Zeven gevaarlijke dagen Songkran: 59 verkeersdoden!
Songkran, voor sommigen een feest voor anderen een periode van rouw. Voor en na en tijdens Songkran zijn de wegen in Thailand overvol met Thais die vakantie hebben en naar hun geboorteplaats terugkeren om daar het Thaise nieuwjaar te vieren.
Jaarlijk vallen bij deze volksverhuizing gemiddeld 300 doden en 3.000 gewonden. Veelal veroorzaakt door dronken bestuurders.
Ieder jaar beloven de autoriteiten iets te doen aan deze wantoestanden maar slagen daar nauwelijks in. Bij de eerste van de ‘zeven gevaarlijke dagen’ op 9 april vielen er al 25 verkeersdoden en 348 gewonden. Dat is iets minder dan vorig jaar toen er 41 doden vielen en 348 gewonden te betreuren waren.
Inmiddels is op de tweede dag het aantal verkeersdoden gestegen tot 59. Er zijn in totaal 765 gewonden gevallen bij 723 verkeersongelukken.
Nu maar wachten op de trieste eindbalans van 2015.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Thailand staat op de wereldranglijst nummer 2 wat betreft verkeersdoden per jaar..
met 44 doden per 100000 inwoners. Dat zijn jaarlijks ongeveer 26400 doden, per dag 73. Je zou dus kunnen stellen dat deze Songkran vakantie minder gevaarlijk is dan normale dagen.
Groet, Dontejo.
Volgens mij zijn dit slachtoffers die rechtstreeks met Songkran te maken hebben.
Wel criteria ze daarvoor gebruiken weet ik ook niet.
Het is maar hoe je het leest natuurlijk.
Stel een land is in oorlog.
Gemiddeld sterven er in dat land dagelijks 70 mensen.
Tijdens een bombardement zijn er 59 doden gevallen..
Moeten we dan tot de conclusie komen dat men maar beter kan blijven bombarderen want dan vallen er minder doden … 😉
Ronny, het gaat enkel om verkeersdoden.Hoe denk je de Songkran verkeersdoden te onderscheiden van ” gewone” verkeersdoden. Tijdens deze dagen is iedere dode een Songkran dode. Trouwens iedere verkeersdode is er een teveel en natuurlijk moet er iets aan gedaan worden. Het moet niet bij voorstellen alleen blijven.
Groet, Dontejo.
Hangt af welke criteria ze gebruiken om als Songkrandode te worden gerekend en die ken ik niet. Elke doden die valt tijdens de Songkranperiode is daarom niet het gevolg van Songkran. En natuurkijk moet er iets aan gedaan worden maar dat moet zich dan ook niet beperken tot de Songkranperiode.
Als ik schrijf dode wil dit zeggen een dode in het verkeer maar ik hoop dat dit wel duidelijk was.
Volgens de WHO zijn er in Thailand per jaar meer dan 25000 verkeersdoden te betreuren.
Gedeeld door 364 zou dat ongeveer 70 doden gemiddeld op een gewone dag moeten zijn.
Een aantal van 59 doden is dan zelfs lager dan op andere dagen.
Of worden alleen de mensen die ter plekke overlijden geteld en en niet degenen die later overlijden in het ziekenhuis?
Desinformatie van de Thaise overheid? Wat zijn de werkelijke cijfers?
Iedereen weet dat alcohol en rijden niet samen gaan
De infrastructuur van de wegen in Thailand en de verkeersregels en het opvolgen ervan zijn daarenboven ook niet wat ze zouden moeten zijn
Deze factoren samen plus het feit dat de Thai een slechte chauffeur is zal daar weinig aan veranderen vrees ik. En eerlijk gezegd is de Songkran ook niet meer wat het geweest is op sommige plaatsen en daar heb wij Westerlingen die elk jaar met meer en meer hiervoor afreizen zeker ook schuld aan
Eugenio,
Inderdaad worden alleen de mensen geteld, die ter plekke overlijden. Wat er is gebeurd met de zwaargewonden, die later overlijden, interesseert de Overheid niet.
Ik vraag mij af, of de Overheid wel iets zinnigs doet om ongevallen te voorkomen. Misschien hooguit voor de vorm in de omgeving van Bangkok. In 14 jaar heb ik daar nooit iets van gemerkt.
In Chiang Mai zijn wederom de helft van de U-turns afgesloten. Kost een paar extra kilometers rijden maar het is wel een maatregel om ongevallen te voorkomen.
Ik weet dat de U turns in Cm ook veel ongevallen met zich meebrengen.
Aan Makro Hang Dong regelmatig ongevallen, omdat het doorgaande verkeer niet eens de moeite doet om te vertragen. Hetzelfde een paar km verder voor de luchthaven. Niemand geeft er om dat met een beetje te vertragen de anderen de U turn kunnen gebruiken en niet zoals ni er aan de andere kant lange rijen wachtende staan waar ook nog al eens tegenaan gereden word.
Opgevallen is mij dat de laatste 2 dagen in en om Hua hin grote alcohol controles zijn .
Deze zijn ook niet op de plaatsen waar er normaal veel controle is maar ook waar ze niet verwacht worden en op steeds wisselende tijden .
Dus een feestje vieren kan normaal maar ga je met 1 drankje teveel op vraag dan aan de eigenaar om een betrouwbare vervoerder die je naar de plaats van bestemming kan brengen .
