De autoproductie en -verkoop in Thailand kende in september 2024 een aanzienlijke daling, waarbij alle sectoren, inclusief de export, een terugval lieten zien. Strengere voorwaarden voor leningen en de hoge schuldenlast van huishoudens spelen een belangrijke rol in de huidige uitdagingen voor de industrie.

In totaal werden er in september 122.277 voertuigen geproduceerd, een daling van 25,48% ten opzichte van dezelfde maand in 2023. Over de eerste negen maanden van dit jaar kwam de totale productie uit op 1.128.026 voertuigen, wat een afname van 18,61% betekent vergeleken met vorig jaar. De productie voor de export kromp met 15,78%, terwijl de binnenlandse productie zelfs met 42,31% daalde.

De binnenlandse autoverkoop bereikte in september het laagste punt in 53 maanden, met slechts 39.048 verkochte voertuigen. Dit is een daling van 37,11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze sterke daling werd vooral veroorzaakt door de striktere kredietvoorwaarden, ingegeven door de hoge schuldenlast van huishoudens. Het totale bedrag van niet-presterende autoleningen bereikte een omvang van 259,33 miljard baht. Daarnaast leidde een bescheiden economische groei, geschat op 2,7-2,8% voor 2024, tot een afname in consumentenbestedingen en een terughoudendheid in de aanschaf van auto’s.

Ook de export van volledig afgewerkte voertuigen nam af, met 80.254 eenheden die in september werden verzonden – een daling van 17,67% ten opzichte van vorig jaar. Geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten verstoorden de scheepvaartroutes, wat bijdroeg aan een verzwakte vraag in belangrijke exportmarkten. De verkoop van elektrische voertuigen werd eveneens getroffen: het aantal geregistreerde elektrische batterijen daalde in september met 25,81%, ondanks een stijging in cumulatieve registraties voor het hele jaar.

In november staat een vergadering gepland van de automobielindustrie, waar de productie- en verkoopdoelen voor het jaar opnieuw worden geëvalueerd. Verwacht wordt dat er neerwaartse bijstellingen zullen plaatsvinden. De zorgen over de hoge schuldenlast van huishoudens en de invloed hiervan op het economisch herstel blijven groot, hoewel er hoop is op verhoogde investeringen, gestimuleerd door de Board of Investment.

12 reacties op “Forse daling in Thaise autoproductie en verkoop door strikte kredietvoorwaarden”

  1. William zegt op

    Eindelijk strengere voorwaarden voor leningen, mede door hoge schuldenlasten Thaise huishoudens.
    Vele jaren waren de banken happy met slechts de hoge rente over leningen innen. Was goede business.
    Maar dat kan niet oneindig doorgaan. De wal keert het schip.
    Voedselprijzen gaan ook in Thailand stevig omhoog, mede door de enorme hoeveelheden voedsel die geëxporteerd worden( innen nodige buitenlands valuta), betekent wel minder voedsel op de binnenlandse markt.
    De basics van het leven worden dus duurder voor de consument.
    Kan nog even duren, maar minimum lonen gaan op een ogenblik echt omhoog.
    Werkgevers in Thailand zullen met minder bedrijfswinsten genoegen moeten gaan nemen.

    Hoop op verhoogde investeringen? “Hoop’ is wishfull thinking.
    Gestimuleerd door Board of Investment? En wat is daar het prijskaartje van?

  2. PEER zegt op

    “De hoge schuldenlast van Thaise huishoudens”
    Wat valt daar op korte termijn aan “neer te buigen”?
    Wij hebben slechts ‘n Yamaha motosai en zijn er heel blij mee. Alhoewel bij regen dat euforische gevoel minder is.
    Maar maken bijna 60 km op één litertje. Bij onze buren staan ‘n truck én ‘n personenwagen onder de carport.
    Moeten élke maand dik aftikken en dan komen ze nog niet van hun plek af, maar het stáát wel chique.
    Bij Thai is ‘n auto op de dam ‘n statussymbool, zoals het 30 jr geleden ook in Ned was.
    Zijn we zuiniger of verstandiger geworden?

    • Roelof zegt op

      Hier hetzelfde,

      Bijna alle buren hebben een auto voor de deur, wij slechts een Yamaha motorcycle, we wonen in de stad, dus alles is makkelijk te bereiken, goede regenkleding scheelt een hoop.

    • PEER zegt op

      suppletie:
      Na 2 dagen op de fiets was ik gisteren in Khemmarat a d Mekong aangekomen.
      Vanmorgen, met de wetenschap betr storm op komst, regende ‘t pijpestelen. Dus busstation opgezocht: fiets achterin de bus en huppekee 120 km naar Ubon. 100 Bth en de chauffeur 100 bth fooi voor m’n fiets.
      Allebei blij: zijn we verstandiger of zuiniger geworden.

