IATA: Suvarnabhumi raakt verstopt
Tijdens de jaarlijkse top van de International Air Transport Asssociation (IATA) in Dublin noemde directeur-generaal Tony Tyler, Suvarnabhumi als voorbeeld van een luchthaven zoals het niet moet. De groei van de Thaise nationale luchthaven lijdt tot opstoppingen in de lucht.
Tyler zegt daarover: “Sommige regeringen begrijpen dat de luchtvaart een motor is voor de economie, maar te veel vergeten dat. Dat zien we bij knelpunten in steden als New York, Londen, Sao Paulo, Frankfurt en Bangkok. In sommige gevallen hebben we de paradoxale situatie van wereldklasse luchthavens op de grond en verstoppingen in de lucht.”
Suvarnabhumi kampt met een jaarlijkse toename van het luchtverkeer van 10 procent. Vorig jaar arriveerde er 52,9 miljoen passagiers op de luchthaven, 14 procent meer dan in 2014.
Het vliegveld is ontworpen voor een capaciteit van 45 miljoen passagiers per jaar. De Thaise overheid wil de luchthaven gaan uitbreiden. Het ziet er naar uit dat na een vertraging van 10 jaar, dit eindelijk gaat gebeuren.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Suvarnabhumi is geopend in september 2006.
Als het er nu, juni 2016, naar uitziet dat er gaat worden uitgebreid, is het toch wat vreemd om te stellen dat dat ‘eindelijk’ na een ‘vertraging’ van 10 jaar is.
Die 52.9 miljoen passagiers zijn overigens niet allemaal arriverende passagiers, maar ook vertrekkende.
Daarmee heeft Suvarnabhumi bijna net zoveel passagiers als Schiphol. Maar goed, Schiphol verkeert in de luxepositie dat het drie keer zoveel start- en landingsbanen heeft als Suvarnabhumi.