De gemeente Bangkok heeft serieuze plannen om in de hoofdstad nieuwe kanalen aan te leggen zodat Bangkok weer het Venetië van het Oosten genoemd kan worden.
Men wil daarvoor vijf kanalen met een lengte van 15 km ontwikkelen voor toeristisch en recreatief gebruik.
Nu zijn alleen Khlong Saen Saep en Khlong Phasi Charoen nog in gebruik en sinds september 2016 Khlong Phadung Krung Kasem, een korte route tussen Hua Lamphong en Thewes. Khlong Lat Phrao moet ook weer goed bevaarbaar worden.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Nog een paar jaar geduld, en Bangkok is uit zichzelf ver genoeg gezakt, om ook onder water te staan, net als Venetië.
En als het niet door verzakking komt eind deze eeuw door de zeespiegelstijging door ons eigen handelen
Op zichzelf helemaal geen gek idee maar men zou het niet alleen moeten beperken tot toeristisch en recreatief gebruik maar ook als alternatief voor het gebruik van de auto, zowel op werkdagen als in het weekend.
Sinds een paar weken ben ik een commuter geworden omdat de faculteit waar ik werk is verplaatst naar het CAT gebouw aan Charoen Krung Road met een fabelachtig uitzicht op de Chao Phraya. Ik ga met de songteaw en de boot en de reis duurt eigenlijk nooit langer dan een uurtje en kost enkele reis 7 baht voor de songteaw en 20 Baht voor de snelboot (15 voor de langzame boot).Ik was natuurlijk verwend omdat ik dichtbij de oude lokatie woon en maar 2 minuten hoefde te fietsen. Met de auto of enige andere vorm van vervoer over de weg haal ik die tijd nooit en zeker ook niet de kosten. Ik maak me sterk dat niet meer Thais de boot zouden nemen om op hun werk te komen (of in ieder geval de Chao Phraya over te steken want op alle bruggen staat het verkeer in de ochtend en avond vast) als de kwaliteit van dienstverlening en van de boten zou toenemen. Men zou eens kunnen gaan kijken in Rusland in steden waar een grote rivier door de stad loopt.
Jammer dat ze zich richten op toerisme wat dit idee betreft want eigen bewoners zouden veel belangrijker moeten zijn dan toeristen. Het zou een combinatie van belangen kunnen zijn als men wat verder na denkt.
Ik zie dat Thailand op vele vlakken wil verbeteren maar met eigen ideeen niet sterk uit de bus komen. Zie bij voorbeeld de fiets stroken die dienen om het gebruik van de fiets als vervoermiddel te promoten. Ik vraag mij af of men ook Thaise ambtenaren naar het buitenland stuurt waar men met bepaalde projecten veel verder zijn gevorderd, om daar kennis op te doen en met die verrijking daadwerkelijk aan de slag gaan om Thaise projecten te verbeteren? Ze moeten zich dan natuurlijk wel eerst via de sociale media informeren waar men geschikte project heeft. Kijk wat fietsen betreft naar New York, Londen, Amsterdam en vele andere steden. Wat vervoer via water betreft zijn er zo ook vele voorbeeldige steden te noemen.