Hogesnelheidslijn naar Hua Hin uitgesteld
Het State Enterprise Policy Office heeft het plan voor de aanleg van de hogesnelheidslijn Bangkok – Hua Hin uitgesteld, er zijn bedenkingen over de kosten en effectiviteit.
De hogesnelheidslijn, wordt via de PPP-formule gefinancierd (Public-Private Partnership), dat wil zeggen dat de kosten worden gedeeld door de overheid en een particuliere partij.
Er zijn berichten dat TCC Land, eigendom van Charoen Pokphand, belangstelling zou hebben voor participatie in de 211 kilometer lange lijn, zie: www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/cp-en-thaibev-investeren-hogesnelheidstrein/
Behalve de spoorlijn wil het vastgoedbedrijf ook hotels, een botanische tuin, gezondheidszorg faciliteiten, filmstudio’s, een tentoonstellings- en conferentiecentrum en zelfs een themapark ontwikkelen. TCC Land zou al 13.000 rai grond in Cha-Am hebben gekocht en het gebied voor een bedrag van 60 miljard baht willen ontwikkelen.
Volgens ‘Bangkok Post’ rammelt het plan voor de hogesnelheidslijn naar Hua Hin aan alle kanten. De vraag rijst waarom dit project zo snel aan de particuliere sector wordt gegund. En over de noodzaak en effectiviteit: de regering wil het honderd jaar oude spoorwegnetwerk upgraden. De wegen van Bangkok – Hua Hin zijn meerdere keren verbeterd en er zijn ook plannen om een expressway aan te leggen. Hoeveel Thais gaan strak gebruik maken van de hogesnelheidslijn naar de badplaats?
En de meest prangende vraag is natuurlijk of zo’n lijn wel rendabel te maken valt? Alleen een hogesnelheidslijn naar een mogelijke zakenbestemming of een grote plaats zoals Pattaya, zou zinvol zijn en niet naar een plaats met hooguit 100.000 inwoners.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Over de kosten en effectiviteit voor de aankoop van 3 geplande onderzeeërs is er blijkbaar geen probleem ….
Het is al lang de bedoeling dat er een hogesnelheidsspoorlijn (double track) komt vanaf Singapore via Maleisie,Thailand en Laos naar China.
Als het voorgestelde traject Bangkok – Hua Hin onderdeel van die spoorlijn wordt lijkt me dat geen slechte ontwikkeling.
Een hogesnelheidslijn naar hua hin vergeet het maar niet rendabel te krijgen . Een hogesnelheidslijn china -Singapore vergeet dat ook maar. Maar een dubbel track ja maar de kosten zijnzeer hoog want de oude lijn zal gesloopt moeten worden en de nieuwe lijn van 1 M spoor naar normaal spoor worden gemaakt met een goede lijn ( de onderbouw moet el goed zijn) zou men op normaalspoor 160 kmhkunnen rijden dit zou een reistijd verkorting van ca 50% kunnen opleveren bij 1m spoor mijn inziens een reistijd verkorting van min 30%.de enige hsl die in Thailand rendabel zou kunnen zijn is naar chang mai..
Ook een hsl naar pattaya is niet rendabel.
Eerst zorgen dat er een goede spoorverbinding komt tussen u tapas en survarnabhumi .
Ben