In 14 provincies in Thailand is de lucht zo vervuild dat het gevaarlijk is voor de gezondheid van mens en dier. De vervuiling overstijgt ruim de grenzen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In Chiang Mai, Tak, Khon Kaen, Bangkok en Saraburi is de lucht het meest verontreinigd.
Deze onthulling komt van Greenpeace. De milieugroep heeft gisteren een rapport gepubliceerd over 14 provincies waar de gevaarlijke PM2.5 grens wordt overschreden. PM2.5 zijn fijnstofdeeltjes kleiner dan 2,5 micron. Deze verontreiniging bevat zware metalen en komt via de longen in de bloedbaan terecht. Dit is erg schadelijk voor het lichaam, het veroorzaakt kanker, long- en hartziektes.
De luchtvervuiling in Chiang Mai en Tak hebben te maken met de jaarlijkse verbrandingen van oogstresten en bosbranden in buurlanden. Khon Kaen, Bangkok en Saraburi worden vervuild door verkeer en industrie.
In een rapport van de Global Air blijkt dat luchtvervuiling in Thailand door PM2.5 verantwoordelijk was voor 37.500 vroegtijdige sterfgevallen.
Greenpeace en andere critici roepen de Thaise regering op om haast te maken met maatregelen om luchtverontreiniging tegen te gaan.
Bron: The Nation
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Ik vraag me af, waarom Khon Kaen gewonnen heeft.
Je zou eigenlijk Bangkok met alle verkeer verwachten.
Maar ik hoop dan maar dat ze dit in de stad hebben gemeten.
Daar kom ik niet vaak.
Dat is in ieder geval de meest waarschijnlijke plek, dat er is gemeten.
En dat waarschijnlijk midden op een druk kruispunt om een mooi resultaat neer te zetten.
Aan de andere kant kun je je overal ongerust over maken.
En dat is ook slecht voor de gezondheid.
Dat laatste is onnodig om te noemen. Degene die 10, 20 of 30 jaar te vroeg overlijdt aan aandoeningen ten gevolge van de slechte lucht leeft liever ook langer.
Ik rook niet, dus ik heb een hoop long beschikbaar, om te kunnen vervuilen.
Maar overdrijven van de gevaren is ook een vak.
Ik denk niet dat de lucht in Khon Kaen vuiler is dan Nederland 50-60 jaar geleden.
Toen kwamen er nog ongefilterde zwarte rookwolken uit de kolencentrales, kolenkachels en dieselauto’s.
En toen ging ook niet iedereen dood met 50 jaar.
Verder staat er burning in open area 54%.
Dat zal waarschijnlijk op het afbranden van de rijstvelden en de suikerriet slaan.
Het komt maar gedurende een klein gedeelte van het jaar voor, dat de rijstvelden worden afgebrand.
Het grootste deel van het jaar is dat dus niet van toepassing.
Jaar in jaar uit worden o.a. Chiang Mai en omgeving enkele maanden geteisterd door het afbranden van de oogstresten. Zeer schadelijk voor de gezondheid, met name voor patiënten die al kampen met luchtwegproblemen. Rigoureuze maatregelen en handhaving zijn beslist noodzakelijk om daar voor eens en altijd een eind aan te maken.
Het probleem in Chiang Mai sleept al jaren aan en is zeer goed gekend bij de overheid maar men treed niet op.
Politie zegt :”It is not my job”.
Ik vraag me af wie dat dan wel moet doen.
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen en ik vermoed dat het vaak dezelfde mensen zijn die deze brandhaarden aansteken en bijgevolg verantwoordelijk zijn voor de overlast en de vroegtijdige overlijdens van duizenden mensen.
Jos.
Het is een algemeen voorkomende misvatting dat luchtvervuiling door “fijn stof” exclusief toegewezen worden aan stedelijke omgeving, industrie of transport. De problematiek speelt ook in rurale gebieden en zelfs op zee in de omgeving van scheepvaartroutes. Ook in België en Nederland worden in landelijke gebieden (té) hoge concentraties “fijn stof” PM 2.5 gemeten. Landbouwactiviteit, o.a. door oogsten en bodembewerking, zijn daar de bron.
