Junta geeft fiat voor twee hogesnelheidslijnen
In 2021 moet hij rijden: de hogesnelheidstrein. Niet met een snelheid van 200 km per uur maar 160 km. De twee lijnen die als eerste worden aangelegd, vormen voor China een strategische route om meer economische invloed in de regio te verwerven.
De NCPO (junta) gaf gisteren het groene licht voor de aanleg van de lijn Chiang Khong (Chiang Rai)-Ban Phachi (Ayutthaya), 655 km lang, en Nong Khai-Map Ta Phut (een groot industriecomplex), die een lengte van 737 km krijgt. Ze laten beide Bangkok links liggen [Geografisch gezien rechts]. De aanlegkosten bedragen 741,4 miljard baht; voor de financiering komt een werkgroep met vertegenwoordigers van het National Budget Bureau en het ministerie van Transport over een maand met een voorstel.
De lagere hoge snelheid wordt door Soithip Traisuth, permanent secretaris van het ministerie van Transport, enigszins cryptisch toegelicht met: ‘De normstelling voor het hoge snelheids dubbelspoor blijft gehandhaafd, maar de maximum snelheid moet verlaagd worden om in de toekomst na meer investeringen naar een hogere snelheid te gaan.’
Op zes lijnen dubbelspoor
De junta is tevens akkoord gegaan met verdubbeling van het spoor op zes routes. Geprobeerd wordt de aanvankelijk geschatte aanlegkosten terug te brengen van 500 tot 600 miljoen baht per kilometer naar 350 tot 400 baht. Daar gaat een studie naar verricht worden.
De zes routes zijn: Jira Junction (Nakhon Ratchasima)-Khon Kaen (185 km), Prachuap Khiri Khan-Chumphon (167 km), Nakhon Pathom-Hua Hin (165 km), Map Ka Bao-Nakhon Ratchasima (132 km), Lop Buri-Pak Nam Pho (Nakhon Sawan) (148 km) en Hua Hin-Prachuap Khiri Khan (90 km).
Andere investeringen in de spoorwegen zijn de aanschaf van 106 nieuwe locomotieven. Twintig zijn al gekocht; ze worden volgende maand naar Thailand verscheept. Het artikel maakt geen melding van de aanschaf van nieuwe wagons, wat ook geen overbodige luxe zou zijn.
(Bron: Bangkok Post, 30 juli 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Die HSL klinkt meer als een GSL (gewone snelheidslijn). Zal de spoorwijdte dan wel aan de internationale (soort van) standaard gaan voldoen van 1432mm? Wel zo efficiënt als de trein zo door kan rijden naar o.a. China en met die snelheden ook wel fijn…
Ik neem aan van wel, de spoorverdubbeling elders van het smalspoor, klinkt er niet naar dat ze dat zo doen dat er in de toekomst daar ook relatief eenvoudig normaalspoor kan komen. Geen idee of het niet handig zou ziin om daar meteen maar enkel/dubbel normaal spoor aan te leggen naast het smalspoor zodat die op termijn er uit kan…
Verbazingwekkend dat met Chiang Mai en Bangkok links of misschien wel rechts laat liggen en ook nog niet zo’n klein beetje. Daar zullen ze in beide steden niet blij mee zijn. Maar goed, als je de kaart bekijkt wel een logische keuze.
Fiat? Na onze ervaringen met de Fyra zou ik toch niet voor een Italiaans product kiezen 😉
De route die gekozen wordt vind ik inderdaad nogal verbazingwekkend. Volgens mij rijden passagierstreinen om passagiers te vervoeren. Die passagiers wonen in de grote steden. Dus als je Bangkok, Chiang Mai en Phitsanulok links laat liggen hecht je er niet veel waarde aan dat die treinen ook gevuld zullen worden met passagiers. Ook toeristen zullen op deze manier niet gauw van deze weinig toegankelijke hoge snelheidstreinen gebruik maken. Kortom: weggegooid geld. In wiens zakken dit terecht komt weet ik niet. Maar ik denk dat de eigenaars van Nok Air en Thai Air, die diensten op genoemde steden onderhouden, wel in hun nopjes zullen zijn. Want zij hebben weinig van deze hoge snelheidstrein te duchten. Misschien zijn dit wel dezelfde mensen als waar dat eerder genoemde geld heen gaat. Die lopen dus mooi binnen.
Het artikel vermeld het niet maar in eerdere stukken werdt gewezen op het belang van een goede verbinding met China (meen ik te herinneren). Vracht vervoer is in Nederland de belangrijkste speler voor winst. Zal dat in Thailand veel anders zijn? Met name als men vrachtwagen transport wil deligeren naar rivieren en ijzeren rivieren (boot en trein). De afbeelding rept ook over “transport infrastructure”. Dus ik vermoed dat het project/traject vooral bedoeld is voor een goede goederentransportverbinding met o.a. China.