PISA-test: Kwaliteit van onderwijs in Thailand nog steeds slecht
Thaise studenten presteren consistent onder het internationale gemiddelde bij kernvakken zo blijkt uit de PISA test. PISA (Programme for International Student Assessment) is een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek, dat wordt uitgevoerd onder auspiciën van de OESO. En is daardoor een goede graadmeter hoe het gesteld is met de kwaliteit van het onderwijs in een land.
De resultaten zijn dinsdag gepubliceerd door de OESO en tonen aan dat Thaise studenten, ten opzichte van de meeste landen die aan de evaluatie deelnamen, duidelijk minder scoren op de vakken leesvaardigheid, wiskunde en wetenschap. De PISA-examens, die om de drie jaar plaatsvinden, evalueren onderwijssystemen wereldwijd door het meten van de basisvaardigheden en de kennis van 15-jarige leerlingen.
Ongeveer 600.000 leerlingen uit 79 landen voltooiden de test, die zich vooral op hun leesvaardigheid concentreerde. Volgens de enquête staat Thailand op plek 56 voor wiskunde, plaats 66 voor leesvaardigheid en op de 52e plek als het gaat om wetenschap.
Thaise leerlingen noteerden een score van 393 punten bij het lezen, ver onder het OESO-gemiddelde van 487 punten. Bij wetenschap scoorden Thaise studenten 426 punten, veel slechter dan het internationale gemiddelde van 489. Voor wiskunde scoorden Thais 419 punten, ruim onder het OESO-gemiddelde van 489 punten.
Uit het onderzoek bleek ook dat sociaal-economisch bevoorrechte studenten in Thailand 69 punten hoger scoorden dan achtergestelde studenten.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
De onderwijzers beheersen vaak zelf de vakken niet die ze onderwijzen.
Wat kun je dan van de leerlingen verwachten?
Overigens lijken de cijfers me geflatteerd, of anders zijn de leerlingen geselecteerd.
Ik geloof namelijk niet, dat als de tafels van 10 al te moeilijk zijn voor de leerlingen, zo ook maar een enkele punt kunnen scoren met wiskunde of wetenschap.
De onwetendheid beperkt zich helaas niet to het schoollokaal.
Verbaast mij niets. Ik heb daar 8 jaar les gegeven. Ouders vinden het niet zo belangrijk. “het zijn nog kinderen”wordt er veelal gezegd. Bovendien zijn vele leraren niet capabel en rammelt het hele educatiesysteem aan alle kanten.
China staat weer op nummer 1. Maar dat komt omdat, zoals de Bangkok Post meldt:
China was top in all subjects, but its score was calculated using results from just four of its provinces –Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang — which are also some of its most affluent.
Als je in Thailand alleen de resultaten van Bangkok en Chiang Mai neemt dan staat Thailand bijna gelijk aan de Verenigde Staten.
Dan laatste klopt dan weer niet, als je over stedelijke bevolking praat dan neem je in de VS New York en Los Angeles bijvoorbeeld welke je kunt vergelijken met Bangkok en Chiang Mai. Dus stedelijke bevolking vergelijken met stedelijke bevolking en land als totaat met een andere land als totaal
Selectieve trots!
China is een veelvoud van 4 provincies!
Een combinatie van meerdere factoren:
a) Status & Gezichtsverlies.
b) Het kunnen kopen van diploma’s en aanstellingen ( als docent bijv); kennis en kunde van ondergeschikt belang
c) Nationale trots met daardoor de eigen fouten&tekortkomingen niet kunnen & willen zien
d) Afkeer van buitenlanders ( xenofobia)
e) Veel te weinig kennis van wat er in het buitenland gebeurt ( zie Thaise TV: 5 min de vorst+ familie, 5 min de premier, 5 min de regering, 5 min Bangkok, 5 min rest van Thailand, 2 min Azië, 2 min rest v de wereld
f) Weg van de minste weerstand mai pen rai..
