Na uren van aanhoudende regenval zorgde overstromingen in Bangkok en de omliggende provincies voor een chaos op de weg. Er werden diverse verkeersongevallen gemeld en lange files.
Vooral Sathon, Bang Rak, Phaya Thai en Khlong Toey en de meeste delen van Thon Buri werden getroffen. Maar ook bij Don Muang, Sai Mai, Bang Khen en Lad Krabang ging het mis.
In het Bang Khae district viel maar liefst 164,5 mm. Phetkasem Road in Bang Khae en Ekkachai Road in Bang Bon kregen te maken met overstromingen. Een deel van een snelweg Sathupradit Road lag ook onder water.
Het regenwater op Chan Road in de wijk Sathon en Charoen Nakhon Road in het district Khlong San, veroorzaakte veel verkeersproblemen in het gebied.
De stortbuien zorgde ook problemen in de omliggende provincies Nonthaburi, Samut Prakan en Pathum Thani.
Volgens de meteorologische dienst worden er meer zomerstormen verwacht. deze zorgen voor met zware regenval, windvlagen en hagel. De noordelijke, noordoostelijke, oostelijke en centrale regio’s, inclusief Bangkok en de omgeving krijgen daar tot zaterdag mee te maken. Het weer staat onder invloed van een hogedruksysteem uit China.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Tja,
Gaat wel steeds beter om zulke “stort” buien op te vangen. Men maakt zeer grote kelders, op diverse plaatsen onder het wegdek. Zo stond Rangsit (Bangkok), nabij de Big-C, ook altijd onder water met z’n bui, maar dankzij die kelder niet meer. Ook bij Don Muang zijn ze z’n grote kelder aan het bouwen.
Gerrit
Gisteren wakker geworden van hevige stortbui-en die duurde tot rond de middag. Hele dag verder sterk bewolkt, ook nu nog en het was erg fris vannacht-zoals in december.
Het blijft verbazingwekkend, dat na zoveel decennia overstromingen bij een beetje serieuze bui, men nog steeds niet op grote schaal aan de slag gaat om het rioleringssysteem (voor zover aan wezig) niet beter en regelmatiger te onderhouden.
Het aanleggen van een paar ondergrondse kelders is een noodgreep. Immers bij 2-3 van dit soort buien lopen de kelders over.
Het onderhoud en verbetering van riolering moet het hele jaar door plaats vinden en dus niet alleen reinigen op moment van een bui of in regenseizoen. De kosten daarvan op jaarbasis zullen waarschijnlijk lager zijn dan de schade die nu telkens weer ontstaat bij een overstroming.
Maar…… ik heb niet de illusie dat men dat ook echt gaat doen. Het blijft een pleistertje plakken hier en daar en met veel mannetjes/vrouwtjes vertonen op TV, die aan het vegen zijn, dichtgegroeide khlongs hier en daar handmatig leeghalen of een brug “verven” (wel over de aangroei etc heen natuurlijk).
Het is absoluut niet verbazingwekkend dat er een aantal dagen per jaar in Bangkok (en elders) de straten blank staan.
Zoals in het artikel hierboven vermeld staat viel op sommige plekken 160 mm regen in een paar UUR. In Nederland valt gemiddeld 800 mm regen per JAAR (!!), en de kans dat er meer dan 100 mm regen valt in een paar uur komt in Nederland maar eens per eeuw voor en leidt dan ook tot overstromingen, en in Thailand komt dat een aantal malen per jaar voor.
Het is dus wel wat meer dan een beetje serieuze bui. Tegen dit soort hoeveelheden water is geen enkel rioleringssysteem bestand, punt. Verbeteringen zullen het aantal en de duur van de wateroverlast wel wat beperken maar nooit geheel kunnen voorkomen. Je minachtende opmerkingen in je laatste alinea slaan dan ook nergens op.
En bij dit onderwerp is de hamvraag welke uitkomst de kosten-batenanalyse geeft. Oftewel: hoeveel moet er in watermanagement geïnvesteerd worden om de economische schade en het aantal doden op een acceptabel niveau te houden.
Ik meen dat in NL die analyse uitgekomen is op één overstroming in de honderd jaar.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een kosten-batenanalyse voor Bangkok zou uitwijzen dat enkele overstromingen per jaar minder schade oplevert dan de kosten om dat te voorkomen.
Als de overstromingen niet met goed onderhouden riolen en kanalen voorkomen kunnen worden moet dus op andere manieren gezorgd worden dat de overstromingsfrequentie drastisch – met een factor 300(?) – omlaag gaat. Daarbij denk ik aan overloopgebieden, wateropslagkelders en zorgen dat het regenwater zoveel mogelijk de grond in kan, hetgeen ook goed is tegen inklinken van de bodem.
Verder zou herbebossing rondom (de bovenloop van) de rivieren de overstromingen in de benedenloop aanzienlijk(?) verminderen. Bosbouw in plaats van rijstteelt?
Je kunt het rioolstelsel redelijkerwijs niet geschikt maken voor hevige tropische buien. Net zomin als wij in Nederland onze rivieren en hun dijken geschikt kunnen maken voor periodes waarin het in Duitsland/Frankrijk veel geregend heeft. Wat hebben wij gedaan: Overloopgebieden gecreëerd en/of aangewezen. Heel goed vergelijkbaar met een onderloopkelder. Ze zijn in Thailand zo gek nog niet.
Wat wel een probleem is, is dat er een steeds groter percentage van het stedelijk gebied bebouwd cq geasfalteerd wordt, waardoor het water niet meer in de bodem kan en de hoeveelheid kunstmatig af te voeren water ook bij gelijkblijvende hoeveelheden regen nog steeds toeneemt. Dus er zullen voorlopig nog wel steeds kelders bij moeten komen.