Kan Air woedend op Thaise luchtvaartautoriteit
Kan Air is erg boos op de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) omdat zij de financiële problemen van de luchtvaartmaatschappij openbaar heeft gemaakt. Kan Air gaat daarom aangifte wegens smaad doen. Directeur Somphong noemt de publicatie ‘onethisch’ en ‘schadelijk voor de geloofwaardigheid van het bedrijf’.
Kan Air vliegt met een ATR 75-500 turboprop met 66 plaatsen en een eenmotorige Cessna Grand Caravan 208B op voornamelijk binnenlandse bestemmingen. Het is een van de vier chartermaatschappijen waarvan de CAAT mogelijk de vergunning gaat schorsen wegens vermeende schulden. De CAAT is bang dat door de slechte financiële positie van de airlines er mogelijk bezuinigd wordt op de veiligheid.
Somphong ontkent dit en zegt dat de openstaande rekeningen bij Aeronautical Radio of Thailand en Airports of Thailand inmiddels zijn voldaan. Kan Air zegt dat ze niet de enige zijn met schulden en dat de CAAT van alle in Thailand geregistreerde maatschappijen de cijfers bekend had moeten naken. Nu is er sprake van discriminatie.
Sinds de publiciteit rondom de schulden van sommige luchtvaartmaatschappijen boeken Thaise reisagenten geen vluchten meer bij de genoemde maatschappijen. Voorzitter Suparerk van de Thai Travel Agents Association of Thailand (TTAA) zegt dat de meeste agenten nu uitwijken naar lijndienstmaatschappijen. De financiële problemen hebben hun image en het vertrouwen van toeristen geschaad.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Zouden dit acties zijn, om de concurrentie positie van Thai airways te versterken?
Of lost Thailand mogelijk het probleem van gebrek aan gekwalificeerd personeel op?
Beste Ruud,
Het eerste lijkt mij waarschijnlijker. Als ik het goed begrepen heb, zit Thai Airways al in financiële moeilijkheden. Hoe meer concurrentie, hoe nadeliger voor Thai Airways. Opgelet: Ik heb niks tegen Thai Airways. Ik heb er al enkele keren mee gevlogen en ben zeer tevreden over de dienstverlening van het personeel.
Dat Thai Smile. Is dat het nieuwe Thai Airways Inter. voor de toekomst op de binnenlandse vluchten en de buurlanden? Jong cabinepersoneel die lachend en zingend zoals in hun promotieclips voor weinig aan de slag gaat? Ik denk dat Kan Air de kruimels probeert in te vullen op routes die niet echt winstgevend zijn. Leuk een luchtvaartmaatschappij oprichten maar geld verdienen in die branche is iets wat niet gemakkelijk is. Kan Air vliegt als 1 van de weinige Hua Hin/Chiang Mai maar de rest van de maatschappijen heeft totaal geen haast met vluchten op die route.
Kan Air is ooit begonnen met het aanleggen van een vliegveld op Koh Phangan, maar dat zal wel een tijd duren voordat het open gaat omdat gebleken is dat het gedeeltelijk in een een national park ligt, en waar ze al flink wat bomen gekapt hebben.
Ik denk dat Kan Air wel een zaak heeft tegen het CAAT. Het zo wereldkundig maken verdient geen schoonheidsprijs en er zou sprake zijn van “vermeende” schulden. Ook de implicatie dat het mogelijk zal kunnen leiden tot bezuinigen op de veiligheid is een aanname zonder hiervoor met extra bewijzen te komen. Waar blijkt dit uit is voer voor advocaten. Het roept vraagtekens op. Daarnaast geeft dit openbaar maken een sneeuwbal effect die zijn weerga niet kent. Voor westerse begrippen lijkt dit op smaad c.q., smaadschrift. Het is in ieder geval duidelijk in diskrediet brengen van deze maatschappij. Niet handig gedaan om het op deze wijze aan te pakken en wereldkundig te maken. Wel is het zo dat het CAAT natuurlijk een taak heeft in deze om uitwassen aan te pakken in het kader van de vliegveiligheid etc. Wordt vervolgd op het nieuws stel ik mij zo voor. Hebben we weer wat te lezen.