Luchthaven Suvarnabhumi moet lange wachtrijen bij immigratie en de bagagebanden aanpakken
Het Ministerie van Transport heeft de luchthaven Suvarnabhumi opgedragen om dringend iets te doen aan de lange wachtrijen bij de immigratiebalies en de lange wachttijden bij de bagagebanden. Zo willen ze het de internationale reizigers gemakkelijker maken om het land binnen te komen nu het toerisme in Thailand weer aantrekt.
Suvarnabhumi is het belangrijkste vliegveld voor internationale aankomsten in Thailand en vorige maand werden er in totaal 4,3 miljoen passagiers verwelkomd. Dat is een jaar-op-jaar groei van 317%, wat neerkomt op een dagelijks gemiddelde van 138.287 passagiers.
In januari 2023 heeft de luchthaven 25.690 vluchten bediend, met een dagelijks gemiddelde van 829 vluchten. Ongeveer 2.000 van deze vluchten – of ongeveer 80 per dag – kwamen uit China en brachten in totaal 255.000 reizigers binnen, wat neerkomt op ongeveer 11.000 passagiers per dag.
De toename van het aantal passagiers heeft geleid tot problemen op het vliegveld, vooral bij de paspoortcontrole en het verwerken van bagage. Het Ministerie van Transport heeft daarom de Airports of Thailand (AOT) opgedragen om 60 extra immigratiebalies toe te voegen, wat de verwerkingscapaciteit naar verwachting zal verhogen naar 3.000 mensen per uur.
Op het gebied van bagageafhandeling heeft AOT de twee grondafhandelingsbedrijven opgedragen om meer personeel en apparatuur in te zetten om meer vluchten te kunnen afhandelen. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben tijdelijke toestemming gekregen om hun eigen grondafhandeling te regelen om vertragingen te verminderen.
AOT is ook bezig om een derde grondafhandelingsbedrijf te selecteren, zodat het vliegveld duurzaam kan blijven groeien in capaciteit voor vluchten en passagiers.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Maar dan eisen ze wel ook nog eens Thb 300 van elke aankomende vliegtuigpassagier of Thb150 van elke overland binnenkomende bezoeker
Wat een verschil met AMS. Gelukkig reis ik altijd louter met handbagage.
Maar hopelijk lukt het AOT om hun woorden om te zetten in daden.
1 December 2022 weer terug gekomen vanuit Nederland, overstappen in BKK om door te vliegen naar CM.
Kofferafhandeling was geen probleem want dat werd door de luchtvaart maatschappij gedaan, ik had 2 1/2 uur de tijd om over te stappen, maar door de controles bij o.a. de douane en Imm. moest ik rennen voor mijn vlucht naar CM.
Ik was de laatste die instapte, het had dus niet 2 minuten langer moeten duren en gelukkig kan ik nog rennen voor mijn leeftijd (met handbagage en laptop) andesr had ik dus door de trage afhandeling bij de douane / Imm. mijn vlucht gemist.
Op Schiphol moest ik ook al 2 1/2 in de rij staan bij Eva Air ondanks online ingecheckt te hebben, verder bij de Nederlandse douane geen vertraging, ging snel, maar het begint nu onderhand knap irritant te worden om te moeten vliegen, is het niet de veel duurdre ticketprijs dan is het wel dat uren lange wachten.
Gelukkig is het voor mij dit jaar de laatste keer om deze vlucht heen en weer te moeten maken, ik beklaag de tourist.
bij de Nederlandse douane geen vertraging Dat zal zeker, want die kom je ook niet tegen. Waarschijnlijk bedoel je de paspoortcontrole door de Marechaussee.