Ook in Chiang Rai zitten tijdens deze jaarlijkse oogstrest, en bosbranden de wachtkamers van de doktoren vol met mensen die problemen hebben met hun gezondheid. Veel van de plattelands bevolking,is zich helemaal niet bewust,hoe schadelijk deze slechte lucht in werkelijkheid is voor hun gezondheid,omdat ze er haast nooit over gelezen en gehoord hebben. Zelfs tijdens deze slechte lucht periode,zie je mensen nog steeds hun eigen huis en tuinafval verbranden,zodat je niet zelden genoodzaakt wordt je terras te verlaten,en de ramen van je huis te sluiten. Verder zie je het gehele jaar oude diesel voertuigen rondrijden,die nog nooit een goede verplichte controle gezien hebben. De diesel problemen van o.a VW die reeds geruime tijd in Amerika,Europa en andere delen van de wereld de ronde doen,zijn in vergelijk tot de Thaise problemen zodanig,dat ze het liever niet onder de aandacht brengen in de Thaise media. Als ik in het dorp bij Chiang Rai over het Volkswagen probleem probeer te praten,zie je gewoon,dat niemand hier iets over weet.
Wat ik dan het meest erg vind is dat behalve in Thailand ook in een land als Nederland schijnbaar een meerderheid van de bevolking het probleem niet erkend als een probleem dat door de mens veroorzaakt is.
Vandaag bleek uit een enquete in de Telegraaf dat bijna 2/3 van de ondervraagde Nederlanders de klimaat verandering zoals extreem veel meer regen, en extreem droge periodes met hitte zoals wederom vertoond deze zomer.
Volgens de ondervraagden niet door menselijk handelen komt nou als een meerderheid van de bevolking in Nederland dit probleem wat dus echt wel veroorzaakt wordt door ons de mens niet erkend, hoe moeilijk moet het dan wel niet worden in landen als Thailand.
Ik denk als over een krappe 100 jaar een paar miljard mensen verzopen zijn door overstromingen en de hongerdood van de hitte zijn gestorven we natuurlijk ruimschoots te laat zijn.
Maja verdient het ras mens het ook niet om uit te sterven als we zo door gaan met de aarde leeg te plunderen…
Goh wat ben ik blij dat ik in Nakorn Ratsasima ( Korat ) zit want dat staat niet op de lijst terwijl dat toch een van de grootste steden is, wel heel vreemd hoor want ik moet geregeld ramen en deuren sluiten.
Maar volgens deze lijst ken ik gewoon met mijn neus in de lucht lopen.
Het is overal wel wat en het zijn allemaal moment opname’s.
Ben Korat
Ik ben al ruim 20-jaar woonachtig in Khon Kaen.,
maar ga binnen 2-jaar verhuizen naar een schonere stad.,n.l. Bangkok.
Tja,
Ik begrijp ook niet waarom die 3000 nieuwe blauwe (GAS) bussen nog steeds op twee parkeer terreinen staan te rotte en wij en ik dus in die zwarte walm van die oude bussen moeten rijden.
Misschien kan Greenpeace dit eens melden bij de regering.
Tja, Thailand, niemand die wat durft te zeggen.
Groetjes Gerrit
Tony, Waarom worden die oogstresten niet machinaal gesneden en/of gefreesd en later ondergeploegd??!! Is zeer goed voor humus-en ook bemestingsgehalte van de grond!!!!
Dat dient men te betalen voor machinehuur of te beschikken over een tractor. Branden is gratis.
Hallo Tony volgens mij verbranden ze liever om de schimmels te doden ,door om te ploegen of te frezen gaan schimmels niet dood ,zo kunnen hele oogsten kapot gaan
groeten
Wij moeten maar geloven dat de rapporten van een milieu club waar zijn. In mijn werkzaam leven heb ik ook te maken gehad met deze milieu terroristen en toen het spannend werd trokken ze hun handen er van af. Dus mensen geloof niet alles want als je al moet geloven dat de luchtvervuiling in Khon Kean hoger is dan Bangkok zet ik daar vraagtekens bij. Welke vervuilende industrie is hier. Het verbranden van de rest afval van de oogst valt ook wel mee. Het zijn geen bosbranden die soms maanden lang duren. En een voorstel om de grond zo te bewerken als in Nederland is niet mogelijk om de eenvoudige reden dat daar het geld niet voor is.
