Japan laat nogmaals weten dat het geen belangstelling heeft om te investeren in de aanleg van de Hogesnelheidslijn Bangkok – Chiang Mai.
Japan heeft dit laten weten tijdens een ontmoeting van minister Arkhom (Transport) en de Japanse minister van Land, Infrastructure, Transport and Tourism tijdens Arkhoms bezoek aan Japan op 19 en 20 oktober.
De Japanners hebben er waarschijnlijk geen vertrouwen in dat deze lijn rendabel te krijgen is. Eind juli bleek uit een haalbaarheidsstudie van het Japan International Cooperation Agency dat de HSL slechts 10.000 passagiers per dag zou kunenn rekenen in plaats van de aanvankelijk begrote 30.000. Om rendabel te kunnen zijn dient de gehele route 50.000 passagiers per dag te bedienen.
De kosten van de 670 kilometer lange HSL bedragen 400 miljard. De aanleg wordt in twee fases opgedeeld met als eerste deel de route Bangkok – Phitsanulok (380 km en kost 276 miljard baht).
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Wellicht dringt het nu door dat bijna geen enkele HSL in de wereld profijtelijk is.
Helaas, echter opboksen tegen een zwaar gesubsieerde vliegende concurrent is schier onmogelijk.
Het zou beter zijn als er behoorlijk geinvesteerd Zou worden in het bestaande net, de top- en gemiddelde snelheid opgehoogd wordt en vooral overal dubbel aangegeven wordt.
Op meterspoor is een topsnelheid mogelijk van 175 km/uur, met aanpassingen aan het spoor en met kantelbak materieel is de gemiddelde snelheid tot 125 km/u mogelijk, afhankelijk van het aantal stops.
Weet je dat zeker?
Als de huidige trein 80 km rijdt op die 1 meter spoor kantelt hij al.
Enne ik kan mij niet voorstellen dat AirAsia subsidie krijgt.
Op het scherm van de nieuwe Thaise nachttreinen kun je zien hoe snel de trein rijdt. Tussen Nong Khai en Udon Thani was dat maximaal 92 km per uur.
Hoeveel betaalt AirAsia voor de landingsrechten op Don Muang?
Hoeveel belasting betaalt AirAsia op kerosine?
Voor zover ik weet betaalt geen enkele maatschappij belasting op kerosine. En dat van de landingsrechten: vertel feiten en bronnen en geen roddels. Als er een maatschappij bevoordeeld wordt dan zou het Thai Airways moeten zijn want een overheidsbedrijf en dus niet een partikuliere onderneming zoals Air Asia. Trouwens de Thaise spoorwegen lijden ook geweldige verliezen en is een overheidsbedrijf dus eigenlijk worden zij al gesubsidieerd want de belastingbetaler draait er voor op.
@Ger-Karot,
Ik vertel geen roddels over landingsrechten, maar ik stel een vraag.
Ik heb nog een vraag. Wat gaat de nieuwe internationale luchthaven van Chiang Mai kosten inclusief alle infrstuctuur die nodig is om Chiang Mai vanuit deze luchthaven bij Lamphun te bereiken?
Dat de Thaise spoorwegen verlies maken verbaasd mij niet. Het net is niet meer van deze tijd. Treinen zijn ontzettend traag en vertragingen kunnen aanzienlijk oplopen. In Nederland wordt al geklaagd met vijf minuten vertraging.
UItgaan van het bestaande smalspoornet betekent ook een flinke investering, wil je echt een gemiddelde snelheid van 125km/uur halen. Overal dubbelspoor, elektrificatie, wegnemen knelpunten tussen Bangkok en Don Muang, gevaarlijke overwegen sluiten en viaducten realiseren, markten langs het spoor opheffen.
Dan kun je beter iets goed realiseren via normalspoor.
Er is een stukje normaalspoor in Thailand tussen de internationale luchthaven en Bangkok, dat niet goed loopt, omdat het maar een kort stukje is. Deze lijn zou kunnen worden uitgebreid naar Pataya en via Bangkok naar Chiang Mai. Hoeveel passagiers deze lijn gaat trekken is ook afhankelijk hoe de lijn wordt vermarkt.
Een uitgebreide HSL-netwerk zoals in Japan met zijn vele passagiers en al 50 jaar lang is wel degelijk winstgevend. Of de HSL Beijing naar Sjanghai genereert winst. Feit is dat je veel passagiers nodig heb en dat heb je niet in Thailand op het traject Chiang Mai – Bangkok.
In Japan woon – werkverkeer! Een geheel andere werk mentaliteit.
Dit ontbreekt tussen Bangkok – Chiang Mai
Tja,
Iedereen kan op zijn klompen uitrekenen dat een verbinding met een dorp als Chiang Mai (350.000 inwoners) nooit geen 50.000 passagiers kan trekken. Dan zal 1 op de 7 inwoners elk jaar naar Bangkok moeten.
Tip voor de overheid: verplaats immigratie van Chiang Mai naar Bangkok. Moeten als die buitenlanders minstens 4x per jaar naar Bangkok.
De provincie Chiang Mai heeft 1.7 miljoen inwoners en de stad zelf is na Bangkok een van de grootste trekkers van toeristen. Verder liggen er nog andere belangrijke steden aan de route. Ook steden die zeker de moeite waard zijn om ontdekt te worden, zoals Lampang. Een goede treinverbinding kan zorgen voor een gemakkelijke ontsluiting.
China heeft alweer een aantal jaren een voorstel gedaan voor HSL-lijnen in Thailand die via Laos zouden worden doorgetrokken naar ChIna. De Thaise regeringen heeft deze voorstellen echter afgewezen, omdat Thailand te weinig zeggenschap zou krijgen en dat gebieden teveel van elkaar afgescheiden dreigden te worden.
De oplossing voor zo,n traject is de Skyway transport, veel goedkoper, CO2 vrij 100% en met een snelheid tussen de 100 en 500 km per uur. Indien interesse kan ik meer informatie geven