Hoge boete voor het niet dragen van de veiligheidsgordel
Vanaf 5 april ben je de klos als de Thaise politie je betrapt op het niet dragen van een veiligheidsgordel. De boete kan variëren van 500 tot 50.000 baht. De laagste boete is voor passagiers in hun eigen auto, de hogere boetes tot 50.000 baht is voor bestuurders en passagiers van publieke voertuigen.
De eigenaar van een taxi en service operator moeten bij overtreding samen 50.000 baht betalen. Vanaf 5 april is ook verboden om nog passagiers in de laadback van een pickup truck te vervoeren (die hebben namelijk ook geen veiligheidsgordel om).
Regeringswoordvoerder Sansern, wil dan ook geen mensen meer zien die tijdens Songkran water gooien naar het publiek vanuit de laadbak van een pickup.
Premier Prayut toonde gisteren een foto waarop hij op achterbank van een auto zijn gordel draagt. Hij liet weten geen andere mogelijkheid te zien het zware middel van artikel 44 in te zetten omdat andere maatregelen niet hielpen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond25 november 2024Zo machtig als een minister: waarom nationale partijen strijden om PAO-leiderschap
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Krabi25 november 2024Droombestemming Krabi (video)
- Bezienswaardigheden25 november 2024Trip to Chiang Mai: Wat Doi Suthep (video)
Ik zou graag een link naar dat artikel zien.
Tot nu toen werd er alleen over auto en bussen gesproken.
Dat werknemers transport achter in de pick up niet meer mogelijk is heb ik nog niet gehoord.
Hoe gaat het dan verder met al de Songtaew in Thailand?
Als dit allemaal niet meer mag worden in een keer steden onbereikbaar.
Heel interessant,
Het is niet alleen de Songtaew, Want bij ons zijn ze de BTS aan het bouwen en alle werklieden worden in een soort vrachtwagen”bus” vervoerd maar ook veel achterin de pick-up en natuurlijk de catcher van Thailand; de “Tuktuk” (heeft ook geen gordels)
Zulke vrachtwagen”bussen” rijden ook in de Isaan en op Phuket en die hebben uiteraard ook geen gordels.
Wordt vanaf 5 april wel heel spanend.
Maar Thailand is Thailand en dus gebeurt er voorlopig niet zo veel.
Toch interessant om te volgen.
Groetjes Nico
Ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld met de bus van Jomtien naar het BKK vliegveld ga, ik dan ingegordeld moet zijn. Dat heeft mijn instemming, doch onlangs bleek de gordel van mijn stoel niet te functioneren. Ik kon hem niet dan maar een veel te klein stukje uittrekken. Zelfs als ik aanzienlijk slanker zou zijn (en ik ben hooguit gematigd dik te noemen) dan schoot die gordel nog letterlijk en figuurlijk te kort. Geen nood: er was in mijn nabijheid nog een stoel (aan het gangpad) vrij en daar werkte de veiligheidsgordel wel van. Mijn nieuwe buurman had inmiddels gecontroleerd of, en mij getoond dat, dat zo was. Het viel mij echter op dat hij zelf zijn gordel niet had vastgegespt. Werkte zijn gordel dan niet? Jawel hoor, maar hij droeg gewoon nooit een gordel, lichtte hij toe. Vervolgens leerde mij een vluchtige blik om mij heen dat dat kennelijk een algemeen idee was. Ik was kennelijk een uitzondering. Het mankeerde er nog maar aan dat men er bij mij op aandrong ook maar geen gordel aan te gespen.
Kunnen ze die mini-busjes die ze gaan vervangen door midi-busjes mooi inzetten voor het vervoer van werknemers 🙂
De zinsopbouw is een beetje vreemd. Passagier in je eigen auto?
Of bedoelt men mensen die zich laten rijden?
In dat geval zouden ik het een geval van inkomensdiscriminatie vinden. Het zijn doorgaans niet de lagere inkomens die een chauffeur inhuren.
Dat worden tevens dure taxiritjes als je geen gordel draagt. Ik zie wel een pluspunt dat mini- of midibussen niet meer worden volgepropt.
Voor aannemers en andere bedrijfstakken gaat vervoer van personeel wel een hele onderneming worden.
En blijft de politie ook controleren?
Ik ben benieuwd
In 1 op de 3 taxis in BKK zitten achterin geen gordels.
Hoe moet dat dan??
Het is alvast een begin en een loffelijk streven, roept wel een paar vragen op.
Ben benieuwd hoe het zal zijn voor de Songtaew, zitten geen veiligheidsgordels in?
Dan de vrachtwagens waar soms wel 30 mensen in staan of op planken zitten?
De vrachtwagens volgeladen met Chang beer dozen waar de sjouwers boven op de dozen zitten.
De pickup’s die ’s morgens mensen naar hun werk vervoeren, kan dus niet meer zo.
Dit ontgaat mij ook, ” de laagste boete is voor passagiers in hun eigen auto “, de bezitter van een auto zit als passagier in z’n eigen auto en krijgt de laagste boete.
De chauffeur in z’n eigen auto die geen gordel om heeft?
