CP en ThaiBev willen investeren in de hogesnelheidstrein
De Charoen Pokphand Group (CP), ’s lands grootste agro-industriële en voedsel conglomeraat en onder ander eigenaar van de Makro in Thailand, wil 150 miljard baht investeren in de aanleg van een hogesnelheidslijn (194 km) tussen Bangkok, Pattaya en Rayong, aldus minister Prajin van transport.
Deze maand krijgt de minister een investeringsplan van het bedrijf.
De spoorlijn Bangkok – Rayong is een van de twee geplande hogesnelheidslijnen in Thailand. De andere is Bangkok – Hua Hin, deze lijn is 211 km en kost 98 miljard baht. Hiervoor heeft Thai Beverage Plc interesse, een bierbrouwer en frisdrankproducent, o.a. de eigenaar van Chang bier.
De aanbesteding voor de hoge snelheidslijn naar Hua Hin begint vermoedelijk in juni volgend jaar, de aanleg neemt 30 tot 36 maanden in beslag.
Voor de Bangkok-Rayong lijn moet er eerst een milieurapport worden opgesteld. Het ontwerpwerk vordert traag omdat het tracé door bergachtig terrein en stroomgebieden loopt.
Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/5sKf1s
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Dit is geen HST lijn zoals wij ze in Europa kennen, deze lijnen zullen dubbel spoor Europese breedte zijn waarop een snelheid van 145 km zal gehaald worden. Deze sneleheid werd in Europa in de jaren 30 van de vorige eeuw al gehaald met Stoomtreinen.
De echte HST lijnen zullen elders gebouwd worden..
Bij mijn weten is het de bedoeling dat er UIC60 profiel gaat worden gebruikt bij een spoorwijdte van 1435 mm (normaalspoor). Identiek aan de HSL en Betuweroute.
PDF download: http://www.sepo.go.th/highspeedrail/dowload/FactSheet-04.pdf
Mijn inschatting is dat met name het toerisme naar Rayong door de komst van deze trein een enorme stimulans zal beleven. Goed voor de plaatselijke ondernemers maar het pittoreske van Rayong zal snel verleden tijd zijn en dat vind ik persoonlijk te betreuren.
Een derde hogesnelheidslijn zou ontwikkeld worden vanuit N-Thailand richting Bangkok.
Er is belangstelling met name van Chinese zijde.
Naast de milieu aspecten maakt men ook een haalbaarheidsstudie over het traject Bangkok – Pattaya –
Rayong. Een moeilijk toegankelijk gebied.
groet,
Lodewijk
Misschien wil de Makro-eigenaar ook wel investeren in duikboten? Een HSL over ca 200km……….Dat is gewoon een sneltrein.
Als men nou eens ophoudt te leuteren over HSL’s , duikboten etc. en gewoon begint met het up-to-date brengen van de huidige infrastructuur en het onderwijs.
Het heeft een tijd niet geregend en nu regent het wel en wat denk je? Overstromingen…………hoe is het mogelijk!!!
En dan maar zaniken over “HSL’s” en duikboten. De Chinezen willen HSL?????????? Dan moeten zij 100% de aanleg betalen en ook 100% de exploitatie voor hun rekening nemen. De Thaise overheid moet er voor zorgen, dat huidige spoorwegnet up-to-date wordt gebracht. Net als overige infrastructuur zoals wegen, electra etc.