt er op de TM6 een NTHI stempel gezet indien aan alle voorwaarden is voldaan. Dit is voor immigration eenvoudiger te controleren. Geen NTHI stempel geen uitreisstempel. De verantwoording betreffende het voldaan van de betalingen ligt bij de uitreizende persoon.

    Voor NON-Immigrant houders betaat de mogelijkheid om per maand/kwartaal/halfjaar (5% korting)/jaarlijks (10% korting)te betalen

    Dus geachte Nederlanders jullie zijn in verhouding maar een kleine groep. We kunnen niet iedereen na de zin maken en een aparte regeling per persoon maken. Maar in grote lijnen komen we er wel en hoeft de Thaise zorg niet meer met onbetaalde rekeningen te zitten. Vorig jaar (2016) had de lokatie Phuket $ 750.000 aan onbetaalde rekeningen. Deze bedragen vallen geheel ten laste van het budget van de diverse hospitaals.

    Hoop dat het nu iets meer duidelijker is voor jullie.

    • Renévan zegt op

      Als ik het dus goed begrijp kan iederere buitenlander die permanent in Thailand woont hier dus gebruik van maken, of zie ik dit verkeerd. Zo ja dan zou dit dus categorie 2 zijn, is dit dan een redelijke premie. Kan ik dit dan vergelijken met mijn huidige dure buitenlandse verzekering of moet ik deze dan sowieso aanhouden. Ik neem aan dat deze verzekering alleen geld voor staatziekenhuizen.

      • erik kuijpers zegt op

        Bucky blijft in raadsels spreken en Bucky is een schuilnaam denk ik dus kom eens met je echte naam op de proppen. Als je niks te verbergen hebt mogen wij dat weten. Mijn naam staat hier ook voluit.

        Men spreekt over mensen met een soort visum. Exempt, tourist, transit, arrival. Ik ben hier op extension van een non im O dus zal in cat twee vallen maar woon permanent hier en kom dus nimmer op een internationale luchthaven ‘aan’. Hoe kom ik dan aan een polis?

        Wel goed nieuws is dat het een ZIEKTEkostenpolis is,geen reis- of calamiteitenpolis zoals Assudis biedt in de laatste categorie.

        De website is niet klaar, je kunt inloggen maar hoe staat niet aangegeven, het is allemaal onduidelijk en zelfs is me onduidelijk of Bucky niet iemand is met een grote fantasie die ons voor de gek houdt. Dat zou dan de beste 5 juni mop van eeuwen zijn……

      • Renévan zegt op

        Ik ben nu toch aan het vragen, dus nog maar één. Het systeem is in werking en ik verlaat Thailand voor een dag of wat. Ik kom terug en vooraf wordt er niet gecontroleerd. Nu heb ik een ziekenkosten verzekering maar na een jaar verlaat ik Thailand. Moet ik dan 365 maal de premie betalen plus een boete die ik later kan terugvorderen omdat ik een verzekering heb. Wat als ik na vijf jaar Thailand verlaat, dan wordt het wel erg kostbaar. Of komt er voor categorie 2 een andere regeling.

        • NicoB zegt op

          Het lijkt me dat je bij het verlaten van Thailand er tegen aan kunt lopen dat je al een achterstallige premie betaling zal moeten doen als je geen verzekering in Thailand hebt, je mist dan je stempel van NTHI. Anders zul je er zeker een moeten sluiten bij je terugkomst in Thailand.
          Dat je dat later wellicht terug krijgt omdat je al verzekerd was is wat anders.
          Ik schat maar eens iets in, wellicht wordt je daar als long stayer al eerder mee geconfronteerd als je een verlenging van je Jaarvisa gaat halen.
          Zoals Ronny zegt, eerst maar eens afwachten wat de polis inhoud, het lijkt me dat voor long stayers er niet alleen sprake zal zijn van dekking als met een reisverzekering met spoedeisende hulp en verder repatriëren, maar van een volledige verzekering, met dekking tot een bepaald hoogte, die zal liggen op een maximaal verzekerd bedrag per jaar, zoals dat is bij de Thaise polissen, dan kan de dekking wel eens lager liggen dan dat de kosten bedragen.
          Nou, spannend, afwachten wat die polis gaat inhouden.
          Het zou voor sommigen wel tegemoet komen aan de wens enige dekking in Thailand te hebben, wat een verbetering kan zijn, ook al zou de premie 177 Euro per maand kosten.
          NicoB