Denk niet mij gebeurt het niet ,de tijd dat je wakker word zal je jezelf op de borst kloppen met de gedachten er achter .
Dat heb ik goed gedaan !
Normaal gesproken kun je alleen op de weg gaan in Thailand als je dronken bent. Als je nl. nuchter bent en je hersens gebruikt, ga je in Thailand niet zelf de weg op . . (lach).
Alle gekheid op een stokje. bedankt Pim.
Zelfs als voetganger ben je op de ZEBRA bv. in Hua Hin niet veilig. De meeste Thais zien deze witte strepen als een wegversiering maar niet als een reden om voor je te stoppen.
Met aangepaste snelheid rijden is een zin, die je niet het Thais kund vertalen cq. geen Thai begrijpt wat je bedoeld. Oftewel dat hij in zijn hersens dit niet zo kan omzetten dat hij begrijpt wat dat voor hem zou kunnen betekenen als hij achter het stuur kruipt.
De Thaise autoriteiten en de WHO hanteren een andere telmethode van het aantal verkeersdoden dat jaarlijks overlijdt tgv een verkeersongeval. De Thai tellen alleen het aantal doden dat ter plekke van het ongeval overlijdt terwijl de WHO ook de doden telt die in de 30 dagen na het ongeval nog overlijden.
Voor het grote aantal verkeersdoden zijn verschillende oorzaken aan te wijzen.
Alcohol is een oorzaak. Oververmoeidheid en in slaap vallen achter het stuur ook. Het meer dan idiote rijgedrag van veel Thai speelt ook een grote rol. Veel Thai kunnen niet rijden omdat ze nooit rijles hebben gevolgd. Er bestaat bij veel Thai een volledig gebrek aan respect voor de medeweggebruiker. Er wordt veel te hard en te kort op elkaar gereden. Bumperkleven lijkt hier normaal te zijn. En ga zo maar door.
Het falen van de politie is een belangrijke factor van het grote aantal doden op de weg.
De overheid blijkt ook niet in staat te zijn de verkeersdiscipline te verbeteren.
Dus een falende politie en een tekort schietende overheid in combinatie met de mentaliteit van de Thaise weggebruikers die werkelijk overal lak aan hebben, is in het kort de kern van het probleem. Net zoals bij corruptie blijkt men ook niet in staat of bereid de verkeersveiligheid drastisch te verbeteren.
Volledig met je eens. Behalve de mentaliteit (alleen met zeer zware straffen) kun je de rest wel in greep krijgen. Speciaal agenten die op de kruispunten opletten wie bij rood rijdt en wie door de berm zou helpen. Speciaal als je dan deze mensen met hun auto een paar uur ter plekke laat wachten, voordat ze verder mogen rijden. Dit tijdverlies slaat misschien door in hun hersepan ? In deze tijd kun je meteen hun kar kontroleren en bij gebrek aan bv. goede banden en werkende verlichting hun helemaal uit het verkeer trekken, zolang todat de gebreken zijn opgelost of ze helemaal weer nuchter zijn.
En zoals altijd weten wij het allemaal beter, kunnen beter rijden, weten beter hoe je tijdens de Songkran je moet gedragen. Het wordt eens tijd, dat de Thaise regering mensen in dienst neemt, die dit blog in het Thais vertalen. Misschien dat de een of ander een werkvergunning krijgt en voor het ministerie van verkeer kan gaan werken en de boel eventjes oplost…
Maar goed, degenen die het verkeerd doen, zullen hier niet gaan schrijven: “ja maar bumperkleven is leuk en ik kijk nooit uit in het verkeer. En niet de anderen zijn schuld, maar ik ben een van degenen die dronken achter het stuur zitten, nadat ik overdag met mijn supersoaker een paar motorrijders van hun ijzeren paard heb geschoten…”
Ik ga morgen met mijn vriendin, een ton met water en twee waterbakjes op de zijkar van onze motor naar Hua Hin en hoop een leuke dag te hebben….. Wie weet, is dit mijn laatste commentaar op Thailandblog??? Ik zal in ieder geval voorzichtig zijn en niet te snel rijden. Omvallen kunnen we nauwelijks met onze driewieler. We zijn nu wel afhankelijk van het gedrag van andere chauffeurs… Soms moet je, om uit de dagelijkse sleur te komen, toch eens een risico nemen. Anders kun je je ingraven en je slachtoffer voelen van de omstandigheden.
Het zal elk jaar zo zijn en verbetering is niet in zicht. Het is alleen de Thaise politie die hier iets aan kan doen. Maar die zijn helemaal niet geintereszeerd cq. niet te zien op die punten waar het steeds knald. En dat zijn in hoofdzaak de verkeerslichten op de snelwegen waar vele automobilisten, deels door zelfs door de berm aan de normal bij rood wachtende, voorbij zien te komen. Het toch nog net door rood rijden is nationaal sport. Fatsoenlijk wachten tot the groen word een vreemd word. Leren dat dit fout is, hoord niet bij de Thaise opvatting van goed gedrag op de weg. Ik hoop dat bij de doden die vallen steeds en alleen die Thais zijn, die geen respect hebben voor de andere verkeers deelnemers. Maar het zijn meestal de normal rijdende mensen die het slachtoffer worden van roekeloze rijdende en bezopen Thais