Premier Hun Sen van Cambodja wil automobilisten die herhaaldelijk de verkeersregels overtreden, keihard aanpakken. Tijdens de slotceremonie gisteren van de jaarlijkse conferentie van het ministerie van Binnenlandse Zaken, suggereerde Hun Sen dat bij hardnekkige verkeersovertreders het rijbewijs moet worden afgepakt en ze een rijverbod moeten krijgen van jaren, om ze zo van de wegen te weren.
Hun Sen: “Ik wil dat de wet wordt aangepast om zo overtreders strikt te laten straffen. Mijn idee is dat wanneer een automobilist zich voor de tweede keer niet aan de regels houdt, de boete moet worden verdubbeld. Als de overtreding voor de derde keer wordt herhaald, moet de boete worden verdrievoudigd. Het is dan ook tijd om het rijbewijs in te trekken en de overtreder te verbieden om een of twee jaar te rijden.”
Volgens Hun Sen zijn er bestuurders die de verkeerswetten niet respecteren omdat ze rijk zijn en boetes kunnen betalen. De premier eist ook dat de verkeerspolitie er op toe ziet dat personen die zonder helm motorrijden, bekeurd worden.
Ook Cambodja heeft te kampen met veel verkeersslachtoffers. Het National Road Safety Committee heeft vorig jaar 4.171 verkeersongevallen gemeld waarbij 1.981 mensen kwamen te overlijden en 6.141 gewond zijn geraakt. De cijfers laten, in vergelijking met 2018, een stijging van het aantal verkeersongelukken zien van 26 procent. Het dodental steeg met 12%, terwijl het aantal gewonden met 29% steeg. Dagelijks sterven er gemiddeld 5,4 mensen op de Cambodjaanse wegen.
De meeste verkeersongevallen vonden plaats in de hoofdstad, met 348 doden, gevolgd door de provincie Preah Sihanouk met 149 en de provincie Kandal met 143. De oorzaken van de ongevallen zijn onder meer te hard rijden, inhalen, rijden onder invloed en het overtreden van verkeersregels. Volgens het ministerie van Transport hebben verkeersongevallen de overheid bijna US $ 350 miljoen per jaar gekost.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 november 2024Beleef het spectaculaire Pattaya International Fireworks Festival 2024
- Nieuws uit Thailand27 november 2024Kankerzorg blijft toegankelijk onder vernieuwd NHSO-programma
- Vliegtickets27 november 2024Etihad breidt netwerk uit met nieuwe Aziatische bestemmingen waaronder Chiang Mai en Krabi
- Achtergrond27 november 2024Veel misverstanden over koffie en thee
Een heel goede maatregel, overal rijden er gekken rond.
Inplaats van rijbewijs innemen beter de auto in beslag nemen….
Nee, want dan lenen ze gewoon een auto van een ander.
Hele goede maatregel. Moeten ze in Thailand ook snel invoeren.
Beetje vroeg om het een ‘maatregel’ te noemen. Hun Sen heeft de wens uitgesproken, meer niet. In Thailand doen politici ook regelmatig vergaande uitspraken, zo is het bij voorbeeld nog niet zo lang geleden dat Prayut stelde dat alle chauffeurs van zwarte rook uitbrakende voertuigen gearresteerd moesten worden………
Daar schrijft u wat en het is als het spreekwoord, veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven. Elitaire luchtballonen die onverkoopbaar blijken.
“keihard’ aanpakken?
Het innemen van het rijbewijs of het ontzeggen van de rijbevoegdheid is in Nederland heel gewoon en niet keihard….
Repressie is een kant van de zaak, preventie is waar het allemaal bij moet beginnen. Een verantwoordelijkheidsgevoel moet al jong bijgebracht worden. Dat ontbreekt bij veel mensen dus ook bij vele opvoeders en mensen in de politiek. U weet wel de mensen die de wetten maken en diegene die ze dienen na te leven. Maar ja hoe breng je verkeersnormen en waarden die er toe doen bij de mensen die hier een gebrek aan hebben. Afdwingen kan maar gedeeltelijk. Handhaving van maatregelen m.b.t., de jeugd is een vereiste. Op leeftijd (normbesef) en op scholing (kwaliteit). Zwakke heelmeesters maken stinkende wonden dus inderdaad bij constatering strafbaar rijden, voertuigen inbeslag nemen en flinke boetes opleggen. Wel van te voren duidelijk waarschuwen dat dit staat te gebeuren, want een gewaarschuwd mens telt voor 2 en men kan zich dan niet beroepen op het mea maxima culpa verhaal. Notoire drankrijders hard aanpakken daar kan geen mens tegen zijn. Die mogen van mij opgesloten worden met een ruime tijd tot nadenken en scholing verplicht gedurende de detentie. Het is niet zo moeilijk maar de wil of zo u wilt het belang om er iets aan te doen, dat er toe doet, ontbreekt tot op heden. Dus alle beetjes helpen ook in Cambodja.
Een rijbewijs afnemen heeft hier in Thailand geen enkel nut. Ik zou het aantal autobestuurders dat zonder rijbewijs rijd niet te eten willen geven. Een overvloed.