Luchtverontreiniging met fijnstof weer op gevaarlijke niveaus
Het pollution centre van de gemeente Bangkok (BMA) meldt een stijging van de concentratie van fijnstof van 2,5 micron (PM2,5) in het district Nong Khaem in het westen van de stad en het district Khlong Sam Wa in het oosten.
Een van de problemen die in het koude seizoen aan de oppervlakte komen is de stijging van PM2,5 fijnstof in de lucht. De PM2,5-niveaus zijn in veel gebieden van Thailand toegenomen naarmate het koude seizoen vordert en zullen naar verwachting tegen het einde van deze week verder verslechteren. Langdurige blootstelling aan Fijnstof kan leiden tot blijvende gezondheidseffecten zoals verminderde longfunctie, verergering van luchtwegklachten en vroegtijdige sterfte aan vooral luchtwegklachten en hart- en vaatziekten.
Het pollution centre van de gemeente Bangkok zag dinsdag dat de PM2,5-niveaus in de twee districten op een niveau lagen dat schadelijk is voor de gezondheid. Het centrum vond 58 microgram per kubieke meter (µg/m³) lucht in Nong Khaem en 55 µg/m³ in Khlong Sam Wa terwijl het gemiddelde PM2,5-niveau in Bangkok 37,7 µg/m³ was. De PCD stelt het veilige niveau op 50 µg/m³, de WHO daarentegen op 25.
Gouverneur Aswin Kwanmuang schrijft op Facebook dat de vervuiling tijdens het koude seizoen van december tot februari tot piekniveaus zal stijgen. De BMA zal met andere instanties samenwerken om maatregelen te nemen voor het beheersen van de fijnstofdeeltjes. Vooral het verkeer, bouwplaatsen en het buiten verbranden van afval of biomassa zijn verantwoordelijk voor de stijging.
Aswin wil de fijnstof bestrijden door o.a. water te sproeien op de wegen in de stad. Bewoners wordt geadviseerd om te proberen hun blootstelling aan stofdeeltjes te beperken en de luchtkwaliteitsrapporten van verschillende bronnen in de gaten te houden.
Enkele aanbevolen sites zijn www.bangkokairquality.com, www.air4bangkok.com, www.prbangkok.com en de mobiele applicatie AirBKK.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Bezienswaardigheden23 december 2024Lamphun, de charme van het Lanna koninkrijk (video)
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
“Vooral het verkeer, bouwplaatsen en het buiten verbranden van afval of biomassa zijn verantwoordelijk voor de stijging”
Is er in de overige maanden dan minder verkeer, bouwplaatsen etc?
Het is toch elk haar zo rond deze tijd ivm het “burning season” ?
Tijdens de moeson zal het fijnstof waarschijnlijk door de regen uit de lucht worden gespoeld.
En er zal veel fijnstof met het regenwater in de riolen verdwijnen.
Buiten verbranden werkt ook niet zo goed als het regent.
Als het kouder word krijg je verschillende luchtlagen.
Ook als er weinig wind is dan heb je meer last.
De meeste stofdeeltjes zitten in het verkeer.
Zie filmpje https://www.rivm.nl/fijn-stof
Mensen met longproblemen kunnen beter niet in de stad wonen.
Wat in het hete tijd is het probleem dat de wegen niet schoon zijn. BV veel zand. Dat zand word in de droge tijd niet weg. Bij weinig wind kan je beter in een auto die gesloten is rijden. Zorg wel voor een goede ventilatie met een gesloten systeem hebt.
Maar Thailand blijft een mooi vakantieland. Of een leuk plekje om van je oude dag te genieten.
Je zou zeggen zet in op Ev.
Maarja gezien dat regelmatig een halve meter water in de straten staat wordt dit ook een lastig verhaal.
Dus het ev verhaal kunnen we ook afschieten.
Natuurlijk is vooral het verkeer, bouwplaatsen en het buiten verbranden van afval of biomassa verantwoordelijk voor slechte luchtkwaliteit.
Maar er is nog iets dat meespeelt en dat is de inversielaag die vooral in Azie tijdens de winter ontstaat.
De slechte lucht wordt dan eigenlijk gevangen gehouden in de onderste laag en kan niet verder stijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inversielaag