aaor2550 / Shutterstock.com

In een hoofdredactioneel artikel in Bangkok Post blijkt dat er nogal wat gegoocheld wordt met de cijfers over fijnstof in Bangkok. Het niveau aan PM 2,5 varieert van 70 tot 100 microgram per kubieke meter, zegt de krant. 

Opvallend is dat Thailand een eigen veiligheidsniveau van 50 microgram per dag stelt, maar de WHO hanteert een gemiddelde veiligheidsdrempel van 25 microgram. Het ministerie van Volksgezondheid maakt er helemaal een potje van. De bevolking moet niet in paniek raken omdat het volume nog niet het kritieke niveau van 200 microgram heeft bereikt (!). De regering verschuilt zich ook achter de norm van 200 microgram wat vier keer hoger is dan de grenswaarde die de WHO hanteert.

Het advies om binnen te blijven en buiten mondkapjes te dragen is volstrekt belachelijk en onvoldoende. Ook de maatregelen die de gemeente en de overheid nemen raken kant noch wal. De bouwwerkzaamheden produceren geen PM 2,5 maar grotere deeltjes die bekend staan als PM 10. Daarom zal het stilleggen van bouwwerkzaamheden aan de metrolijnen weinig uithalen. Het besproeien van de wegen met water biedt ook geen oplossing. De PM 2,5 deeltjes zijn zo klein dat ze niet gevangen kunnen worden met water.

Het ontbreekt de gemeente kennelijk aan moed om onpopulaire maatregelen te nemen zoals beperking van het autogebruik en een verbod op de meest vervuilende voertuigen. Ook zouden de bussen die zwarte rook uitblazen van de weg gehaald moeten worden.

De conclusie blijft over dat de gezondheid van de bewoners in Bangkok nauwelijks serieus wordt genomen.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

9 reacties op “‘Gemeente Bangkok en overheid sjoemelen met veiligheidsmarges fijnstof’”

  1. fred zegt op

    De gelatenheid van de Thai kennende zal de kwaliteit van de lucht wel het laatste van hun zorgen zijn.

    Veel meer dan wat gasmaskertjes uitdelen zal nooit gebeuren.

    Verder hebben maatregelen weinig tot geen zin want die worden hier zelden of nooit in praktijk omgezet.

    • Tino Kuis zegt op

      Gelatenheid van de Thais, Fred? In de onderstaande link staat het verslag van een demonstratie in Chiang Mai in 2012 tegen de vieze lucht toen en daar. Er waren meer demonstraties.

      https://www.telegraph.co.uk/travel/news/Thailand-pollution-puts-Chiang-Mai-off-the-tourist-trail/

      • Roland zegt op

        Ja en wat is er veranderd ondertussen? We zijn wel 7 jaar verder…..

        • Tino Kuis zegt op

          Dat is een goeie vraag. Ondanks al die protesten, ook tegen stuwdammen (in de Mun rivier bij Ubon bv), kolencentrales, mijnbouw en nog meer is er weinig veranderd. Winst voor de kapitalisten is belangrijker dan de gezondheid van mensen. Deze junta reageert nog minder op klachten van burgers dan de vorige regeringen.

          Wat ik wilde zeggen is dat de Thaise burgers niet gelaten zijn en wel degelijk protesteren, meer dan de meesten denken. Veel haalde het niet uit. Dat zal ook met het fijnstof zo gaan. De auto is de heilige koe waar vooral arme mensen last van hebben want die wonen naast de (snel)wegen.

  2. Harry Romijn zegt op

    Zo lang in Thailand, had u toch de mentaliteit van de heersende elite moeten kennen:
    a) wie betaalt de schade bij mindere uitstoot resp. ombouw naar betere filtering bij de bedrijven van hen, hun familie en vrienden en collega’s ?
    b) wie betaalt de “commissie” aan deze personen voor de aanschaf van luchtzuiveringapparatuur ?

    Oftewel: waar is hun voordeel ? Ze hebben toch goed luchtfilters in hun auto’s, op hun kantoren, woonruimten en.. zitten vaak in hun landhuizen “in de provincie”, dus… what the hack ? Oh en het stemvee… kan toch enkel maar op hen en hun geselecteerde vriendjes stemmen, dus… zo vast in het zadel als de ruiter op een standbeeld.
    En de ondergeschikte ambtenaren.. doen zoals het iedere Thai betaamt, exact wat de baas zegt.

    Sorry, mijn ervaring sinds 1993, niet als roze-bril dragende “falang in LOS”, maar een kritische zakenman, die TH inmiddels sinds 2006 grotendeels als gezien beschouwt.

  3. Kareltje zegt op

    Tja,

    Wat mij ook zeer sterk verbaasd, is dat men 2000 blauwe (gas) stadsbussen heeft gekocht en waar rijden deze, juist in diverse provincie steden, maar niet in Bangkok, waar ze hard nodig zijn.

    In Chiang Mai rijden deze, veelal helemaal leeg en totaal overbodige rondje’s, want er zijn rode puck-ups busje genoeg.

  4. Rob zegt op

    Tja daar zijn Thai goed in, struisvogel politiek, gewoon je kop in het zand steken.

  5. John Chiang rai zegt op

    Ook hier komt het meestal slechte onderwijs de regerende elite ten goede,zodat een groot deel van de Thais geen eens weet hoe gevaarlijk deze fijnstof werkelijk is.
    Denk je dat een gewone Thai wel eens iets gelezen,of gehoord heeft van het z.g.n.VW diesel schandaal,ik geloof het namelijk niet, omdat dit nog een hemel is in vergelijk met wat hun dagelijks aan vervuiling slikken moeten.
    Velen rijden door gebrek aan controle’s en financiële mogelijkheden zonder de minste gewetens bezwaren verder met hun luchtverpester,en als ze thuiskomen wordt toezettelijk ook het huisvuil nog verbrand.
    Waarom in Bangkok met het openbare vervoer rijden,als je door uren in de file staan,ook nog iedereen je eigen auto nog kunt laten zien.555

    • fred zegt op

      Thais vertikken het zelfs om hun motor af te zetten ….die blijft soms een half uur stationair draaien wanneer ze langs de weg iets gaan nuttigen of kopen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website