          • TheoB zegt op

            Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ook de permanent verblijvende buitenlanders met alleen de NTHI en onvoldoende geldmiddelen (voor verdere behandeling in TH) naar hun vaderland teruggestuurd worden nadat ze gediagnosticeerd en gestabiliseerd zijn.
            Mocht de buitenlander in het vaderland ook geen ziektekostendekking hebben, is dat niet het probleem van Thailand.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        240 Baht x 365 = 87 600 Baht per jaar – 10 procent = 78 840 Baht.
        Dat komt overeen met maandelijks 6570 per maand (+/-177 Euro)
        Valt toch mee.
        Nu afwachten wat die verzekering inhoud natuurlijk en tot welk bedrag je gedekt bent.
        Zal allemaal van de polis afhangen en wat je voor dat geld krijgt ingeval je het nodig hebt.
        Kan misschien zelfs dan een hele goede oplossing zijn voor diegene die uitgesloten zijn of geweigerd wegens te oud.
        Ben benieuwd…

  15. René zegt op

    Ik geloof helemaal niets van het verhaal van Bucky57.
    – Naam van de website is verkeerd gespeld. http://www.nonthaihealtHinsurance.com. De H was vergeten.
    – Die website wordt door http://www.shopify.com gehost. Een commercieel ecommerce bedrijf. Het lijkt mij dat de Thaise overheid daar niet mee in zee gaat.
    – En dan de regeling dat je je geld zou terugkrijgen na controle bij de ziektekosten verzekering…
    – En nog veel meer dingen die ik niet geloof.

    Nee, het verhaal rammelt aan alle kanten.

  16. D.D. zegt op

    Hier zijn zeer interessante reacties te lezen.

    Doch. Het is van belang juist verzekerd te zijn.
    Iemand die een verzekering op een gehuurde scooter neemt, is goed verzekerd. Denkt men.
    Maar als hij/zij niet over het juiste rijbewijs beschikt (internationaal + geldig nationaal) betaalt de verzekering niet uit. Niet die van de brommerverhuurder, niet die van je credit card en ook niet die van je ziektekostenverzekering, van je werkgever of die van je schoonmoeder als zij ook nog een verzekering heeft afgesloten. Je mag er dus 3 of 5 x voor betaald hebben, ze betalen niet uit, daar je je niet aan de voorwaarden hebt gehouden, je hebt ze ontegensprekelijk geschonden, de kleine lettertjes.

    Bucky57 komt met iets heel vernieuwend, alhoewel het al 2 jaar op de agenda staat. (Langer als je de voorbesprekingen in acht neemt). Het lijkt wel of het is een passepartout verzekering voor alle niet-Thai, niet-dit-geval, niet-dat-geval, dan-wel-maar-niets-is-bepaald-verzekering. Waarover het hier vooral gaat, is een gevraagde dekking van alle Thaise ziekenhuizen tegen niet-Thai, die hun ziekenhuisrekeningen niet betalen. De rest die wel in regel zijn, zoals de meeste reizigers die oververzekerd zijn, zouden restitutie kunnen krijgen of zoiets. Zoiets want is er geen nog geen concrete regel of wetsvoorstel.
    Ik sta hier wel achter het principe. Want het gaat uit van solidariteit, en ik wil wel mee betalen voor die enkelen die het voor zichzelf verbrodden. (Criticasters googelen best eerst solidariteitsprincipe, het beste nog in het Engel. Maar in het Nederlands levert het ook al wat hits. En dit solidariteitsprincipe is de basis van ons Hollands en Belgische goed uitgekiende ziekteverzekeringsstelsel van de laatste 75 jaar).

    Hoop het goed begrepen te hebben, alleszins op een deeltje van de discussie hier.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website