De zeer oude auto’s waar vroeger nog geen gordels in zaten?
Zo zijn er nog wel meer situaties in de praktijk waar ik me afvraag of daar ook iets aan gedaan gaat worden.
Maar goed, het is alvast een begin.
NicoB
Als passagier in een bus … gordel niet om 50.000Bht … sure . Ik zie weer een fijne mogelijkheid voor afpersing van ‘domme’ toeristen .
IK ben dan wel eens benieuwd met songkraan of er geen pick ups gaan rijden zonder water gooiende mensen achterin
Goed dat ze beginnen zorgen voor de verkeersveiligheid…Maar ze zouden beter beginnen met een hoge boete …bv 5.000 bath voor het niet dragen van een helm ,of het niet hebben van een motor rijbewijs(jongeren die 12 zijn en al rondcrossen als gekken…) Daar vallen de meeste slachtoffers!!!
Als men nu de verkeersveiligheid wil bevorderen, dan zou men de gordels als laatste aan bod moeten laten komen. Ik zal dat toelichten.
Als iemand de gordels niet draagt, dan moet men dat in mijn ogen zelf weten. Ik heb daar totaal geen last van. Iemand die de gordels niet draagt kan een boom tegenkomen en ineens overleden zijn. Je weet dat dit kan gebeuren als je geen gordels draagt maar je berokkent anderen geen schade.
Datzelfde geldt voor het niet dragen van een helm. Ook dát kan me niet zoveel schelen. Wel keur ik het af als ouders hun kind geen helm opzetten. Dat heeft met opvoeding te maken. Maar verder? Men doet maar. Het staat hooguit wat rommelig na een ongeval.
Maar de gebroeders Sansern en Prayut hebben heel goed door wat lekker makkelijk scoort. De bewijslast is immers buitengewoon simpel en de centen zijn derhalve makkelijk binnengeharkt.
Wat ik fel afkeur is het gedrag dat ÁNDEREN in gevaar brengt of hindert.
Dán komt het eropaan je verantwoordelijkheid te nemen.
Als dát gedrag aangepakt wordt, dán spreken we van een toegenomen verkeersVEILIGheid!
Dus Prayut, zorg ervoor dat:
– Mensen niet dronken achter het stuur gaan zitten.
– Mensen niet met drugs op achter het stuur gaan zitten.
– Mensen ’s avonds de lichten van hun voertuig aandoen.
– Mensen stoppen voor rood licht.
– Men niet dubbel of tripel parkeert om ‘nog even een boodschap te doen’.
– Men de maximum snelheid niet overschrijdt.
– Men niet links inhaalt als dat niet mag.
– Men alleen inhaalt als het veilig is en er geen doorgetrokken streep staat.
– Men niet tegen de richting inrijdt.
– Bezitters van grote patserige auto’s de motorbikes niet van de weg duwen of snijden.
– Mensen hun auto niet ombouwen tot een knipperende kerstboom.
– Mensen geen knetterde sportuitlaat monteren.
en houd op met makkelijk scoren en zeuren over gordels.
Pas dán wordt het echt veiliger!
Een goede vriendin van mijn vrouw is van een buurt onder de gemeente Korat poejijbaan: ze rijdt al haar hele leven lang zonder rijbewijs, zonder verzekering en zonder veiligheidsgordel en moet altijd lachen als ze weer hoort van dit soort maatregelen. Het zal erop neerkomen dat personenauto’s zullen worden gecontroleerd en bestuurders en passagiers bekeurd, zoals ook het geval is met het wel/niet dragen van een helm bij het scooterrijden: 9 van de 10 keer kun je doorrijden, een enkele keer is het stoppen en betalen. Verder is het een kwestie van goed onderhandelen: zo moest ik in de buurt van Don Muang ooit 1000 baht betalen voor te hard rijden, maar 400 baht handjecontantje was ook goed.
poeh aardige prijs voor een gemiddelde arbeider.
Iemand een idee hoe het dan zit het dan met de Tuktuk?
Wat met kinderen die te klein zijn voor een gordel, maar ik zie ook zelden een kinderstoel in b.v. taxi’s nooit?
Voor toeristen zal het dan lastig worden zich te verplaatsen.
grsjef
Zolang de “politie” onder betaald is en men de eigen kleding en motor moet betalen hebben al die maatregels geen enkele zin. Als ik mijn dochter naar school breng ondanks de helmen en mijn rijbewijs iedere keer controle, terwijl de lokale kinderen die nog helemaal geen bromfiets/motor mogen besturen ongemoeid worden gelaten zal er niets veranderen.
Een paar jaar geleden reden 2 kinderen, 13 en 15, op de brommer/motor tegen mijn geparkeerde (huur) auto aan. Ik werd door de plaatselijke politie gesommeerd de schade te betalen, alsmede een soort smartengeld voor de familie van de kinderen te betalen. No way dus, ik zat bijna in de cel toen een hoge politiefunctionaris, familie van mijn toenmalige vrouw, mij kwam ophalen in politiewagen met sirene en zwaailichten. Toen kronkelden 4 van die politiesukkels over de grond en boden excuses aan.