De Koninklijke Thaise Politie (RTP) heeft een alarmerende toename in online fraudegevallen gerapporteerd in het eerste kwartaal van dit jaar, met een schadebedrag van meer dan 1 miljard baht in Thailand. Consumentenfraude is daarbij uitgelicht als de voornaamste oorzaak van deze financiële verliezen.

Karom Polpornklang, adjunct-overheidswoordvoerder, onthulde dat er maar liefst 26.507 gevallen van online-oplichting zijn aangemeld via de officiële RTP-website, resulterend in een totaal verlies van 4,65 miljard baht. Dit komt neer op een gemiddeld dagelijks verlies van 149 miljoen baht. Uit de gegevens blijkt dat consumentenfraude alleen verantwoordelijk was voor een schade van 1,02 miljard baht, waardoor dit de meest voorkomende vorm van oplichting is.

Naast consumentenfraude werden ook andere frauduleuze praktijken genoemd, zoals schema’s die hoge rendementen beloven op financiële overboekingen, leidend tot 466 miljoen baht aan verliezen, en leningfraude, waar slachtoffers exorbitant hoge rentetarieven betaalden, wat leidde tot een totaalverlies van 112 miljoen baht. Fraude gerelateerd aan investeringen in digitale activa en callcenter oplichting waren eveneens significant, met respectievelijk 1,1 miljard baht en 289 miljoen baht aan gerapporteerde verliezen.

Als reactie op deze zorgwekkende cijfers heeft de RTP-actie ondernomen door 28.233 bankrekeningen te bevriezen die gelinkt zijn aan online oplichtingsactiviteiten, waarmee ongeveer 588 miljoen baht van het totale geschatte verlies werd vastgezet.

De RTP heeft via adjunct-woordvoerder Pol Maj Gen Siriwat Deepho een waarschuwing uitgevaardigd aan personen die hun bankrekeningen beschikbaar stellen voor frauduleuze doeleinden. Deze zogenaamde ‘muilezelaccounts’ kunnen leiden tot juridische consequenties voor de houders, waaronder een gevangenisstraf tot drie jaar en boetes oplopend tot 300.000 baht. Degenen die dergelijke rekeningen beheren, worden beschouwd als medeplichtigen binnen de frauduleuze schema’s, en zullen onderhevig zijn aan straffen die vergelijkbaar zijn met die van de organisatoren achter de fraude.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

6 reacties op “Enorme toename online fraude in Thailand: miljarden verlies in eerste kwartaal”

  1. Henk zegt op

    Het gaat altijd om geld. Geld is een van de belangrijkste drijfveren tot het hebben van interactie met iemand anders. Vaak te goede, meermaals ten slechte. Zoals ook blijkt uit het onderzoek van de RTP naar online frauderen met valse bankaccounts. Het lijkt wel of de ene helft van Thailand de andere helft aan het oplichten is. En dan hebben we het nog niet over moneylaundering en loanshark-praktijken. Het fraaie aan alles is dat 3 hele hoge bazen van de RTP betrokken zijn in en onderwerp van onderzoek naar hun deelname in online gambling schandalen. https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2770435/big-joke-avoids-suspension-for-now

    • Willem zegt op

      Online gokken is geen scam. Het is alleen illegaal maar benadeelt de gokkers niet. Ze worden niet bestolen en doen het vrijwillig. Thais gokken overal en dat is geen scam.

  2. Roger zegt op

    Er gaat geen dag voorbij of mijn echtgenote wordt opgebeld door een of andere scammer. Zelfs tot laat in de avond.

    Er wordt haar van alles aangeboden. Gratis leningen, gratis kredietkaarten, verzekeringen … en nog heel wat meer. Hoe meer ze bepaalde nummers blokkeert, hoe erger het wordt. Nu zet ze uit pure miserie haar telefoon uit in de avond. Het is een echte schande.

    Maar wat wil je, voor alles heb je nu een APP nodig waar je je persoonlijke gegevens moet delen. En dan is men verwonderd dat je voortdurend lastig gevallen wordt. Je kan niets meer vertrouwen!

    • Dominique zegt op

      Hier net hetzelfde Roger.

      De grote fout ligt bij henzelf hoor. Ze zijn verzot op allerhande prullaria en als ze denken dat ze iets gratis kunnen krijgen of iets kunnen winnen delen ze gretig hun persoonlijke gegevens.

      Idem in de shopping malls. Telkens ze moeten betalen vragen ze je telefoonnummer.

      En achteraf worden ze inderdaad om de haverklap lastig gevallen. Ik heb dat probleem niet want ik deel niets van gegevens.

  3. Sjaak S zegt op

    Gisteren kwam mijn vrouw naar me toe. Ze wilde online tickets kopen voor een festival dat in mei in Cha’am plaats vinden zal. Haar website was in het Thais en beide tickets samen zouden ongeveer 1700 Baht kosten. Mijn reactie was meteen: schat kijk uit met online betalen, de laatste tijd zijn er te veel scammers die je het geld zo uit de zak troggelen.
    Heb dan zelf via Google naar dat festival gezocht, kwam op een engelstalige website en kon via deze de tickets bestellen. Dat was inderdaad veel betrouwbaarder.
    Een andere keer kocht ze online kleren, die na aankomst gewoonweg vodden bleken te zijn. Gelukkig kon ze via de tussenhandelaar haar geld terug krijgen en mocht ze met die “kleding” doen wat ze wilde.
    Iedere keer is er wel wat.
    Gisteren werd ze ook gebeld door een jongeman die vroeger onze auto repareerde en een eigen garage had. We vonden hem sympathiek, hij deed goed werk en was niet duur.
    Op een dag was de garage dicht en even later afgebroken.
    Van hem hoorden we niks.
    Gisteren belde hij via line mijn vrouw en het kwam erop neer dat hij 50.000 Baht wilde lenen om een nieuw bedrijf op te starten.
    Mijn vrouw is geen barmhartige Samaritaan en zei tegen hem dat ze geen geld had.
    Soms heb ik het gevoel, dat waar je ook komt en gaat, je de hele tijd bezig bent om je geld vast te houden, terwijl er aan alle kanten gepikt wordt.
    De ene wil wat lenen, de ander wil je iets verkopen dat je niet wilt hebben, de regeringen die je geld willen belasten, een ziekenhuis dat extra behandelingen met je wil afspreken om nog meer geld uit je zak te troggelen….. verzekeringen die aangeven je voor 50 Euro per maand te verzekeren, maar je uiteindelijk 800 Euro per maand willen afknopen…..het stopt maar niet.

    • Bob zegt op

      Ik woon hier nu een 7-tal jaren. We bestellen heel regelmatig online, veelal via Lazada of Shopee.

      Om eerlijk te zijn, onze pakjes worden correct en snel geleverd. Nog nooit problemen ondervonden. Indien mogelijk betalen we meestal bij levering.

      De mensen die bedot of opgelicht worden zijn meestal diegene die goedgelovig zijn. De stelling “het is te mooi om waar te zijn” is een goede raadgever. Met een klein beetje gezond verstand kan je gerust online bestellen.

      En ja er is fraude in Thailand maar dat is er evenzeer in eigen land, misschien zelfs nog erger.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website