Het is de natte droom van menig man met een midlifecrisis: een Harley-Davidson. Dit Amerikaanse merk van zware motorfietsen gaat in Rayong een fabriek neerzetten die de populaire motoren gaat gaat produceren. Deze moet eind 2017 operationeel zijn en zal werk bieden aan 100 werknemers.
De Thaise fabriek gaat uitsluitend voor de Aziatische markt bouwen, Amerika wordt bediend door de fabrieken uit eigen land. Harley Davidson kiest hiervoor vanwege de sterke handelsbarrières. Zuidoost-Azië is een groeimarkt met een stijgend aantal vermogende consumenten. De motoren importeren zou ze te duur maken. Thailand hanteert een importheffing van 60%. Daarmee zijn Harley’s ruim twee keer zo duur dan in de VS.
Indien de motorfietsen in Thailand worden gebouwd kan de prijs aanzienlijk zakken. Wanneer de motor naar andere Aseanlanden wordt geëxporteerd, profiteert het bedrijf van de Asean vrijhandelsovereenkomst.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
Als men over de Sukhumvit richting Sattahip rijdt, is er links na de Floating Market , Mimosa en Honda dealer verderop een grote Harley Davidson shop.
Of bij export naar de andere ASEAN-landen het bedrijf profiteert van de ASEAN vrijhandelsovereenkomst is nog maar de vraag. Volgens het artikel in de Bangkok Post zal in de fabriek assemblage van geïmporteerde ‘kits’ plaatsvinden en dat is waarschijnlijk niet genoeg om aan de criteria van de betreffende overeenkomst (ASEAN Trade in Goods Agreement) te voldoen want daarin wordt de eis gesteld dat er sprake moet zijn van minstens 40% ‘regional content’.
Nou goed nieuws en hopelijk gaan de prijzen hier in Thailand veel zakken. Ik ben Harley fan maar om zo,n prijs neer te tellen wat er in Thailand gevraagd wordt vind ik ronduit belachelijk.
Groet,
Antony
Grappig, Harley Davidson heeft ook productie in Indie en daar gaat het om een goedkoop opstap model wat naar onze begrippen kwalitatief minder is dan het gebruikelijke voor Harley.(aldus motortesten van motormagazines).
Zelf rijdt ik in Nederland op een Triumph en ook dit Britse merk heeft een grote fabriek in Thailand al zie je in Thailand zelf weinig Triumph motoren rijden.
Ook Ducatie en Kawasaki heeft productie in Thailand evenals Michelin motorbanden en vele toeleverings bedrijven voor de auto en motor fabrieken.
Het is gewoon een kwestie van productiekosten, de kwaliteit in Thailand is hoog, de kosten lager.
Ook BMW motoren worden in Thailznd geproduceert