Het zal door de regering wel afgedaan worden als een onderzoek met allerlei vooroordelen, enz, enz, want als ze toegeven dat dit een representatief onderzoek is, is het een groot gezichtverlies voor de Thai !
Ach, ze zijn nog wel zo sportief om aan zoiets deel te nemen.
Het is net als het kiezen van een nieuwe sport; als je iedere keer de kansloze verliezer bent en de oefening nooit kunst baart dan hou je het gauw voor gezien, maar deze doorzetters laten zich niet gek maken.
Toch wel verrassend of juist niet, is dat de deelnemers uit de deelnemende ASEAN landen even goed zijn als Thailand, dus er zal niet directe aanleiding bestaan om het niveau op te krikken.
Mijn ervaring als leraar Engels in het verleden bij diverse scholen is helaas niet beter en wat ik verneem van sommige vrienden die nog steeds aktief zijn in het Thaise onderwijs blijft triest…
Ook dit jaar kwam ik weer jonge kinderen tegen die mij vriendelijk aanspraken met een ‘Hello, my name is!’
(zo staat het tenslotte in de les boeken, maar als de leraar/lerares niet uitlegt dat je daarna je eigen naam moet zeggen…)
Grootste boosdoener blijft het Ministry of Education en de leraren opleiding…
Ongeveer 1 jaar geleden was er veel ophef over een lerares, die aantoonbaar gemaakte rekensommen fout rekende. Terwijl die overduidelijk goed waren gemaakt.
Als kinderen van dat soort “leraren” afhankelijk zijn om kennis bijgebracht te krijgen dan kan het resultaat van het onderzoek niemand verbazen.
Zelf ook een aardig voorbeeld meegemaakt. Ik zou de kleinzoon van mijn vriendin van school halen. Hij had het laatste uur ENGELS en zou om 16.00 u klaar zijn. Toen hij om 16.30 u nog niet was verschenen, ben ik naar zijn klas gegaan om aan de leraar te vragen (in het Engels gezien mijn beperkte kennis van Thais) hoe lang het nog ging duren, keek de beste man mij met grote niet begrijpende ogen aan. Hij wist echt niet wat ik vroeg.
Later begreep ik, dat het Engels “onderwijs” bestond uit schrijven en lezen. Spraak was niet aan de orde, want te moeilijk……!!!! Waarschijnlijk omdat “leraar” uitspraak niet aankon.
Zo leer je het dus nooit, lijkt me.
mijn dochter (4 jaar) gaat al vanaf 2,5 jaar naar pre school zoals de meeste kinderen. In het 2e jaar worden ze al voorbereid op de ‘grote’ school met het leren van het alfabet en krijgt ze zelfs al huiswerk.
Nu op de grote school in de 1e klas wordt er al veel van ze gevraagd te leren inclusief elke dag huiswerk wat ik zelf al te veel vind.
Wat ik gezien heb van bijvoorbeeld Engels is dat dit snel te moeilijk is voor de leeftijd.
Ik denk dat in het huidige systeem veel kinderen op bepaalde vlakken niet mee kunnen komen zeker als de verzorgers (grootouders) hen niet kunnen helpen. Kinderen en ouders zien van vakken het belang niet in en dus geen interesse. Daar is vanuit de school denk ik onvoldoende aandacht voor.
Daarbij zal idd het niveau van leerkrachten niet altijd voldoen. Hier in het dorp spreekt de generatie van mijn vrouw beter Engels dan de huidige leerlingen.
Er zijn ook verschillen tussen scholen: de gratis dorpsschool, de duurdere en betere variant in de streek en in de grote stad nog meer keus. De sociaal economisch bevoorrechte studenten!
We zullen er zelf alert op moeten zijn en helpen zodat onze dochter op niveau blijft. Nu zit ze op de dorpsschool hopelijk later op de betere school als dat financieel haalbaar is.
Gisteren op de Nederlandse T.V. was te zien dat het leesnivo van 15-jarigen hollend achteruitgaat!
Of is het achteruit hollend, want dat is ook moeilijk!