FeelGoodLuck / Shutterstock.com

Het Ministerie van Energie, het Ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu, de Bangkok Metropolitan Administration samen met auto- en oliemaatschappijen hebben een gezamenlijke campagne gelanceerd om de uitstoot van PM2,5, fijnstofdeeltjes afkomstig van auto-uitlaatgassen, te verminderen in Bangkok. Deze uitlaatgassen zijn verantwoordelijk voor 72% van de PM2,5-vervuiling in de atmosfeer van de hoofdstad.

De Minister van Energie, Pirapan Salirathavibhaga, kondigde maandag aan dat zijn ministerie verschillende maatregelen heeft genomen om de PM2,5-niveaus terug te dringen. Deze maatregelen omvatten onder andere het verbeteren van de kwaliteit van autobrandstof naar Euro-5-normen, het stimuleren van autobezitters om hun voertuigen regelmatig te onderhouden en het ondersteunen van de overgang van voertuigen met een interne verbrandingsmotor (ICE) naar elektrische voertuigen (EV’s).

Chadchart Sittipunt, de gouverneur van Bangkok, heeft aangegeven dat stadsfunctionarissen tests hebben uitgevoerd op dieselmotoren, zowel op degenen die frequent als op degenen die niet vaak onderhouden worden. Hierbij werden brandstoffilters vervangen met Euro-3-brandstof. Uit deze tests bleek dat het vervangen van de brandstof-, lucht- en oliefilters de PM2,5-uitstoot met ongeveer 25% kan verlagen.

De permanente secretaris van Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu, Jatuporn Buruspat, waarschuwde dat het El Niño-fenomeen de situatie rond PM2,5 volgend jaar waarschijnlijk zal verergeren, vooral in stedelijke gebieden met veel verkeersopstoppingen.

Hij meldde dat het ministerie samenwerkt met negen autobedrijven om tot april volgend jaar gratis controles van automotoren aan te bieden, evenals kortingen op auto-onderhoud en olieverversingen. Dit initiatief is onderdeel van de inspanningen om de luchtvervuiling in de stad te verminderen en de kwaliteit van het milieu te verbeteren.

Bron: Thai Public Broadcasting Service 

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Gezamenlijke aanpak om PM2,5-uitstoot door voertuigen in Bangkok te verminderen”

  1. Arno zegt op

    Een metropool als Bangkok met mega verkeer, gelukkig rijden er al veel nieuwe auto’s en de E auto doet ook zijn intrede.
    Neemt niet weg dat er nog genoeg vehicels rond tuffen die elke 500 km hun benzine peil nakijken en smeerolie tanken.
    Vele jaren geleden liepen we van de ene Mall via een loopbrug over een 10 baans weg naar Mall Bang Kapi één grote file was het op die brede weg en bloedje heet.
    Ik moest eer ik halverwege de loopbrug was voor zover mogelijk een sprintje trekken om Mall Bang Kapi binnen te komen want de luchtkwaliteit was zo slecht dat ik het stik benauwd kreeg op de loopbrug.
    Dus uitfaseren van oude auto’s en beter onderhoud plegen zou al aardig schelen.

    Gr. Arno

  2. John Chiang Rai zegt op

    Het is eigenlijk precies zo de bovenstaande reactie van Arno het ook reeds beschrijft, het uitsorteren van oude auto’s, stadbussen etc. en een omdenken in de bevolking stimuleren.
    Een omdenken omdat erg veel Thai nog steeds graag met hun status symbool lange tijd in de file staan, dan dat ze de auto thuis staan laten, en met het openbare vervoer gaan.
    Ook het tijden laten draaien van automotoren, omdat dat anders bij het parkeren de airco uitvalt, moet tot een verledentijd gaan horen.
    Dat het alleen aan het feit ligt dat Bangkok een grote monopool is, is pertinent niet juist.
    Als je bij een Pollution App de lucht van andere grote Monopolen bekijkt, zoals bijv. Parijs, London etc., dan zie je zelfs in het spitsuur enorme verschillen met Bangkok.
    Maar goed het zal ook zeker met geld te maken hebben, maar vooral ook de consequente controles op een naleving der wetgeving.
    Wetten en regels zonder een goede controle, zijn eigenlijk minder waard dan het papier waar ze op gedrukt staan.

  3. Lieven Kattestaart zegt op

    Zal nooit die keer in Thailand vergeten, in 1993.
    Waar ik, samen met toenmalige Thaise vriendin gezeten bij een straatstalletje een oranje stadsbus langs zag komen, met de deuren open, die een ongelooflijk dikke zwarte roetwalm door de straat braakte. Alles bedekkend onder een grijze mist.

    Mijn verbijstering was tweeledig.
    Allereerst dat zoiets gewoon door de straten van Bangkok kon rijden zonder van de weg geplukt te worden, en ten tweede de totale onverschilligheid van de Thai om me heen, inclusief vriendin. Bleek heel gewoon te zijn, en de farang was dan ook de enige die er van opkeek.

    Jaren later, terwijl ik met de buurkinderen van schoonmoeder in de Isaan een potje aan het voetballen ben , komt er tot mijn stomme verbazing zwarte sneeuw naar beneden. Blijkt van de in brand gestoken rijstvelden iets verderop te komen, en wederom niemand die er van opkijkt, behalve ik.

    Maar voordat ik een rechtschapen Nederlands vingertje opsteek over al die luchtvervuiling bedenk ik dat ikzelf kort daarvoor diezelfde schoonmoeder nog vrolijk hielp haar oude benzinevat op het erf te vullen met huisvuil, en er dan de fik in te steken.
    Omdat iedereen daar dat doet, en ik stiekem ook wel van fikkie stoken hou.
    Vermoed dan ook dat er nog een lange weg te gaan is voor de lucht in Thailand opgeklaard is, zeker met ‘hulp’ van farangs zoals ik.

    • Henk zegt op

      Je bent echt de enige niet, beste Lieven, want in de discussie verleden jaar over smog en pollution verklaarden diverse farang blij te zijn tot het weer de maand mei aanbrak zodat zij hun opgespaarde huisvuil boeteloos konden gaan verbranden. Die farang verklaarden trouwens in hun reacties dat de grote rijst- en suikerindustrieën maar eens aan de bak moesten.

  4. Jan Hoekstra zegt op

    Wat denken ze ervan om die oude bussen van de weg te verwijderen en te vervangen door nieuwe bussen maar de prijs te laag te houden voor de normale Thai. Die omgebouwde pickups met rookuitlaten te beboeten lijkt me ook een goed idee. Ze komen met veel plannen, maar er verandert weinig.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website