  3. henryN zegt op

    Toch allemaal maar raar. Thailand wil maar wat graag de hub voor EV’s worden en de verkoop zou goed zijn?? Enerzijds dus de strengere voorwaarden voor leningen en anderzijds de subsidies die hierop gegeven worden. Het botst wel met elkaar! Persoonlijk denk ik dat Thailand nog wel een set back gaat krijgen wat EVs betreft. Tenzij U bereidt bent een 4 jaar oude rose NETA te kopen>

  4. William zegt op

    Men moet beginnen met te leren de tering naar de nering te zetten.
    Maar wie moet dat onderwijzen?
    De Thaise teachers die zelf tot de nek in langdurige leningen en huishoudschulden zitten?
    Goed voorbeeld doet goed volgen, maar wie moeten dat goede voorbeeld geven?

  5. fred zegt op

    Als ik zie wat er in de Isaan allemaal op de wegen rijdt sta ik daar niet versteld van. Zelf zijn we met onze 12 jaar oude Corolla echt armoezaaiers aan het tankstation. Ik vraag me soms af hoe die Thai dat allemaal kunnen betalen ? Die bakken zuipen dan nog eens diesel als de pest en echt zuinig mee rijden doen de meeste Thai ook al niet. Waarom al die mensen zonndig zulke enorme SUV bakken of top pick-ups willen hebben is me een raadsel. 9 op de 10 van die pick-ups rijden leeg zijn niet zelden opgefokt verlaagd en met 20 duims velgen….dus denk niet dat die dienen om rijst mee te vervoeren.
    Tijdens de eindejaarsperiode is het op de weg een echte autoshow van mensen die op familiebezoek komen meestal vanuit BKK. Dat zijn dus toch van oorsprong allemaal mensen uit de Isaan en geen welstellend elite volkje uit BKK zelf.
    Ja maar dat is allemaal op afbetaling zeggen sommigen dan. Ja akkoord maar dan betaal je gedurende 7 jaar tot 14000 Baht per maand af en heb je nog geen meter gereden en op het einde kost die auto je dan nog eens 50 % meer dan mocht je contant hebben betaald.
    Ik denk er in Belgie heel veel mensen zijn die zich zulke bakken helemaal niet kunnen veroorloven of het zelfs niet zouden willen mochten ze het aankunnen.
    En zoals hier al beschreven er is geen lekkerder land om je te verplaatsen met een scooter dan TH en dan heb je nog eens spotgoedkope en uitstekende busverbindingen. Ik denk te weten waarom sommige Thaise huishoudens blijkbaar van geldprobleem naar geldprobleem gaan. Dat ze al eens beginnen met een normale auto te kopen.

    • Dat is je al tien keer verteld Fred. Al die auto’s die je ziet zijn van de bank. Het zijn leaseauto’s of ze hebben geld geleend van de bank om de auto te kopen. Hoe denk je anders dat Thailand aan die gigantisch hoge huishoudschulden komt. Zelfs zo erg dat het nu de economie van het land bedreigt. Het is een zeepbel die een keer knapt.

      • fred zegt op

        Lenen is ook niet gratis en hoe dan ook moet je betalen.

        Maar dat verhaaltje van die zeepbel hoor ik hier al sinds mensenheugenis.

        • Je wil het gewoon niet begrijpen. Dus ik verspil er geen tijd meer aan.

          • fred zegt op

            Inderdaad laten we dan maar nog maar wachten op het knappen van die zeepbel.

        • Willy zegt op

          Je hebt zeker een punt Fred!

          Ik heb een zeer uitgebreide Thaise familie en de meesten onder hen leven boven hun stand. Dikke wagen voor de deur, een veel te grote woning en elke vakantie erop uit met de kinderen om te kunnen pronken op de sociale media.

          Ik begrijp echt niet hoe ze dat doen. Het zijn gewone arbeiders die met zijn tweetjes gaan werken. Al hun ‘dure’ bezittingen worden afbetaald aan de bank want spaargeld kennen ze niet.

          Ik geloof ook niet in die zeepbeltheorie. Ik woon hier nu al twaalf jaar en overal waar ik rondkijk heb ik de indruk dat men maar al te gemakkelijk geld kan lospeuteren bij de banken.

          De ene maand is er een daling van de autoverkoop. In december als de bonussen uitbetaald worden lezen we dan misschien net het omgekeerde. Thailand is gekend voor het gegoochel met cijfers.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website