Maximumsnelheid op sommige wegen naar 120 km
De verhoging van de maximumsnelheid naar 120 km geldt alleen op snelwegen met vier rijbanen, alleen voor personenauto’s en alleen op de uiterst rechtse rijbaan. De maximumsnelheid voor bussen en vrachtwagens blijft gehandhaafd op 80 km.
De maatregel is een idee van de nieuwe minister van Transport Saksayam Chidchob. Volgens hem zal het niet leiden tot meer verkeersongelukken. “De meeste ongelukken op onze wegen worden veroorzaakt door dronken en roekeloos rijgedrag. Niettemin zullen we aanvullende veiligheidsregels moeten opstellen samen met de nieuwe snelheidslimiet.”aldus Saksayam.
De minister heeft het Department of Highways (DoH) gevraagd uit te zoeken welke wegen geschikt zijn voor de snelheidsverhoging naar 120 km.
Het Thailand Accident Research Centre van het Asian Institute of Technology is het niet met de minister eens en vraagt hem zijn besluit te heroverwegen. De nieuwe limiet leidt volgens hun tot meer ongelukken, omdat de wegen zijn ontworpen op snelheden van 90 tot 110 km. Het centrum wijst er ook op dat snelwegen vol risico’s zijn met overal in- en uitgangen en U-turns.
Bovendien zijn de vangrails er niet op berekend wanneer voertuigen er met 120 km per uur tegen botsen. Het ministerie zal veel geld moeten uittrekken om ze te versterken. Het centrum adviseert de minister de nieuwe limiet alleen in te voeren op wegen met weinig in- en uitgangen en U-turns.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
“Volgens hem zal het niet leiden tot meer verkeersongelukken. “De meeste ongelukken op onze wegen worden veroorzaakt door dronken en roekeloos rijgedrag.”…
Voor dronkaards en roekelozen gelden dezelfde snelheislimieten. Deze maatregel heeft geen invloed op het aantal dronkaards. Maar de gevolgen van de ongevallen zal wel veel zwaarder zijn. Tja… ons logisch denken gaat volgens mij blijkbaar verder dan dat van de Thaise…
“alleen op de uiterst rechtse rijbaan”
Ooo jee. Verlaat je dan de rechtse rijbaan, dan moet je meteen vaart verminderen van 120 naar 80!!! Dat wordt brutaal remmen en terug optrekken! Wat een groot snelheidsverschil op 2 naastgelegen rijstroken! En de Thai rijden niet bepaald tussen de lijnen, maar wel tussen de rijbanen…
Hou dat maar eens in de gaten!!!
Dat betekend dat er knap weinig veranderd ,het merendeel van de automobilisten gaat in Bangkok op de rechtse baan rijden en gaan pas in Pattaya van de rechtse rijstrook af
Maar volgense de Thaise verkeerswet mag je zoveel mogelijk links houden. Dus als ze dat niet aanpassen mag je alleen even 120 om in te halen en dan weer terug naar links en voet van het gaspendaal. En die de genoemde nodige aanpassingen aan de infrastructuur zullen ook wel op zich laten wachten. Laat ze eerst maar het wegennet verder verbeter (zoals her en der al gebeurt) en ga dan aan de maximumsnelheid rommelen. Leg eerst maar eens een echte snelweg netwerk aan zonder U-turns en op en afritten, plaats goede vangrails enzovoort , dan de snelheid naar 120.
Zoals nu klinkt het als een nog populistischer junta regeringsplannetje dan de 120 naar 130 km/h hier in NL.
Voor de olie crisis bestond er geen maximum snelheid in Thailand. Daarna werd het 90 km/u voor sedans. 80 voor bussen, motorcycles en pick-ups en 60 voor vrachtwagens. Dus al heel lang zo. Hoewel, 120 km/u in Thailand? Wow!!
HET recept voor nog grotere crashes. Een verplicht snelheidsverschil van 40 km tussen de linker en de rechterbaan.
Ik zie het al voor me. Een Thai rijdt met 80 km/u op linkerbaan en wil voorganger inhalen. Inschatten is niet per definitie het sterkst ontwikkeld bij de meeste bestuurders. Dus de klap zal groot zijn als de met 120 km/u over rechterbaan rijdende achterligger moet uitwijken of er bovenop klapt.