Interprovinciale busbedrijven gaan routes beperken of stopzetten vanwege hoge dieselprijs
Interprovinciale busvervoerders hebben gezegd dat ze de diensten voor specifieke routes zullen beperken of geheel stopzetten, vanwege de stijgende brandstofkosten.
Pichet Jiamburaset, voorzitter van de Thaise Bus Business Association, zegt dat particuliere ondernemers niet langer de hoge dieselprijzen kunnen betalen. De prijs van diesel bedraagt momenteel 34 baht per liter, tegen 27 baht in 2017.
Pichet zei dat het inkrimpen van het aantal routes en/of de frequentie noodzakelijk is, als laatste redmiddel om te voorkomen dat ze volledig moeten stoppen met het aanbieden van busdiensten. Op dezelfde voet doorgaan is geen optie.
In Thailand worden de brandstofprijzen vanuit de overheid gesubsidieerd. Dat fonds staat nu al voor 86 miljard baht in het rood.
Bron: NNT- National News Bureau of Thailand
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 januari 2025Thailand introduceert digitaal TM6-formulier vanaf 1 mei
- Nieuws uit Thailand23 januari 2025Thailand viert historische stap met openstelling huwelijk voor iedereen
- Bezienswaardigheden23 januari 2025Een Thaise tempel nader verklaard
- Gezondheid21 januari 2025AI brengt doorbraak in behandeling van slangenbeten
Sinds een tijdje pendel ik heen en weer tussen Korat en Bangkok. Voor corona was Korat denk ik nr.2 in Thailand wat bussen betreft want vanuit elke uithoek van het land worden mensen naar, van of via Korat vervoerd. Overdag een zee van bussen, ‘avonds filerijden naar en van het busstation door bussen welke bijvoorbeeld vanuit de Isaan hun laatste stop maken of mensen afzetten of oppikken. Nu de huidige situatie op het station : ben blij als er 1 bus per uur gaat richting Bangkok en na 22.00 h is het uitgestorven terwijl voorheen superdruk. En idem op het drukste busstation in Thailand, Mochit in Bangkok. ’s avonds uitgestorven en loop ik vaak in m’n eentje door het uitgestrekte station naar mijn chauffeur. Zie hier het echt probleem dat er geen passagiers meer zijn en men daardoor geen opbrengsten heeft, alles door Covid waardoor mensen niet meer reizen met de bus. Een prijsverhoging van 7 baht compenseer je gemakkelijk door 1 passagier meer mee te nemen op de afstand Bangkok-Korat. Maar ja nu die er bijna niet meer zijn is de prijs van diesel ondergeschikt.
De prijzen van de buskaartjes verhogen is geen optie? Zijn ze dan bang dat de mensen de minivans of de trein gaan nemen?