Het verbod voor taxi’s om voor de vertrekhal van Suvarnabhumi passagiers op te pikken vervalt. Maar ze mogen er niet wachten op passagiers. Dat privilege is voorbehouden aan de geregistreerde taxi’s die voor de aankomsthal in de rij staan. Het extra tarief van 50 baht blijft gehandhaafd.
Ruim zevenduizend taxi’s zijn geregistreerd bij de luchthaven. Daarvan komen drieduizend regelmatig opdagen. Om een eind te maken aan de activiteiten van de ‘taxi maffia’ heeft het militair gezag besloten het systeem te computeriseren. De rijen taxi’s voor de aankomsthal worden met behulp van een elektronisch kaartsysteem georganiseerd.
Chauffeurs zijn verplicht de passagiers die aan hen worden toegewezen, te accepteren, ongeacht de afstand. Chauffeurs die korte ritjes accepteren, krijgen dankzij de computer vaker toegang tot de rij wachtende taxi’s.
Veel chauffeurs geven de voorkeur aan passagiers die ver moeten reizen, bijvoorbeeld naar Pattaya of Hua Hin. Maar deze chauffeurs moeten ‘iemand’ betalen om de passagiers voor hen te zoeken, aldus Nirundorn Samutsakorn, commandant van de Elfde Military Circle. Hij zegt dat er een eind moet komen aan de praktijk dat chauffeurs passagiers te veel geld in rekening brengen, aan onbehoorlijk gedrag van chauffeurs en aan het euvel van gestrande passagiers.
Nirundorn staat aan het hoofd van een taakeenheid die belast is met het reguleren van het openbaar vervoer, inclusief minibusjes, motortaxi’s en taxi’s. De dienstverlening op de luchthaven wordt als eerste aangepakt, omdat ze ‘de voordeur’ is van de toerisme-industrie, zegt hij.
Volgens Nirundorn is de maffia ook actief voor de vertrekhal (fourth floor). Taxi’s die passagiers hebben afgezet, worden er weggejaagd. En dat begrijp ik niet, want vorig jaar zijn er tourniquets geplaatst waardoor deze sluiproute is afgesneden. De finesses van de wijzigingen voor de aankomsthal begrijp ik evenmin, want het bericht blinkt nu niet uit in helderheid. Maar we moeten het er maar mee doen.
(Bron: Website Bangkok Post, 18 juni 2014, aangevuld en gecorrigeerd met gegevens uit de krant)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Die draaipoortjes boven bij de vertrekhal zijn zo geproduceerd, dat wanneer ze diagonaal staan je er zo door kan lopen. Bewust gedaan? Zou toch eenvoudig zijn, om in plaats van 4 delen er vijf van te maken en slechts in 1 richting kunnen draaien. Maar ja……..
Mogelijk is dat voor mensen gedaan die op het vliegveld werken?
Het lijkt me niet handig, dat als je regelmatig in en uit zou moeten, je dat dan ook steeds via een andere verdieping zou moeten doen.
Van de week nog, kennissen afgehaald, naar floor 4 en ruime taxi kunnen krijgen die net passagiers had afgezet, alleen meter prijs naar Soi Rangnam.
@ Willem de Vries Tot nu toe is het verboden om een taxi te nemen op het vertrekdek (fourth floor). Bent u soms over het tourniquet geklommen? U heeft 50 baht uitgespaard. Niet mis.
in de aankomsthal zijn er aparte poortjes voor farangs , aparte overdreven prijzen. Ik neem altijd taxi in vertrekhal. Wel snel wezen 🙂
@ luc Hoezo ‘aparte overdreven prijzen’? Gewoon de meterprijs plus een toeslag van 50 baht. Een taxi nemen voor de vertrekhal is tot nu toe verboden. Thailandblog steunt geen oproepen tot wetsovertreding. Klimt u soms over de tourniquets die er zijn? Zie verder de posting: de junta wil het verbod opheffen.
Ik vind het in Bangkok juist prima geregeld. 50 baht voor het werk van het ‘incheckmeisje’ Ik stond in het verleden regelmatig ergens op een buitenlandse luchthaven waar ik in overleg moest met een club taxichauffeurs die belachelijke prijzen vroegen en riepen dat ik maar moet gaan lopen als ik niet wil betalen wat zij vroegen. Maar je zult wel eerst uit het ziekenhuis moeten worden ontslagen na je mishandeling en beroving door de plaatselijke boevengilde van dienst. Kortom, in Bangkok doen ze het prima. Ik stap tot nu toe altijd bij het juiste hotel uit.
Alleen Don Muang is een ramp. 30 min. in de rij staan voor een taxi. ik vlieg wel via de andere vluchthaven
Als je uit de vertrekhal komt en dan naar links loopt kun je om de tourniquets heen, van het weekend ga ik het weer proberen, met een zware koffer over de tourniquets is geen doen, dus dan maar even de benen strekken. Hoewel het niet veel verschil uitmaakt als men volgens de “meter” rijdt of een prijs afspreekt, geef ik toch de voorkeur voor het laatste en kun je “klaar zijn voor 1500 THB naar Cha-am.
wij boeken al jaren via internet Thai-Call-Taxi staan altijd op tijd bij exit 3 tevens boeken wij de return pick-up zijn altijd precies op tijd, betalen doe je pas bij aankomst appartement/hotel, prijs luchthaven-Jomtien/Pattaya 1100 bath enkele reis
Junta : goed bezig om maffia praktijken aan te pakken nu nog de jetski maffia aanpakken
Als ze toch bezig zijn, zouden de heren van de junta een retourtje Phuket kunnen boeken. En de taximaffia aldaar eens bij de kladden grijpen.
Op Phuket is er toch ook al van alles gedaan met taxi’s?
Lees de berichten in de Phuket Gazette.
Terwijl er grote kuis gemaakt word met de taxi mafia in Bangkok zouden ze beter ook de taxi mafia in Pattaya aanpakken .Hun meter zetten ze nooit aan en word ook niet gedaan in Pattaya.Ze vragen wat ze willen Waarom dan een taxi meter?
inderdaad, maar dan zijn er nog wel meer plaatsen waar de taxi mafia moet aangepakt worden. Wat denk je bij de meeste toeristische attracties? zoals koninklijk paleis e.d. Daar moesten we vorig jaar 6 taxis aanspreken vooraleer er eentje zijn meter wou aanzetten