Nee hoor Willem, jij hoeft niets te geloven. Je kan een probleem ook uit de weg gaan door het te ontkennen. Of de schuld bij de boodschapper leggen, niets nieuws onder de zon. Vijftien jaar geleden was ik in Mae Hong Son (n.w. Thailand). Door branden voor aanwinst van landbouwgrond en verbranding van oogstresten was het destijds al niet uit te houden gedurende een bepaalde tijd van het jaar. Sindsdien lijkt het probleem enkel erger geworden te zijn. Je kunt natuurlijk je kop in het zand steken, in ieder geval lekker warm.
Het voordeel dat Bangkok heeft is zijn nabije ligging bij de zee, waardoor er meer luchtcirculatie is en het nadeel van Chiangmai is dat die circulatie van de lucht veel minder is, omdat de stad in een dal ligt omgeven door heuvels.
Allemaal leuk en aardig dit soort artikelen maar er staat nergens waar, wanneer, welke tijden en andere onderzoeks data die gebruikt zijn voor dit onderzoek. Op een weg gaan meten net nadat iemand zijn rijstveld in de fik heeft gestoken geeft een heel ander beeld dan de dag ervoor opdezelfde plek. In het artikel worden hele provincies bestempeld als vervuild terwijl het ook maar een klein deel van die provincie kan zijn.
Oftewel een artikel waar je totaal geen conclusies uit kan trekken anders dan dat er enkele plaatsen in die provincies zijn waar de lucht sterker vervuild is.
Het is zeker geen tijdelijk meten na dat iemand zijn rijstveld in de fik heeft gestoken,dit zou echt betekenen, dat men van een scheet,een donderslag probeert te maken. Het luchtvervuilings probleem in Chiang Rai/ Chiangmai, zo velen het ieder jaar meemaken, betrekt zich over een erg groot deel van deze provincie’s zodanig,dat men vaak een week geen zon meer ziet.Iemand die zich in deze tijd in de genoemde provincie’s heeft opgehouden,zal meteen opvallen, en ruiken,dat men eigenlijk helemaal geen deskundig onderzoek meer nodig heeft,om vast te stellen dat het hierom erg ongezonde lucht gaat. Een grensoverschrijdend probleem,waar ook de buurlanden bij betrokken zijn,zodat men alleen met internationale controle’s en verboden, tot een beter resultaat kan komen.
Dat afbranden van de rijstvelden gebeurt een of twee keer per jaar en gedurende een periode van een paar weken. Dat geeft luchtvervuiling en overlast voor een boel mensen maar dat is niet representatief voor een provincie over een heel jaar gezien.
Geen idee waar Rob woont maar als je in de Isaan rondreist weet je dat het afbranden maanden doorgaat. Eerst komt de rijst met een oogstperiode verspreid over een paar maanden en dan aansluitend de oogst van suikerriet en mais en cassave en nog wat andere gewassen.
Las dat de metingen gedurende de maanden januari tot en met juni plaatsvonden , dus een periode van een half jaar bestreken met 19 meetstations.Lees ook de reactie van Mark , 9 augustus 12,28. h over een van de oorzaken.
Als je goed leest is dit het gemiddelde in een half jaar. Dus over zes maanden genomen is dit getal eruit gekomen. Daar zitten minder vervuilde en ernstig vervuilde maanden tussen en dat geldt voor alle genoemde steden.. Ook denk ik dat ze per stad verschillende meetstations hebben en niet maar eentje lukraak hebben neergezet op de slechts mogelijke plaats, ook dit is dus een gemiddelde van minder vervuilde en zeer ernstig vervuilde plekken binnen een stad. We hebben hier niet met een stelletje sufferds te maken die niet begrijpen hoe ze moeten meten. Ik denk dat deze cijfers wel degelijk serieus genomen mogen worden