Thailand tekent overeenkomst met China voor aanleg dubbelspoor
Thailand maakt serieus werk van het aanpakken van de infrastructuur. Gisteren werd daarvoor een overeenkomst getekend met China die helpt met de financiering en aanleg van een dubbel treinspoor.
Het huidige spoornet van de SRT (Thaise spoorwegen) is zwaar verouderd. Er zijn regelmatig ontsporingen en ongelukken door slecht onderhoud en het oude materieel.
Met de aanleg van de nieuwe spoorlijnen zal medio 2016 worden begonnen. De eerste treinen moeten in 2022 gaan rijden. Er zal gestart worden met de route tussen Nong Khai en diepzeehaven Map Ta Phut in Rayong en tussen Bangkok en Kaeng Khoi.
Thailand zal gebruik gaan maken van de internationale spoorbreedte (1,435 meter). Hierdoor kunnen treinen snelheden halen van 180 km per uur. De spoorlijnen worden ook geschikt gemaakt voor hogesnelheidstreinen.
De lijn naar Nong Khai wordt aangesloten op de spoorlijn naar Vientiane, die ook door de Chinezen aangelegd gaat worden.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
China, het land met enorme corruptie, onbetrouwbare producten, onbetrouwbaar als partner. Wel steeds meer bezig om ontwikkelingslanden in hun greep te krijgen. Zie bijvoorbeeld de West Afrikaanse landen die beroofd worden van hun grondstoffen. Nu is dus ook Thailand aan de beurt. De Chinese toeristen en hun gedrag en mentaliteit zijn een klein voorproefje. Kwaliteits producenten als Siemens, Volvo, Mercedes willen niet eens meer meedoen aan aanbestedingen voor levering van autobussen, metro systemen omdat de kwaliteit die zij leveren te goed is voor Thailand. Ga maar verder lekker in zee met China en laat je maar helemaal inpakken en afhankelijk worden Thailand! Ik reis nu al niet met de trein in Thailand omdat het te gevaarlijk, onpraktisch en langzaam is, maar ook in de toekomst zal ik niet in een Chinese HSL stappen. Weet u nog van de dodelijke ongelukken bij de proefrit met de HSL van Chinese makelij in China? Wat een domme beslissing van de Thaise regering. Maar ja, de tea money is het belangrijkste ook hier weer.
Beste Rob,
Wat een vreemde negatieve benadering. Laten we verheugd zijn dat er tenminste één serieuze buitenlandse investeerder de infrastructuur aan mag pakken. De Chinezen kunnen dit zeer goed, en als je ooit de moeite neemt in China een kijkje te nemen, dan zul je ervaren welke hoogwaardige prestaties zij kunnen leveren. Ik heb geen enkele bedenking t.a.v. de te leveren kwaliteit. Die vermeende corruptie valt ook zwaar mee, natuurlijk op het hoogste overheidsniveau zal er best het een of ander geregeld zijn. Maar ten aanzien van de uitvoering geen schijn van kans meer. De Chinezen houden alles in eigen handen, onderaannemers zijn welkom, op normale condities, willen ze meer, dan vallen ze af, komt er een ander of doen de Chinezen het zelf. Deze verbinding zal per KM beduidend goedkoper uitvallen dan de Sky Train en AirPort Rail link, en dan bedoel ik niet dat de spoorlijn op de grond ligt en niet op een hoge traverse.
De Chinezen doen op deze manier aan gebonden ontwikkelingshulp, ze betalen grotendeels dit eigen project, en plukken daar straks de “handel – transport vruchten” van. China handeld net als de meeste landen ter wereld met een commerciël oogmerk. Anders dan de Russen, die handelen om macht te verwerven, waarbij het welzijn van de eigen bevolking wordt opgeofferd aan macht en status van het moederland.
Hoe geweldig zou het niet zijn als er straks goede spoorverbindingen door heel Thailand liggen. Aanzienlijk veiliger dan het huidige zeer intensieve netwerk van buslijnen. En dan nog maar te zwijgen over de milieuwinst door het wegvallen van de lange afstandsbussen en de korte binnenlandse luchtverbindingen.
Paul Schiphol
Ik heb steeds meer bewondering voor de chinezen .
Want ik ben er nu een aantal keer geweest ,en was vol verbazing.
En de eerste keer ging ik met mijn vooroordelen ,zoals vele hebben.
Je weet wel allemaal slechte kwaliteit geen afspraken mee kunnen maken armoede enz.
Nu waar ik ben geweest xiamen en de regio .
Ik was verbaast van de dure auto’s die er rond reden de gastvrijheid soms grofheid van sommige mensen
Ja het het engels spreken is erg moeizaam.
Maar de fabrieken doen niet onder voor de nederlandse.
Alleen al de grote van alles maakt je duidelijk dat je dit niet moet onderschatten.
De grote bedrijven laten van alles maken in china maar plakken hun eigen naam erop .
Chinezen denken alleen aan zaken doen hebben geen interesse in oorlogje spelen .
En coruptie is in thailand vele malen meer dan china ( ze hebben daar zeer strenge straffen voor ik geloof zelfs de doodstraf)
Ze hebben daar veel meer (snelheids)treinen dan in nederland kijk maar naar onze snelheidstrein dat is gewoon een grote ramp .
Wij in europa kunnen alles sneller en beter jaja maar naar jaren en miljarden € weggegooit te hebben .
En er rijdt nu een boemeltrein tussen amsterdam en parijs .
Laten we ze eerst een kans geven ,wij hebben al bewezen dat we het niet kunnen.
Ik heb steeds meer respect gekregen voor de chinezen .
En ik heb er in korte tijd meer vriendschap gekregen zonder bijbedoelingen dan in thailand.
Ze laten je merken dat je een gast bent en geen atm.
Ga zelf eerst kijken voor dat je oordeelt men jansen.
Ik ga zeker terug op vakantie maar gaan wonen nee,is te duur voor mij soms is het duurder dan holland .
Ik was in september in China in Beijing en ben met totaal andere ogen gaan kijken na dit land.
Ze modern ruime opgezette wegen. Hoge en moderne gebouwen, geen bedelaars maar wel veel militairen en politie.
Alleen wel 40 miljoen bewoners van Beijing en 17 miljoen auto’s waar de meeste van geen rijbewijs hebben.
Als je uit Beijing ben zie je ook natuurlijk het platteland, dat daar ook armoede is in de boerendorpen.
Toch vriendelijke mensen al spreken ze geen Engels, dus veel handen en voetenwerk.
Corruptie, geloof ik best, maar waar niet Nederland ? Laat me niet lachen met de bouwschandalen, afkoopsommen van de belastingen, Betuwespoorlijn, snelheidstreinen.
Met enige regelmaat kan je lezen dat er in Thailand treinen ontsporen, dus ben het met Rob Jansen wel eens dat reizen per spoor in Thailand niet zonder gevaar is. Dat het per spoor wellicht niet zo snel gaat heeft echter ook zijn voordeel, je ziet nog eens wat van de omgeving. Met een snelheid van 180 km p/u zal dat niet zo makkelijk gaan. De samenwerking met China heeft natuurlijk met het prijskaartje te maken, wat dat betreft kan goedkoop ook duurkoop worden. Denk maar aan ons eigen debacle met de Fyra!